ANWB: 'Onderhoud het dak nu het nog droog is'

ANWB: 'Onderhoud het dak nu het nog droog is'
Joris Smink: 'Denk na over nieuwe initiatieven en omarm nieuwe kansen.'

De tweewielerbranche draait op volle toeren. Nog nooit zijn er zoveel e-bikes verkocht als dit jaar. De vraag is nu: trekken we die lijn volgend jaar door? Ik heb geen glazen bol, maar je hoeft geen helderziende te zijn om in te zien dat we een uitdagende tijd tegemoet gaan. Een tweede coronagolf is gaande en er worden diverse ingrijpende maatregelen genomen. De economie staat onder druk. Een blog van Joris Smink.

De fietswereld vangt nu nog geen of minder harde klappen op, omdat in coronatijd juist meer mensen de voorkeur geven aan de fiets. Maar ik geef toch graag het advies mee om niet achterover te leunen, hoe goed het nu ook gaat. Zorg dat je voorsorteert op uitdagingen die hoogstwaarschijnlijk op ons pad gaan komen.

Zorg dat je voorsorteert op uitdagingen”

Als ANWB proberen we ons dealernetwerk waar mogelijk te helpen. Bijvoorbeeld met de ontsluiting van de actuele e-bikevoorraad van dealers via onze e-bikevergelijker op ANWB.nl. Jaarlijks wordt onze vergelijker door één miljoen bezoekers geraadpleegd, dus daar komen ongetwijfeld mooie kansen uit voort.

Nog zo’n nieuw initiatief is het beschikbaar maken van ANWB Fietslease in de winkel. Fietslease is nu al via ANWB.nl af te sluiten en volgend jaar ook bij de dealers die met ANWB samenwerken. We faciliteren de perfecte verwerking en zorgen tevens voor het POS-materiaal in de winkel. Hiermee kunnen we met z’n allen de leasetrend verder doorzetten, en er gezamenlijk van profiteren.

Nieuwe initiatieven

Joris Smink, Salesmanager Tweewielers bij de ANWB.

Wellicht heb je zelf ook nieuwe initiatieven klaarstaan om komende tijd uit te rollen en hopelijk bieden de komende maanden ruimte om hier mee aan de slag te gaan. Succes hiermee!

Ik wil de feestvreugde na dit succesjaar zeker niet bederven, integendeel. Ik wil er juist voor zorgen dat alle tweewielerzaken positief gestemd blijven. Denk na over nieuwe initiatieven en omarm nieuwe kansen. Het gezegde luidt: het is beter het dak te onderhouden als het droog is. Mocht het dan straks wat gaan regenen, dan ben je in ieder geval perfect voorbereid!

Dit artikel is gesponsord door de ANWB.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.