Organisator Mascha de Bruin: 'Vélovak is een veilige ontmoetingsplek'

Organisator Mascha de Bruin: 'Vélovak is een veilige ontmoetingsplek'

Nu het groene licht door de overheid is gegeven, gaat gelukkig ook dit jaar weer een editie van Vélovak van start. Organisator Mascha de Bruin doet uit de doeken wat er -onder andere vanwege corona - precies anders is in vergelijking met vorige edities. Wat echter bleef, is het enthousiasme van de standhouders en de bezoekers en het aanwezige kennisniveau.

Vélovak wordt gehouden van zondag 27 tot en met dinsdag 29 september en is gericht op de tweewielerbranche in de Benelux. “Exposanten zijn groothandelaren, fabrikanten en dienstverleners voor de tweewielerwinkels”, vertelt Mascha de Bruin, Head of Event bij organisator Easyfairs. “En dat in breedste zin van het woord. Het varieert van werkplaatsinrichting tot beveiliging en bevoorrading. Dealers vinden op Vélovak alles wat ze nodig hebben om hun zaak te onderscheiden en draaiende te houden.”

Corona noodzaakt tot nieuwe aanpak

De opzet van de vakbeurs is dit jaar anders dan vorig jaar. “Uiteraard komt dat door COVID-19. De beurs is qua aantal standhouders kleiner dan vorige keer toen er 99 partijen meededen. Gelukkig is er nog een aanzienlijke groep van ongeveer zestig enthousiaste standhouders die aanwezig zijn. Daar zitten nieuwe partijen bij zoals BOVAG, Continental by PBG 2Wheel, Pedal Plate, Roetz-Bikes, start-up TILER, Tracefy, Yuba Europe en Veloe Cycles. Daarnaast keren ook veel bekende gezichten terug: AGU, International Mobility Group, KETTLER Alu-Rad, Bimas Bikes en Tunap Sports om er maar enkele te noemen.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Mascha de Bruin is organisator van Vélovak
Mascha de Bruin: “We hebben alle nodige maatregelen genomen om bezoekers te beschermen tegen het coronavirus.”

Nieuw: Startup-plein

COVID-19 heeft volgens Mascha de Bruin de nodige obstakels opgeworpen, maar heeft de organisatie van Vélovak ook kansen geboden. “Zo hebben we dit jaar voor het eerst het Startup-plein; een plek met jonge ondernemingen die iets unieks te bieden hebben. Zo staat er een partij met een tegel voor het opladen van accu’s van tweewielers. Ook staat er een ondernemer met fietsen die bijzonder snel opgeladen kunnen worden. Daarnaast doet ook start-up Divago Consulting mee met de innovatieve waterstoffiets Alpha en kan de bezoeker de unieke designs van het Deense cargobike merk Black Iron Horse ontdekken. We hopen dat dit initiatief in de toekomst gaat groeien.”

Het artikel gaat verder na het kader.

Kennistheater samen met Tweewieler

Een ander belangrijk onderdeel van de vakbeurs is het delen van kennis en innovaties. Dit gebeurt in het Tweewieler Kennistheater. Vélovak en Tweewieler tekenen samen voor het  kennistheater met interessante en leerzame presentatie van allerhande specialisten.

Ook op Vélovak: e-scooters en speciale testroute

Op Vélovak is ook een speciale plek ingeruimd voor e-scooters en is er een speciale testroute voor deze scooters én fietsen. Mascha de Bruin: “Dat laatste is voortgekomen uit de evaluatie van vorig jaar. Bezoekers wilden graag extra beleving naast de reguliere stands. Daarom bieden we vakgenoten op het testparcours de mogelijkheid allerhande tweewielers uit te proberen. En omdat we op de beurs ook een sportief segment hebben, is er dit jaar een Sport Café in samenwerking met het Belgische blad Grinta! Hier kan de bezoeker met zijn of haar collega’s en branchegenoten in een sportieve sfeer genieten van een biertje.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Vélovak wordt gehouden in de Evenementenhal Gorinchem

Veilig en verantwoord beursbezoek

Omdat volksgezondheid uiteraard op nummer één staat, heeft de organisatie van Vélovak de nodige maatregelen genomen om zijn bezoekers te beschermen, legt De Bruin uit. “We hebben allereerst een aparte in- en uitgang. De gangpaden zijn verbreed en voorzien van een aparte signing. Er zijn geen aparte looproutes, want op Vélovak is dat door de grootte van de hal niet nodig. De evenementenhal telt 22.000 vierkante meter die wij grotendeels gebruiken, dus dat moet geen probleem zijn voor het aantal bezoekers. Wel wijzen we mensen erop dat ze links of rechts moeten lopen. Mocht het toch te druk worden, hebben we een speciale plek voor veilige één-op-één-gesprekken. Bovendien zijn op veel plekken stations met desinfecterende handgel aanwezig en maken we gebruik van contactloos betalen en plexiglas bij de cateringpunten.”

Het artikel gaat verder na het kader.

Finale Tweewieler-winkelverkiezing

Dit jaar wordt de finale van de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar voor het eerst op Vélovak gehouden. Op maandagavond 28 september is bekend wie van de finalisten zich een jaar lang de beste, meest verrassende en mooiste tweewielerwinkel mag noemen. Lees alles over de verkiezing!

Digitale draagtas

Beursorganisator Easyfairs gaat ook zelf een innovatie presenteren, namelijk de Smart Badge technologie. De Smart Badge biedt een digitaal alternatief voor het schudden van handen en het uitwisselen van visitekaartjes, flyers en dergelijke. “De Smart Badge maakt het mogelijk om door middel van het scannen van de Smart Badge reader contactloos informatie van de exposant te verkrijgen. Hierdoor creëer je een persoonlijk overzicht van je beursbezoek”, aldus De Bruin. Op deze manier kan de bezoeker product- en bedrijfsinformatie verkrijgen zonder enig fysiek contact. De Smart Badge is een soort digitale draagtas voor flyers, visitekaartjes enzovoort. Dit is niet alleen handig, maar het is ook een heel veilige manier om de vakbeurs te bezoeken.

Vélovak bezoeken

  • Evenementenhal Gorinchem (direct aan de A15)
  • Zondag 27 september van 12.00 tot 18.00 uur
  • Maandag 28 september van 10.00 tot 18.00 uur
  • Dinsdag 29 september van 10.00 tot 17.00 uur
  • Vakbeurs – Kennissessies – Startup plein – Testparkoers - Sportcafé
  • Meer info en tickets: www.velovak.nl

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.