'Shimano Service Centers op hooguit kwartier reizen'

'Shimano Service Centers op hooguit kwartier reizen'

Shimano gaat voor een nóg betere dekking van Shimano Service Centers in de Benelux. Als het aan de leverancier van fietscomponenten ligt, komt er voor iedere consument een dergelijke kwaliteitstweewielerzaak op hooguit vijftien minuten reizen per auto. Op veel plaatsen is daar nu al sprake van. Op enkele locaties is het bedrijf nog op zoek naar winkels die passen bij de uitstraling van zo'n Service Center.

De Benelux telt op dit moment circa 140 Shimano Service Centers. Dit zijn speciaalzaken die consumenten een excellente onderhouds- en reparatieservice bieden. De monteurs hebben in hun professioneel ingerichte werkplaatsen de beschikking over originele onderdelen en de nieuwste producten van Shimano.

Medewerkers nemen deel aan online trainingen en gaan regelmatig naar het Shimano Benelux Training Center in Nunspeet. Daar volgen zij techniektrainingen, zodat zij ook van de nieuwste technologieën in fietsland alles weten. Dat is belangrijk nu de technologische vooruitgang op fietsgebied steeds sneller gaat.

Verregaande ondersteuning

Het bedrijf ziet er met audits op toe, dat de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd blijft. In ruil voor de inspanningen om aan de richtlijnen van het Shimano Service Center te voldoen, krijgen de gecertificeerde speciaalzaken verregaande ondersteuning. Daarbij gaat het, naast trainingen en fysieke zichtbaarheid in de winkel, om (online) marketingsupport. Het bedrijf voorziet onder meer in kant-en-klare en relevante content die met een eenvoudige publicatietool gemakkelijk valt te delen op bijvoorbeeld Facebook.

Leads genereren

Shimano-Service-CenterBovendien plant het bedrijf gedurende het seizoen verscheidene off- en online campagnes. Daaraan zijn telkens de Shimano Service Centers gekoppeld. Het doel hiervan is om consumenten de weg te wijzen naar de desbetreffende speciaalzaken in de buurt, en dus om leads te genereren.

Momenteel draait de campagne ‘Fietsservice van Wereldklasse’. Hiermee brengen ze op lokaal niveau het vakmanschap en de meerwaarde van de getrainde monteurs van Shimano Service Centers voor het voetlicht. Via online targeting komen alle consumenten binnen een straal van vijftien minuten reizen in contact met de campagne en het lokale Service Center.

Aanbeveling

Tweewielerzaken die al Shimano Service Center zijn, zijn daar uitermate enthousiast over. Zelfs zo enthousiast, dat 88 procent het concept (zeer) aanbeveelt bij andere vakhandelaren. Dat blijkt uit onderzoek van een extern bureau, in opdracht van Shimano. Tweewielerspecialisten die willen toetreden kunnen daar vrijblijvend informatie over inwinnen bij hun accountmanager van Shimano. Ook is het mogelijk om een e-mail naar shimano.servicecenter.benelux@shimano-eu.com te sturen. Elk nieuw kwartaal komen er speciaalzaken bij.

Dit artikel is gesponsord door Shimano

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.