Carl Marschütz begon in 1886 met de productie van fietsen in Neurenberg. Het bedrijf werd al snel omgedoopt naar Nürnberger Velozipedefabrik Hercules. In 1898 bouwde Hercules een elektrische auto. Vanaf 1903 werden er ook motorfietsen gebouwd en later ook vrachtwagens.
Na de tweede wereldoorlog kon het bedrijf Nürnberger Hercules Werke GmbH geleidelijk weer opstarten met de productie van fietsen en motorfietsen. In 1963 werd het bedrijf overgenomen door Fichtel & Sachs.
Tot begin tachtiger jaren verkocht Hercules veel lichte motorfietsen en bromfietsen aan voornamelijk Duitse klanten. Ook een elektrische uitvoering de Hercules E1 werd in 1973 gepresenteerd.
Prototype e-bike in 1985
In de jaren 80 groeide de interesse in fietsen en fietsen met hulpmotoren. Hercules presenteerde al in 1985 een prototype van een e-bike en in 1990 werd de Hercules Electra geproduceerd en uitgeleverd. Dit is een e-bike met accu op de bagagedrager.
Accell Group
Intussen had de Mannesmann Groep Hercules in 1987 gekocht van Fichtel & Sachs en in 1995 kwam het merk Hercules in handen van ATAG, waaruit in 1998 de Accell Group voortkwam.
Nieuw kantoor
In 2014 verkocht Accell het merk Hercules aan ZEG, die Hercules GmbH opgericht heeft, met een klein verkoopkantoor in Cloppenburg.
Dankzij de sterke internationale groei van het merk Hercules is vorig jaar een nieuw groter verkoopkantoor in Emstek vlakbij Cloppenburg geopend.
Dit artikel is gesponsord door Hercules GmbH