Vélovak 2019 - waarom is het dé fietsvakbeurs van de Benelux?

Vélovak 2019 - waarom is het dé fietsvakbeurs van de Benelux?

September staat in het teken van inkopen doen voor de retail, oftewel nieuwe producten en diensten ontdekken voor de winkel. Dé plek hiervoor is dan ook fietsvakbeurs Vélovak. Waarom is dit dé fietsvakbeurs van de Benelux?

"De afgelopen maanden werkte het beursteam hard aan een interessant en divers aanbod voor de tweewielerspeciaalzaak. Dit geldt voor zowel voor de winkel als voor de werkplaats", vertelt Head of Event Mascha de Bruin. "Dit kan men dan ook zeker hier vinden! Het is duidelijk dat ook steeds meer bedrijven de kracht van Vélovak erkennen en ons vertrouwen geven. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een mooi aanbod staat op Vélovak, waar elke retailer in de tweewielerbranche écht iets aan heeft en voor zijn onderneming kan gebruiken!”

Overzicht van nieuwste collecties

Op Vélovak vind je een overzicht van de nieuwste collecties fietsen, accessoires, winkelinrichting, werkplaatsinrichting en retailservices. Er zijn ruim 200 merken van de officiële dealers en distributeurs. Deze editie kan de bezoeker ook enkele scooters, brommers en onderdelen ontdekken op de beurs. Verder staan er verschillende softwareaanbieders, verzekeraars en leveranciers in productfotografie, promotiemiddelen, brandveiligheidskasten en gps-systemen.

Nieuwe merken

Dit jaar staan er veel nieuwe merken, waaronder een ABUS, ANWB, Apollo Vredestein, Bimas Bike, Darfon Europe, Jan Janssen Fietsen, King Verzekeringen, Schwalbe, Verduin Agency. Uiteraard staan er ook bekende exposanten waaronder 2moso, Cube, DutcheBike, FietsNED, ICC, Juncker Bike Parts, Louis Verwimp, SKS Germany, Veldia en Vincere Insieme. Bezoek de website van Vélovak voor de volledige deelnemerslijst.

Lezingen voor ondernemers en reparateurs

Naast een divers aanbod van bijna 100 deelnemers, organiseren Tweewieler en Vélovak iedere dag verschillende lezingen voor ondernemers en reparateurs in de fietsbranche. Verschillende thema’s zullen in dit theater worden behandeld. Exposant DENIOS gaat samen met DNV GL, de test- en certificeringsorganisatie, een drietal sessies verzorgen. Zij gaan spreken over het beperken van de veiligheidsrisico’s die lithium-ion batterijen met zich meebrengen.

Trendwatcher Deborah Nas gaat spreken namens opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT over het vertalen van trends naar kansen voor jouw onderneming. Daarnaast geeft de eigenaar van Fietsmarketeer en redacteur Tweewieler, Jeroen Rietvelt, verschillende praktische marketingtips voor een betere vindbaarheid en meer zichtbaarheid van jouw winkel.

Tot slot geeft Mark Langenkamp van Juncker Bike Parts tips hoe je meer rendement kunt halen uit jouw winkel en werkplaats. Het volledige programma vind je op de website.

Vélovak Innovatieplein

Nieuw op Vélovak 2019 is het Vélovak Innovatieplein. In samenwerking met mediapartner Nieuwsfiets en verschillende designstudio’s zullen er een aantal innovaties getoond worden die de retailers een voorproefje geven van de vernieuwingen die de branche kan verwachten. “Kortom, dit moet je echt gezien hebben", vindt Mascha de Bruin.

Beste fietsenmaker van Nederland 2019

Tijdens Vélovak 2019 wordt ook gestreden om de eretitel 'Beste fietsenmaker van Nederland'. Dit kun je meemaken tijdens de Vélovakman Award. De beste fietsenmakers van het land gaan hier de strijd aan met elkaar voor die eretitel. Tijdens de voorrondes bij hoofdsponsor Juncker Bike Parts in De Fietser te Ede hebben de deelnemers zich kunnen voorbereiden op het echte werk. Zowel op de zondag als op de maandag worden de battles gehouden. De spannende finale vindt uiteraard plaats op de derde beursdag, dinsdag 24 september. De jurering zal worden verzorgd door trainingscentrum Tweewieler Academy.

Praktische informatie

Vélovak vindt plaats op zondag 22, maandag 23 en dinsdag 24 september 2019 in Evenementenhal Gorinchem. Dit ligt direct aan de A27 en A15.
Openingstijden: zondag van 12:00 uur tot 18:00 uur, maandag van 10:00 uur tot 21:00 uur en dinsdag van 10:00 uur tot 18:00.
Voor het volledige beursprogramma (deelnemerslijst, Kennistheater en meer) en tickets, bezoek de website.

Dit artikel is gesponsord door Vélovak

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.