Dit zijn de gevolgen van te weinig personeel

Dit zijn de gevolgen van te weinig personeel

Het aanhoudend tekort aan personeel is inmiddels een probleem in veel branches, waarbij het tekort vooral in de technische beroepen goed merkbaar is. Volgens het UWV is er een 'schreeuwend tekort aan fietsenmakers'.

Het aanbod van goed, technisch personeel is mager en concurrentie vanuit andere technische sectoren ligt op de loer. Dus roeien ondernemers vaak met de riemen die ze hebben. Concreet betekent dit vaak dat meer werk door dezelfde mensen moet worden gedaan. 10 gevolgen van het aanhoudende personeelstekort bij tweewielerwinkels.

1. Het werk komt niet meer af

Meer klanten die meer kopen en laten repareren: het gaat goed met de economie in Nederland. Maar wanneer het aantal beschikbare uren gelijk blijft of zelfs terugloopt, dan wordt het lastig om het werk af te krijgen.

2. Het serviceniveau daalt

Wanneer de druk op werknemers wordt opgevoerd, ontstaan vaker fouten. De balans tussen zorgvuldigheid en snelheid bij reparaties raakt verstoord. Er is bovendien minder tijd om voor klanten dat extra stapje te zetten.

3. Personeel vertrekt

Ervaart een werknemer de druk als onverminderd hoog? Zijn klanten minder tevreden? Kan een werknemer niet meer instaan voor de kwaliteit van zijn werk? Of blijft de waardering en de beloning achterwege? Dit zijn interessante tijden voor werknemers om nu de overstap naar een andere baan te maken.

4. Werknemers raken overspannen

Wanneer de druk voelbaar wordt opgevoerd, wanneer werknemers het werk letterlijk zien opstapelen, wanneer overuren structureel worden en niet meer incidenteel zijn, dan kunnen werknemers overspannen raken. Ziekteverzuim en uitval zijn de logische gevolgen.

5. De omzet holt achteruit

Meer doen met minder mensen levert vaak meer stress op. Een klant merkt dit altijd. Wanneer de prijs-kwaliteit niet meer in orde is of wanneer klanten onvoldoende aandacht krijgen, zijn ze snel vetrokken. En hoe zit het trouwens met uw bijverkopen tijdens drukte?

6. De kwaliteit van reparaties loopt terug

Al is een techneut nog zo goed bestand tegen een hoge werkdruk… als deze blijvend is, dan zal ook hij of zij op een andere manier gaan werken. Sneller werken betekent vaak minder zorgvuldigheid. En meer klachten betekent meer tijd voor het herstellen ervan.

7. Klanten worden niet snel genoeg geholpen

De dag staat volgepland met reparaties die dezelfde dag af moeten, want aan het einde van de dag komt een klant zijn auto of fiets weer ophalen. Vaak wordt voorrang gegeven aan het werk in de werkplaats, terwijl de klant die de showroom of winkel binnenkomt dan maar even moet wachten.

8. Minder motivatie bij personeel

Gaan werknemers zien dat hun werkdruk structureel is? Dan voelt het als vechten tegen de bierkaai. Neerleggen bij de situatie betekent automatisch het verliezen van motivatie.

9. Haastige verkoopgesprekken

Een klant wil aandacht, wil zijn probleem uitleggen. Maar zonder een luisterend oor is uw bedrijf niet veel meer dan een webshop.

10. Een ondernemer gaat zelf veel meer uren draaien

Een logische, maar veel gemaakte fout. De fase van delegeren is voorbij, slimmer werken lost niets op en klanten blijven maar komen. Dus steekt u als ondernemer maar ‘een paar extra uurtjes’ in uw bedrijf. “Het is maar een tijdelijke oplossing hoor, tot we iemand gevonden hebben.”

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.