Het aanbod van goed, technisch personeel is mager en concurrentie vanuit andere technische sectoren ligt op de loer. Dus roeien ondernemers vaak met de riemen die ze hebben. Concreet betekent dit vaak dat meer werk door dezelfde mensen moet worden gedaan. 10 gevolgen van het aanhoudende personeelstekort bij tweewielerwinkels.
1. Het werk komt niet meer af
Meer klanten die meer kopen en laten repareren: het gaat goed met de economie in Nederland. Maar wanneer het aantal beschikbare uren gelijk blijft of zelfs terugloopt, dan wordt het lastig om het werk af te krijgen.
2. Het serviceniveau daalt
Wanneer de druk op werknemers wordt opgevoerd, ontstaan vaker fouten. De balans tussen zorgvuldigheid en snelheid bij reparaties raakt verstoord. Er is bovendien minder tijd om voor klanten dat extra stapje te zetten.
3. Personeel vertrekt
Ervaart een werknemer de druk als onverminderd hoog? Zijn klanten minder tevreden? Kan een werknemer niet meer instaan voor de kwaliteit van zijn werk? Of blijft de waardering en de beloning achterwege? Dit zijn interessante tijden voor werknemers om nu de overstap naar een andere baan te maken.
4. Werknemers raken overspannen
Wanneer de druk voelbaar wordt opgevoerd, wanneer werknemers het werk letterlijk zien opstapelen, wanneer overuren structureel worden en niet meer incidenteel zijn, dan kunnen werknemers overspannen raken. Ziekteverzuim en uitval zijn de logische gevolgen.
5. De omzet holt achteruit
Meer doen met minder mensen levert vaak meer stress op. Een klant merkt dit altijd. Wanneer de prijs-kwaliteit niet meer in orde is of wanneer klanten onvoldoende aandacht krijgen, zijn ze snel vetrokken. En hoe zit het trouwens met uw bijverkopen tijdens drukte?
6. De kwaliteit van reparaties loopt terug
Al is een techneut nog zo goed bestand tegen een hoge werkdruk… als deze blijvend is, dan zal ook hij of zij op een andere manier gaan werken. Sneller werken betekent vaak minder zorgvuldigheid. En meer klachten betekent meer tijd voor het herstellen ervan.
7. Klanten worden niet snel genoeg geholpen
De dag staat volgepland met reparaties die dezelfde dag af moeten, want aan het einde van de dag komt een klant zijn auto of fiets weer ophalen. Vaak wordt voorrang gegeven aan het werk in de werkplaats, terwijl de klant die de showroom of winkel binnenkomt dan maar even moet wachten.
8. Minder motivatie bij personeel
Gaan werknemers zien dat hun werkdruk structureel is? Dan voelt het als vechten tegen de bierkaai. Neerleggen bij de situatie betekent automatisch het verliezen van motivatie.
9. Haastige verkoopgesprekken
Een klant wil aandacht, wil zijn probleem uitleggen. Maar zonder een luisterend oor is uw bedrijf niet veel meer dan een webshop.
10. Een ondernemer gaat zelf veel meer uren draaien
Een logische, maar veel gemaakte fout. De fase van delegeren is voorbij, slimmer werken lost niets op en klanten blijven maar komen. Dus steekt u als ondernemer maar ‘een paar extra uurtjes’ in uw bedrijf. “Het is maar een tijdelijke oplossing hoor, tot we iemand gevonden hebben.”