“In de markt zie je een veelvoud aan ringsloten, in allerlei soorten en maten: S, L, XL en soms in nog meer versies”, zegt Maarten Spanjaart, sales director Mobile Security bij Abus. "En door de opkomst van nieuwe, bredere frames door bijvoorbeeld cargo-bikes, wordt het aantal ringsloten nóg groter. Die producten zijn prima, maar het vergt wel tijd en kennis om het juiste model per fiets te selecteren. Voor mij als Abus-medewerker is dat soms al lastig, laat staan voor de wederverkoper of de eindgebruiker."
No-brainer
Het nieuwe ringslot Granit XPlus 6950 neemt al het denk-, meet- en paswerk weg. Het ringslot heeft aan de achterkant een verstelsysteem met een slidermechanisme. Staan de achtervorkpoten verder uit elkaar, dan schuiven de twee montagepunten van het slot mee naar buiten (breedste instelling: 10,7 centimeter). Gaat het om een kleiner frame met een aanzienlijk minder brede achtervork, dan staan deze juist verder naar elkaar toe (smalste instelling: 6,8 centimeter).
“De Granit XPlus 6950 vervangt op deze manier alle ringsloten, zowel de smallere als de bredere. Je hoeft dus niet heel veel verschillende typen ringsloten meer op voorraad te leggen. Dat vereenvoudigt de inkoop én verkoop. Tegelijkertijd heb je tijdwinst als een consument in de winkel naar het juiste ringslot voor zijn fiets vraagt. Je hebt immers het voordeel van one size fits all. Het slot is in die zin een no-brainer, het past werkelijk op alle frames”, zegt Spanjaart.
Eén sleutel voor alle sloten
De Granit XPlus 6950 ART2-gekeurd, is het eerste ringslot van Abus dat in Duitsland is geproduceerd en voorziet in degelijke, Duitse kwaliteit. Het slot (770 gram) met de 8,5 millimeter dikke ring is volgens Abus niet of nauwelijks te saboteren. Over de schroeven zitten geen plastic kappen, maar siliconen covers. Die blijven beter zitten, zorgen voor een strak uiterlijk en zijn daarnaast zeer eenvoudig te bevestigen. De hevelknop waarmee je hem op slot zet, zit aan de bovenkant en niet aan de zijkant. Hierdoor is de kans dat je ertegenaan stoot tijdens het fietsen nihil. De cilinderingang wordt beschermd met een stofkap voor een langere levensduur.
XPlus: één sleutel voor alle sloten
Daarnaast zijn er allerlei extra features. De meest belangrijke is de personalisatie van de XPlus-cilinder, waardoor je één sleutel hebt voor al je fietssloten. “In Nederland worden veel fietsen van buitenlandse merken standaard afgeleverd met enkel een accuslot. Daar moet dus nog los een ringslot op gemonteerd worden. Heeft het accuslot een XPlus-cilinder, dan heb je als retailer en consument de mogelijkheid om aan de hand van de sleutelcode een ringslot (of beugel-, vouw- of kettingslot) te bestellen dat dezelfde cilinder heeft. Je profiteert dan van onze One Key solution. Fietsen uitgerust met de XPlus-cilinder zijn doorgaans te herkennen aan de Abus code card die aan de sleutel hangt. Deze mogelijkheid bieden we enkel via de vakhandel aan.” De Abus Granit XPlus6950 is vanaf november leverbaar voor de aftermarket.
Dit artikel is gesponsord door Abus