Een ontmoeting met een man op het treinstation van Barcelona inspireerde ondernemer Frank Spackler tot de oprichting van Johnny Loco. “Hij had een leren koffer bij zich en liep met een gebruikte beachcruiser aan de hand. We stapten in dezelfde trein en kwamen toevallig tegenover elkaar te zitten. Ik heb uren met hem gesproken totdat hij de trein verliet. Hij stelde zich voor als Johnny. Toen ik niet lang daarna mijn eigen bedrijf startte, was het voor mij duidelijk dat Johnny onderdeel van de bedrijfsnaam moest zijn”, zegt hij. “In tegenstelling tot wat veel mensen denken, komt ‘Loco’ van het woord locomotief, en dus niet van gek.”
Kwaliteit en vrijheid
Johnny Loco biedt lifestyleproducten, hoofdzakelijk fietsen, brillen en horloges. Spackler: “Ons uitgangspunt is altijd de vrije levensstijl van Johnny en zijn voorkeur voor kwaliteit; wat past er bij hem? Welke items zou Johnny hebben en gebruiken? Dat resulteert in onderscheidende en kwalitatief hoogwaardige producten die echt van onze eigen tekentafels komen en die we zelf produceren. Dat eigenwijze karakter en het alles zelf willen doen maken onze weg niet altijd de gemakkelijkste, maar nu, bijna twintig jaar later, kunnen we wel stellen dat onze aanpak ons ver heeft gebracht.”
Hoogwaardige service
Dealers zijn onmisbaar voor het lifestylemerk, zeker als het gaat om fietsen. “We richten ons primair op verkoop via de dealer. Die beschikt immers over de expertise, heeft het contact met de klant en levert hoogwaardige service. Wij ondersteunen de dealer met onder meer goed marketingmateriaal en gerichte campagnes waarmee we de eindgebruiker naar de dealer leiden. Uiteraard hebben we, zoals alle relevante merken, ook een online store waar de eindgebruiker terecht kan.”
Nieuw dealerplatform
Johnny Loco lanceert in november 2023 een nieuw, modern online dealerplatform, dat dealers ondersteunt om consumenten zo efficiënt mogelijk te bedienen. “Elke dealer heeft hierop zijn eigen omgeving waarbinnen hij zijn (na)bestellingen kan doen. Op dit platform communiceren we in vijf talen en bieden we voor de specifieke dealer en per land een op maat gemaakt aanbod. Zo kunnen dealers snel inspelen op marktbehoeften.”
Kennis uit andere branches
Steeds meer retailers verbinden zich als dealer aan Johnny Loco. “Een groot voordeel van onze organisatie is dat wij meer zijn dan alleen een leverancier van fietsen. Dit maakt dat wij onze inzichten uit andere markten en branches mee kunnen nemen naar de fietsenmarkt”, zegt Spackler. “Wij hebben binnen de fietsenmarkt een geheel eigen en herkenbaar profiel. Ik geloof er dan ook in dat wij vast moeten houden aan de waarden waarmee wij de onderneming ooit zijn gestart: het maken van
kwaliteitsproducten en onderscheidende ontwerpen. Daar ligt nog steeds onze kracht en dat biedt dus kansen.”
Dit artikel is gesponsord door Johnny Loco