Riesewijk Exclusives richt zich op het high-end segment e-bikes. Fietsen met bovengemiddeld hoge prijskaartjes zijn er eerder standaard dan uitzondering. Riesewijk Exclusives wilde daarom een professionele, ordelijke werkplaats waar consumenten hun e-bike met een gerust hart achterlaten en klopte daarvoor via de groothandel aan bij Beta Benelux.
Open werkplaats
De langgerekte werkplaats, goed voor een oppervlak van 15 bij 8 meter, kreeg een prominente plaats in de zaak. “Passend bij deze tijd waarin het servicen en onderhouden van fietsen is geëvolueerd tot een vakmanschap dat gezien mag worden”, zegt countrymanager Maxim Polack van Beta Benelux. “Consumenten kunnen in de werkplaats kijken, maar ze kunnen er niet in; een glazen wand scheidt de werkplaats van de showroom. Het gebeurt te vaak dat klanten meelopen als je zegt: ‘Ik kijk uw versnelling even na’. Je wilt dat niet en daarbij kan het gevaarlijk zijn.”
Lange werkbank
Een voorwaarde voor een open werkplaats is dat de orde en netheid zijn geborgd. Om die reden is gekozen voor een lange werkbank met daaronder blokken met geïntegreerde lades, afvalbakken en lucht- en stroomhaspels. De werkblokken bieden voldoende opslagruimte voor gereedschappen en spare parts, waardoor bijvoorbeeld geen eilanden tussen de zes werkplaatsen nodig zijn. “Op de achterwand zit een lang, donker doek voor een rustige, strakke uitstraling. Daar hadden ook bakjes of gereedschappen kunnen hangen, maar die maken het juist druk, wat ongewenst is.”
Opgeruimd karakter
De gereedschapslades hebben foam inlays. “Het tangetje kan niet teruggelegd worden op de plaats van de schroevendraaier, want dat past niet. Dit draagt bij aan het opgeruimde karakter van de werkplaats en het scheelt de mechanieker zoeken. Hij ziet in één oogopslag het verschil tussen dopje 13 en 17. Ook voorkomt het dat gereedschappen zoek raken.” Alleen al op dit specifieke onderdeel verdient de investering in een professionele werkplaats zich terug, stelt Polack. “Logisch, er verdwijnen zo geen gereedschappen meer. Daarbij zijn gereedschappen en materialen door de overzichtelijke indeling gemakkelijker te vinden.”
In ground-brug
Beta Benelux heeft gezorgd voor elektronische takels die een hoog draaggewicht aankunnen. Daarnaast is er een zogeheten in ground-brug geïnstalleerd. Dat wil zeggen dat deze brug, met name bedoeld voor cargobikes en elektrische bakfietsen (tot 350 kilogram), uit de vloer komt en daar na de beurt in terugzakt. “Het mooie is dat de vloeistofdichte vloer die we in de werkplaats hebben gelegd, ook is aangebracht op het bovendek van de brug. Zit de brug in z’n laagste stand, dan valt hij niet op”, aldus Polack.
Dit artikel is gesponsord door Beta Benelux