BEAT Cycling is geen traditionele ploeg, maar een professionele club met een eigen naam en eigen clubkleuren. Wat BEAT Cycling anders maakt dan andere ploegen, is dat elke fietser renner kan worden bij de club. Zo heeft de club naast het eerste team een grote community van fietsers met uiteenlopende ambities, of dat nu een strandkoers, gravelkoers, wegkoers of GranFondo is, van elk niveau. Om renners te helpen, organiseren ze regelmatig webinars, online cursussen en teamtrainingen.
Producten op topniveau
BBB Cycling voelt zich goed bij de ambities en cultuur van BEAT Cycling, licht Marketing & CSR Manager Elcke de Weme toe. “De samenwerking met BEAT is voor ons op uiteenlopende vlakken waardevol. Onze producten worden op topniveau gebruikt. Dat draagt niet alleen bij aan zichtbaarheid en geloofwaardigheid, maar maakt ook dat we goede feedback krijgen. Zo rijden enkele renners op dit moment met samples van nieuwe producten. Er is een korte lijn met onze ontwerpers, voor wie de ervaringen van de renners waardevolle informatie zijn.”
Duurzaamheid versnellen
Zowel BEAT Cycling als BBB Cycling hebben stevige ambities om de wielersport te verduurzamen. BBB Cycling werkt al geruime tijd aan een duurzaam productassortiment en BEAT kondigde recent aan om met volledig elektrische ploegwagens te gaan koersen.
De Weme: “De gezamenlijke focus op duurzaamheid maakt dat we beiden sneller gaan. Wij kunnen met de kennis die we hebben opgebouwd het team helpen; maar zij inspireren ons ook. Zo rijden de renners later dit jaar met een custom made bril, gemaakt van plantaardige materialen. Dit zat al in de pijplijn, maar het partnership heeft deze ontwikkeling verder versneld.”
Er zijn voor alle sportieve fietsers
Een ander belangrijk aspect in de samenwerking is het streven er voor alle sportieve fietsers te zijn. “BEAT Cycling wil alle sportieve fietsers ondersteunen. Daarbij staat elkaar ontmoeten, verder helpen en beter worden centraal – en dat is ook de cultuur bij BBB Cycling”, aldus De Weme. “Deze match maakt dat de samenwerking goed wordt ontvangen. Van de buitenwereld hebben we positieve reacties gekregen, maar ook intern is er veel enthousiasme; 11 van onze collega’s werden renner bij BEAT. Daar zitten collega’s tussen die flink wat kilometers maken, maar ook minder ervaren fietsers.” Ook dealers wil BBB Cycling in de toekomst bij de samenwerking gaan betrekken.
Zichtbaarheid bij de doelgroep
De renners van BEAT Cycling ontmoeten elkaar in het online clubhuis. Deze community maakt de samenwerking extra interessant, zegt De Weme. “In vergelijking met andere ploegen heeft BEAT online een groot bereik, onder andere op social media. Renners en fans van BEAT zijn betrokken volgers, fietsers van alle soorten en maten – dezelfde die binnenstappen bij onze dealers. BEAT heeft een professioneel content team en zij vallen op met communicatie die anders is dan andere wielerploegen. De samenwerking helpt ons zo dicht bij de eindgebruikers van onze producten te staan.”
Dit artikel is gesponsord door BBB Cycling.