“Bij de zoektocht naar een (nieuwe) fiets kijken consumenten vaak alleen naar een model, kleur en kwaliteitsniveau. In dat proces vraagt de consument niet vaak naar producten die veiligheid op de fiets vergroten. Hier ligt dus een enorme kans voor de ondernemer om meerwaarde te creëren”, aldus Jorg Prins. "Er is een uitgebreid aanbod aan interessante producten die te adviseren zijn, denk daarbij aan een helm, verlichting en sloten."
Verplicht voor de wet
Veiligheid is een belangrijk topic op de politieke agenda en bij verzekeraars. Dat levert drie belangrijke thema’s op. Jorg Prins:“Er zijn fietsverzekeringen die het vanaf 1 april 2022 verplicht stellen om een tweede slot te hebben voor fietsen in de hogere prijsklasse, waardoor het voor criminelen veel lastiger wordt om fietsen te stelen. Het aantal diefstallen is toegenomen waar je je als consument dus goed tegen moet beschermen. Met een extra vouwslot of kettingslot, voorzien van het ART2-keurmerk, kun je de fiets vastzetten aan een lantaarnpaal, muuranker of als je met meerdere fietsers bent zet je de fietsen aan elkaar. Doe het slot altijd door je frame heen.”
Naast het extra beveiligen van de fiets is veiligheid van de fietser net zozeer belangrijk. Zo is het bijvoorbeeld voor speed-pedelecs bij wet verplicht om een goedgekeurde helm te gebruiken, die voorzien is een NTA-keurmerk. “Dit wordt vanaf 1 januari 2023 ook verplicht voor de snorfiets. Hier bovenop komt ook dat er een boete van maar liefst 140 euro staat voor het gebruik van de telefoon op de fiets. Er zijn mooie en praktische hoesjes te koop waarmee je je telefoon op je stuur kunt monteren. Dit wordt zelfs bij sommige fietsen al geïntegreerd in de stuurpen, zodat je direct klaar bent voor je volgende rit”, legt Jorg Prins uit.
Waarom een helm?
Het dragen van een helm is ook belangrijk, aangezien het de kans op hersenletsel met 60 procent verkleint. “In de wielersport is het gebruik van een helm heel normaal en val je juist op als je deze niet draagt. Je hoeft niet hard te vallen om letsel te krijgen. In Nederland worden zo'n 67.000 patiënten na fietsongevallen bij de Spoedeisende Hulp behandeld, van wie 26.000 kinderen van 0 tot 18 jaar, blijkt uit cijfers van het Radboud UMC.” De helmen van tegenwoordig zien er prachtig uit, zijn in veel kleuren verkrijgbaar, maar zijn bovenal voorzien van technologie zoals een soort kreukelzone en verlichting. De producten zijn daardoor modieuzer geworden en is het dus veel prettig om ermee te gaan rijden.
Dit artikel is gesponsord door Juncker