Er wordt steeds meer gefietst in Nederland en het aantal ongevallen met fietsers neemt al jaren toe. De ANWB maakt zich hier grote zorgen over en vindt dat fietsveiligheid in alle gemeenten prioriteit moet zijn.
Verschil in snelheden is te groot
De algehele fietsveiligheid binnen de bebouwde kom wordt door de respondenten beoordeeld met een 7,9. Desondanks voelt een groot deel van de fietsers zich wel eens onveilig, onder meer doordat auto’s, vrachtauto’s en bussen met hoge snelheid vlak langs fietsstroken rijden.
Op de fietspaden zelf zijn het vooral de stadsfietsers die vinden dat de verschillen in snelheden te groot zijn. Elektrische fietsers hebben hier ook last van en geven daarnaast vaker aan zich onveilig te voelen door de grootte en breedte van andere voertuigen op het fietspad. Ook afleiding door het gebruik van de mobiele telefoon door andere fietsers alsmede fietsers die geen richting aangeven zorgen voor een toenemend gevoel van onveiligheid.
Oplossing? Bredere fietspaden!
Ongeveer de helft van de fietsers verwacht dat door bredere fietspaden de veiligheid zal verbeteren. Ook meer handhaving wordt door acht op de tien fietsers gezien als een goede maatregel. De veiligheid en het comfort van de fietspaden zelf kunnen volgens de fietsers ook beter. Fietsers storen zich met name aan te smalle paden en slechte kwaliteit van het wegdek door boomwortels, scheefliggende tegels en/of scheuren in het asfalt.
ANWB gaat in gesprek met gemeenten
Om steden leefbaar en bereikbaar te houden is de fiets een essentieel vervoermiddel. Het gebruik van de fiets wordt dan ook volop gestimuleerd. De ANWB vindt dit een goede ontwikkeling, maar dan moet de veiligheid van de fietser ook een prioriteit zijn. Het onderzoek geeft inzicht in de knelpunten die fietsers ervaren. De ANWB gaat met gemeenten in gesprek over de resultaten van het onderzoek.
Benieuwd naar de volledige onderzoeksrapportage? Deze is te downloaden op de site van de ANWB.