Fietsers voelen zich onveilig op fietspad in bebouwde kom

Fietsers voelen zich onveilig op fietspad in bebouwde kom

Een op de vijf fietsers voelt zich vaak onveilig op het fietspad binnen de bebouwde kom. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim 6.000 fietsers. Als oorzaken worden de toenemende drukte, de verschillen in snelheid op en rond de fietspaden en het gedrag van andere weggebruikers genoemd.

Er wordt steeds meer gefietst in Nederland en het aantal ongevallen met fietsers neemt al jaren toe. De ANWB maakt zich hier grote zorgen over en vindt dat fietsveiligheid in alle gemeenten prioriteit moet zijn.

Verschil in snelheden is te groot

De algehele fietsveiligheid binnen de bebouwde kom wordt door de respondenten beoordeeld met een 7,9. Desondanks voelt een groot deel van de fietsers zich wel eens onveilig, onder meer doordat auto’s, vrachtauto’s en bussen met hoge snelheid vlak langs fietsstroken rijden.

Gebruik mobiel door anderen vergroot gevoel onveiligheid”

Op de fietspaden zelf zijn het vooral de stadsfietsers die vinden dat de verschillen in snelheden te groot zijn. Elektrische fietsers hebben hier ook last van en geven daarnaast vaker aan zich onveilig te voelen door de grootte en breedte van andere voertuigen op het fietspad. Ook afleiding door het gebruik van de mobiele telefoon door andere fietsers alsmede fietsers die geen richting aangeven zorgen voor een toenemend gevoel van onveiligheid.

Oplossing? Bredere fietspaden!

Ongeveer de helft van de fietsers verwacht dat door bredere fietspaden de veiligheid zal verbeteren. Ook meer handhaving wordt door acht op de tien fietsers gezien als een goede maatregel. De veiligheid en het comfort van de fietspaden zelf kunnen volgens de fietsers ook beter. Fietsers storen zich met name aan te smalle paden en slechte kwaliteit van het wegdek door boomwortels, scheefliggende tegels en/of scheuren in het asfalt.

ANWB gaat in gesprek met gemeenten

Om steden leefbaar en bereikbaar te houden is de fiets een essentieel vervoermiddel. Het gebruik van de fiets wordt dan ook volop gestimuleerd. De ANWB vindt dit een goede ontwikkeling, maar dan moet de veiligheid van de fietser ook een prioriteit zijn. Het onderzoek geeft inzicht in de knelpunten die fietsers ervaren. De ANWB gaat met gemeenten in gesprek over de resultaten van het onderzoek.

Benieuwd naar de volledige onderzoeksrapportage? Deze is te downloaden op de site van de ANWB.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Foto: Merida.

Merida Benelux start met SmartFit systeem

In het Merida Experience Center in Apeldoorn is een nieuw hulpmiddel beschikbaar: het SmartFit-systeem, dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie - waaronder kunstmatige intelligentie, camera's en lasers - om de ideale framemaat te bepalen. Joop Zandberg uit Grou heeft als eerste fietsenzaak het SmartFit-systemen in gebruik genomen.

Foto: Doortrappen.

Landelijk programma Doortrappen helpt senioren langer veilig te...

Fietsen is gezond, ook op oudere leeftijd. Tegelijkertijd zijn senioren kwetsbaar in het verkeer. Het landelijke programma Doortrappen zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk veilig kunnen blijven fietsen. Fietsenwinkels kunnen aanhaken bij zo'n bijeenkomst of er zelf één organiseren.

Krijg meer inzicht in ABUS-producten tijdens fabrieksbezoek

Krijg meer inzicht in ABUS-producten tijdens fabrieksbezoek

Als retailer in de tweewielerbranche is het belangrijk om de producten die je aanbiedt tot in detail te kennen. ABUS biedt dealers de kans om een kijkje achter hun schermen te nemen tijdens een tweedaags fabrieksbezoek in Duitsland. Marketingmanager Dennis van Iperen: "Hierdoor krijgen we vaak fans voor het leven."

Oest geniet van het persoonlijk contact als vertegenwoordiger voor Freebike: "Ik laat graag mijn gezicht zien, zelfs zonder afspraak. Dat werkt gewoon het beste." (Foto's Ruud Dilling)

Vertegenwoordiger Peter Oest van Freebike maakt werkweek van 'maar'...

Ondanks zijn middelbare leeftijd is Peter Oest nog een 'broekie' in de vertegenwoordigerswereld. Hij had 25 jaar een fietsenzaak in Groningen en nam toen ook Freebike op in het assortiment. Na verkoop van zijn winkel besloot hij vertegenwoordiger te worden voor het merk. In plaats van 60 uur als ondernemer werkt hij nu nog 'maar' 40 uur en dat bevalt hem prima.