Eén van QWIC’s hoogtepunten bij de dealershows van dit jaar was de presentatie van hun nieuwste e-bike model, de Mira. Deze e-bike-serie positioneert het bedrijf eigenlijk als middenweg tussen hun Premium Q, en de Premium i-serie. Echter dienden de QWIC Dealershows dit jaar ook met name als belangrijk contactpunt met dealers.
QWIC wilde laten zien dat er flink geïnvesteerd is in de uitbreiding van het team. “Er is veel vooruitgang geboekt in het laatste jaar. Onze technische dienst is inmiddels twee keer zo groot en de klantenservice hebben we ook uitgebreid. Daarnaast zijn een aantal processen gestroomlijnd. Service is voor ons echt het volgende waarin we willen uitblinken om zo onze klanten te laten zien dat we hen belangrijk vinden. Tevreden klanten betekenen overigens ook tevreden dealers, dus het is win-win", aldus Robin Barten.
Dealertevredenheid verhogen
Bij de dealershows was het complete technische team aanwezig om dealers te woord te staan. Deze werden wegwijs gemaakt in diverse technische processen door veelvoorkomende problemen te presenteren, en daarbij de juiste oplossingen. “Ook onze kanalen om dealers te informeren worden uitgebreid, daar liggen echt nog veel mogelijkheden. We willen op deze manier onze dealertevredenheid verhogen. Onze eigen teams zijn ook flink uitgebreid, en het heeft tijd gekost om al deze mensen op te leiden qua productkennis. Nu zij de juiste kennis beheersen, en daarbij nu zelf ook een voorliefde voor fietsen hebben ontwikkeld, kan iedereen zich compleet focussen op zijn eigen projecten. Hierdoor werken we veel efficiënter.”
Dealers moeten enthousiast worden
Om ervoor te zorgen dat zowel de interne medewerkers als hun nieuwe dealers bekend zijn met de werkwijze van QWIC als merk, moeten er een duidelijk onboarding proces plaatsvinden waarin iedereen leert hoe alles werkt. Hoe werkt de dealer portal, hoe worden onderdelen aangevraagd, enzovoorts. “Hier werken we met zijn allen hard aan. Het is niet altijd perfect, maar we richten ons wel op de juiste doelen", zegt Barten. “We zorgen bijvoorbeeld dat er een discussie plaatsvindt met ons Research & Development-team wanneer we bepaalde problemen vaak tegenkomen. We kunnen nu problemen sneller herkennen en ingrijpen omdat deze bij ons bekend zijn. Dat is niet meteen zichtbaar van buitenaf, maar het is wel een stap vooruit in onze professionalisering.”
Het was de bedoeling om met hun dealershows de dealers te inspireren, enthousiasmeren en met een glimlach weer naar huis te laten gaan, met het vooruitzicht weer een jaar samen te werken. Hiervoor waren allerlei medewerkers aanwezig om de dealers van informatie te voorzien.
Fysiek materiaal werkt
Ook al is het steeds meer de norm om alles te digitaliseren, merkt QWIC dat mensen toch nog graag fysieke brochures in hun winkel willen. Het blijkt toe te voegen aan de ervaring van een winkelbezoek. Omdat het merk voor hun brochures een speciale metalen standaard heeft ontworpen, zijn consumenten ook eerder geneigd om een brochure mee te nemen wanneer ze de zaak weer verlaten. “Vaak benadrukken dealers toch nog die waardering voor geprint materiaal. Veel merken zijn overgegaan op puur digitaal, maar wij merken dat dealers er echt nog behoefte aan hebben. Zeker bij zo’n dealershow", vertelt Barten. “Om de winkelpresentatie van de brochures echt kracht bij te stellen hebben we nu een speciaal ontwikkelde display, waarbij de promotionele communicatie en de brochures in één meubel worden samengevoegd. Deze gaat iets langer mee, en ziet er veel mooier uit dan wat we hiervoor hadden. Zo geef je klanten een tastbare ervaring, in plaats van ze naar de website te sturen. Dat extra stukje service vinden we belangrijk.”
Populairste modellen op voorraad
“We werken nog altijd vanuit voorraad. Dat kan gelukkig omdat we nog echt een ruime voorraad hebben, met name van onze populairste modellen. De e-bikes uit ons hogere segment zijn iets minder breed op voorraad, maar hier is dan ook minder vraag naar. Het heeft ons echt geholpen dat we destijds een ruime voorraad hebben ingekocht, en het ziet er naar uit dat we dit voor 2023 ook goed hebben ingeschat.”
Al een aantal jaar neemt QWIC de positie in als waardig alternatief voor de korte autorit. Het streven is om mensen echt de auto uit te krijgen en op de fiets. Barten zegt dat de e-bike-branche echt is ontploft in de coronatijd. “Daardoor heb ik de hoop dat mensen van hun tweede auto af willen en er een e-bike voor in de plaats nemen. Dat maakt het mooi om in deze branche te zitten. Ook al zit alles op slot, mensen gaan eropuit met hun e-bike, en zijn ook trots om er een te hebben. Mocht het tot een economische recessie komen zal de fietsindustrie wel afvlakken, maar niet op zijn kant gaan.”
Dit artikel is gesponsord door QWIC.