In 85 procent van de diefstallen gaat het om een niet-elektrische fiets en in 15 procent van de gevallen betreft het een elektrische fiets/speed pedelec. Uit de veiligheidsmonitor blijkt ook dat per slachtoffer soms meerdere fietsen worden gestolen.
Guus Wesselink, voorzitter a.i. van S.A.F.E.: “Dit zijn schokkende cijfers. We doen daarom vanuit S.A.F.E. een dringende oproep aan de fietseigenaren, ministeries, gemeenten, verzekeraars, fietsbranche, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en OM plus politie, om extra inspanningen te leveren in de preventie en bestrijding van dit uit de hand lopende fenomeen. Het is duidelijk dat we dit probleem alleen oplossen als betrokken partijen elkaar helpen. Gebeurt dit niet, dan lopen de diefstalcijfers van fietsen alleen maar verder op en blijft Nederland een walhalla voor fietsdieven.”
Schadelast immens
De schadelast veroorzaakt door de vele fietsdiefstallen was in 2020 maar liefst 600 miljoen euro. Dat zal in 2021 fors hoger zijn. Wesselink: “Hiermee behoort fietsdiefstal tot de meest voorkomende vormen van vermogenscriminaliteit.” S.A.F.E. pleit voor actie. Eind oktober is er een bijeenkomst waarbij S.A.F.E. samen met betrokkenen de toekomst van de aanpak van fiets- en e-bikediefstal gaat bespreken. De recente cijfers zijn daarbij een extra stimulans om reeds gestarte ontwikkelingen in de aanpak met dubbele energie uit te voeren. Zoals registratie van alle e-bikes en de montage van track & trace op fietsen.