Ieder model heeft een carbon frameset dat in vergelijking met de vorige generatie is verbeterd qua aerodynamica, efficiëntie en afstelling. De frameset is aanzienlijk lichter en stijver geworden. Naast een goede stijfheid-gewichtsverhouding voorziet de nieuwe Propel in dynamische rijkwaliteit, wat zorgt voor controle op wisselend terrein, van mooi asfalt tot aan ruigere wegen en van steile beklimmingen tot aan venijnige afdalingen.
Vector zadelpen ontwerp
Ter verbetering van de rijeigenschappen is gekozen voor slankere staande achtervorken en het nieuwe Vector zadelpen ontwerp. Van laatstgenoemde zijn er twee varianten: de geïntegreerde Vector zadelpen op de Propel Advanced SL en standaard verstelbare Vector zadelpen op de Propel Advanced Pro en Propel Advanced.
Geïntegreerde aerodynamica
Bij het ontwerp van de nieuwe Propel is de AeroSystem Shaping Technology het uitgangspunt geweest. De engineers begonnen het project met luchtstroom simulaties om de buisvormen, -hoeken en -verbindingen te ontwikkelen. Dit leidde tot de keuze voor ellipsvormen in belangrijke delen van de frameset, waaronder de balhoofdbuis, onderbuis en zitbuis. De voorste delen zijn voorzien van strakke lijnen en een afgeronde ellipsvorm om de luchtweerstand te minimaliseren. Ook zijn er twee verschillende aero-geoptimaliseerde bidonhouders: één voor de onderbuis en één voor de zitbuis.
Het nieuwe Contact SLR Aero stuur en de stuurpen verminderen de luchtweerstand eveneens, net als de nieuwe aero WheelSystems met een velghoogte van 50 millimeter. Als je de complete Propel Advanced SL fiets vergelijkt met zijn voorganger, boek je dankzij de betere aerodynamica een winst van 6,21 watt. Je bent over een afstand van 40 kilometer 27 seconden sneller bij een snelheid van 40 kilometer per uur.
Meer efficiëntie
Het nieuwe frame heeft 9,9 procent meer framestijfheid dan de vorige. De pedaalstijfheid is er 7,5 procent op vooruitgegaan. De totale stijfheid van de frameset (het frame en de vork) ligt 9,2 procent hoger. Het verminderde gewicht en de toegenomen stijfheid heeft in totaal geresulteerd in 26,4 procent meer efficiëntie.
Meer flexibiliteit
De zitbuis, liggende achtervork en zadelpen zijn slanker in vergelijking met de vorige generatie. Dit nieuwe ontwerp helpt het gewicht te verminderen en verbetert ook de wegligging. Vergeleken met de vorige Propel Advanced SL heeft het nieuwe model, met de geïntegreerde Vector zadelpen, 85 procent meer flexibiliteit aan de achterkant. Dit maakt hem beter geschikt voor lange, zware dagen in het zadel. Het frame en de vork hebben meer ruimte gekregen, zodat renners kunnen kiezen voor bredere banden tot 30 millimeter voor een nog betere rijkwaliteit.
Eenvoudiger af te stellen
Het nieuwe Contact SLR Aero stuur en de stuurpen maken het eenvoudiger om onderdelen te verwisselen en een optimale houding aan te nemen. Beide houden de kabels en draden uit de greep van de wind en vermijden de complexiteit (bij vervanging) die fietsers soms ervaren bij volledig geïntegreerde sturen en stuurpennen op veel van de hedendaagse aerobikes.
De volledige Propel range is ook voorzien van Giants nieuwe OverDrive Aero systeem. Dat bevat een D-vormige vorkstuurbuis en bijbehorende spacers voor een aerodynamisch, onderhoudsvriendelijk geheel. Verder lopen de kabels door het stuur en de geul van de stuurpen. Daarna verdwijnen de kabels vóór de stuurbuis in het frame. Hierdoor blijven ze beter verborgen voor de wind en kunnen ze gemakkelijker worden afgesteld.