“Retailers dragen het steeds nadrukkelijker uit als ze in de race zijn voor de titel Tweewielerwinkel van het Jaar, het gaat er nog veel fanatieker aan toe dan een paar jaar geleden. Mijn gevoel zegt dat de verkiezing meer dan ooit tevoren leeft in de tweewielerbranche, het gaat echt ergens om”, vertelt marketingmanager Laurens Jeurnink van Juncker Bike Parts. “Vorig jaar zag je dat heel goed bij de uitreiking van de prijzen. Alle genomineerden waren met voltallige teams aanwezig. Waar je voorheen merkte dat deelname soms een eenmansactie was, is de verkiezing nu een initiatief dat breed wordt gedragen door de hele winkel en het hele team.”
Verkiezing voor iedereen
Juncker Bike Parts mengt zich graag in al dat fanatisme. “Er is een wedstrijd gaande, de deelnemers laten heel graag zien op welk vlak ze excelleren. De een stelt heel professioneel te werk te gaan in de werkplaats voor optimale service en onderhoud, de ander is trots op zijn assortiment en specialisatie op het gebied van urban en sport. De smaken lopen sterk uiteen, er valt iets te kiezen. Juist dát past heel goed bij een bedrijf als Juncker Bike Parts. Wij bieden producten en services voor alle segmenten. Met onze producten spelen we in op de brede behoeften van winkels, die zo graag willen uitdragen dat ze de beste tweewielerwinkel van het land zijn.”
Breed georiënteerde partner
Dat de distributeur in fietsonderdelen en -accessoires breed georiënteerd is, blijkt uit veel meer dan alleen het veelzijdige assortiment en het partnership met de verkiezing. “Als je het hebt over sportexpertise, dan hebben wij onze sport brand promotors. Die kunnen dealers met een sportief segment uitstekend helpen. Praktisch zijn de Juniversity-trainingen waarin we de kennis over uiteenlopende technieken updaten. Wil een retailer zijn winkel of werkplaats vernieuwen, dan hebben we daar een speciaal team met inrichters voor. De accountmanagers zijn dan weer scherp in het advies; zij signaleren welke kansen er liggen binnen de winkel. Op allerlei vlakken bieden we zo onze producten, expertise en diensten aan. Dat alles vergroot de kansen op succes in de verkiezing.”
Deelname aan verkiezing promoten
Juncker Bike Parts promoot deelname aan de verkiezing actief onder klanten. “Onder andere in één-op-één-gesprekken”, zegt Jeurnink. “Als we met dealers spreken, dan merken we dat die stimulans hen aan het denken zet, we wakkeren het enthousiasme aan. Als de ene dealer de stap naar deelname zet, dan stimuleert hij daarmee de ander. Dat is op zich niet vreemd. De fietsbranche is de laatste jaren volop in ontwikkeling. De fietsenmaker met het stoffige werkplaatsje is verdwenen, in plaats daarvan zijn er professioneel georganiseerde bedrijven gekomen. Deelnemers zoeken een podium om dat uit te dragen naar hun klanten en de buitenwereld, ze willen zich onderscheiden.”