Wilco Kruitbosch: 'Verkiezing dwingt je na te denken over wat je DNA is'

Wilco Kruitbosch: 'Verkiezing dwingt je na te denken over wat je DNA is'
Volgens Wilco Kruitbosch leer je veel van deelname aan de verkiezing: "Dus ik zou zeggen: schrijf je in!"

Sinds vorig jaar zit Wilco Kruitbosch in de jury van de Tweewielerwinkel van het Jaar. Als voormalig directeur/eigenaar van groothandel Kruitbosch in Zwolle kent hij veel tweewielerzaken en weet hij heel goed wat er speelt in de branche. Hij spoort bedrijven aan om deel te nemen aan de verkiezing: "Je leert er veel van. Als bedrijf wil je je constant verbeteren. Deelname dwingt je na te denken over wat je verhaal is, wat is je DNA?"

In zijn tijd bij Kruitbosch heeft Wilco Kruitbosch het merk Cortina in de markt gezet. “Vanuit die ervaring weet ik hoe belangrijk het is om een identiteit en een verhaal te hebben. Deze geven richting aan je strategie en beleid.” Tijdens de jurering van de bedrijven vindt Wilco Kruitbosch het dus belangrijk dat een bedrijf weet wat de branding van het bedrijf is: “Het is goed daar met je team over na te denken zodat je komt tot een duidelijk verhaal: hier zijn we goed in, hiermee onderscheiden we onszelf, dit is ons DNA. Als je samen bepaald hebt wat de normen voor je bedrijf zijn, dan kun je daarna kijken wat er nog moet gebeuren om er aan te voldoen. Wat moet er nog verbeterd worden? Door deelname kun je je bedrijf in korte tijd een boost geven, je gaat dingen dan ook echt aanpakken.”

Prestatie neerzetten met hele team

Deelnemen levert een bedrijf dus sowieso wat op: “Het is super leuk om mee te doen, je bent met z’n allen bezig een prestatie neer te zetten. Natuurlijk doe je mee om de hoofdprijs te pakken, maar ik denk dat deelname je ook al veel oplevert. Het brengt wat teweeg in je team, red je het tot de 20 genomineerden, misschien tot de finale? En zit je bij de finalisten, dan wordt het natuurlijk helemaal spannend.”

Plek in de top levert veel op

Win je dan ook nog de hoofdprijs dan weten klanten je zeker te vinden volgens Wilco: “Klanten gaan je dan herkennen als de winnaar: alles is goed in deze winkel, daar moet ik naar toe.”

Hij denkt dat een plek in de top kan helpen bij het vinden van personeel: “Mensen willen werken voor een bedrijf dat bij de toppers zit. Helaas merken we dat bedrijven soms toch een soort drempel ervaren om mee te doen, zijn we wel goed genoeg? Of ze denken dat hun winkel er nog niet klaar voor is. Maar ik denk dat je alleen al ongelooflijk veel leert van deelname dus ik zou zeggen: was je er dit jaar niet bij, schrijf je dan zeker in voor de 26e editie die in 2023 wordt gehouden!”


Hoofdpartner:

Partners:

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.