Ferry Smith, vakjuryvoorzitter en in het dagelijks leven Director Public Affairs bij de ANWB, heeft een duidelijke boodschap voor fietsenwinkels die zich onderscheiden van collega-bedrijven dankzij hun winkelconcept, hun ondernemerschap, hun sociale verbondenheid, hun duurzame insteek of hun servicegedachte: “Als je ervan overtuigd bent dat je een winkel hebt waar anderen nog iets van kunnen leren, moet je zeker meedoen aan deze verkiezing. Want dan is de kans groot dat je de prestigieuze titel een jaar lang mag voeren. En dat heeft belangrijke voordelen. Denk alleen al aan de media-aandacht die de verkiezing oplevert. Het laat (potentiële) klanten zien dat je bedrijf er toe doet en dat je graag de uitdaging aan gaat. Dat leidt tot meer aanloop en meer omzet. Bijkomend effect is dat de teams uit de bedrijven zich door de wedstrijd nog meer met elkaar verbonden voelen. Het geeft de samenwerking een extra impuls, want het team gaat er samen voor.”
Eenvoudig deelnemen
Iedere fietsenwinkel die een verhaal heeft te vertellen en onderscheidend is, kan deelnemen aan de verkiezing. Ferry Smith: “Als je een actieve ondernemer bent en de zaakjes op orde hebt is deelnemen een fluitje van een cent. Natuurlijk worden er verschillende gegevens gevraagd en als je finalist bent krijg je de jury op bezoek. Maar wat er wordt gevraagd, heb je als het goed is al voor het grijpen en kan je toelichten. Want zonder duidelijk plan kan je de tent niet runnen, toch?”
Juryvoorzitter Smith vertelt dat deelnemers op basis van de gedeelde gegevens en de gesprekken met de jury een waardevolle terugkoppeling krijgen. “Met handige tips om je bedrijf nog verder te verbeteren bijvoorbeeld. In het verleden hebben we gemerkt dat veel opmerkingen en adviezen van de jury door ondernemers zijn opgepakt. Zij hebben er echt hun voordeel mee kunnen doen.”