AGU houdt de markt in binnen- en buitenland nauwlettend in de gaten. Duikt er ergens een fietstrend op die alles in zich heeft om uit te groeien tot een blijvertje, dan springen de productmanagers daar snel op in.
“De afgelopen tijd, zeker tijdens de coronapandemie, is iedereen aan het gravelen en bikepacken geslagen. Loop over een beurs als Eurobike en je ziet dat de helft van de vloer aandacht heeft voor gravel. De wereld van gravel en bikepacken wordt steeds volwassener, dus dan moet je daar iets mee”, zegt Casper.
Grenzen onroad en offroad vervagen
“Waren er tot voor kort strikte grenzen tussen wegwielrennen en mountainbiken; de laatste tijd vervagen die steeds meer, met dank aan gravel dat onroad en offroad samenbrengt. We hadden wel al wat losse producten die zich lenen voor gravel of die we in die hoek positioneerden. Alleen vonden we het hoogtijd om nu eens met een totale, brede collectie te komen. De Venture-collectie richt zich primair op gravelbikers en mountainbikers en verenigt tegelijkertijd andere disciplines, dus je kunt de kleding voor veel meer doeleinden gebruiken.”
Brede collectie
Venture is geen nieuwe naam voor AGU. Al langer zijn er bikepacktassen onder die naam verkrijgbaar. “Die hebben we nu een aantal seizoenen in ons assortiment. De tassen zijn een groot succes, ook internationaal. Vanwege die goede respons en de herkenbaarheid van de naam Venture hebben we besloten om onder die naam meer voor fietsers aan te bieden. Er is op dit moment grote vraag naar gravelspecifieke kleding, zeker bij onze internationale klanten. Dan is dit hét moment om iets goeds te lanceren.”
Daarnaast zijn er shirts die op doorsnee wielershirts lijken. “Alleen zijn ze minder aero en hebben ze extra zakken, zodat je je spullen gemakkelijk opbergt. Ze zijn er in zomer- en winterversies.” Ander onderdeel zijn de baggy broeken en shirts, zowel korte als lange. “Zeker buiten Nederland is baggy kleding de standaard bij iedereen die op een mountainbike stapt. De baggy kleding is ook heerlijk om te dragen als je bijvoorbeeld tussendoor op een terrasje neerstrijkt.”
Kleding met casual tintje
Laatste onderdeel van de Venture-collectie is kleding met een casual tintje. Je kunt deze zowel op als naast de fiets dragen. “Het gaat om kleding met een relaxt zittende pasvorm en een hoogwaardige techniciteit”, zegt Casper.
“Eén van de items is een puffy-achtige bodywarmer. Als je ’s ochtends vroeg in de kou en bij mist vertrekt, draag je hem. Hij is packable, dus je stopt hem snel weg als het warmer wordt. Zit je ’s avonds met fietsvrienden bij een kampvuur of je gaat ergens eten, dan trek je hem opnieuw aan. Deze op-en-naast-de-fiets-lijn heeft nog meer, onder andere shirts met korte en lange mouwen.”
Testen in Kyrgyzstan
Veel mensen hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de kleding. Bij (inter)nationale partners is allereerst kennis en inspiratie opgedaan. “Als productmanagement hebben we goed gekeken naar het materiaalgebruik, de pasvorm en de techniciteit”, vertelt Casper. “Daarnaast hebben we marketingcollega’s betrokken die hebben meegedacht over de positionering. Waar staan we als merk voor en hoe past Venture daarbij? Onze missie is om meer mensen meer te laten fietsen, dus Venture valt natuurlijk naadloos te integreren.”
Er is uitvoerig getest. “Er werken bij AGU haast alleen maar sportieve figuren. Ik ken er een paar die lange, knotsgekke afstanden bikepackend afleggen. Eentje fietste laatst door Kyrgyzstan. Al die ervaren collega’s hebben de Venture-producten dus getest."
Jumbo-Visma
"We hebben natuurlijk ook een heel nauwe samenwerking met Team Jumbo-Visma. De renners zijn erg blij met het bikepackingdeel van de collectie. Kijk maar eens op Instagram: je ziet regelmatig een Venture-stuurtas aan de Cervélo’s van de renners hangen. Die tassen zijn mede met behulp van input van Wout van Aert en Robert Gesink ontwikkeld.”
Dit artikel is gesponsord door AGU.