OOMT-workshop Generatiehelden: meer begrip, minder uitstroom en betere samenwerking

OOMT-workshop Generatiehelden: meer begrip, minder uitstroom en betere samenwerking
Adviseur werkgeverschap Bianca Dikhooff.

Tweewielerbedrijven zitten te springen om nieuw talent. Toch gebeurt het regelmatig dat jonge fietstechnici de branche uitstromen. Generatieverschillen zijn een van de oorzaken. De OOMT-workshop Generatiehelden vergroot het begrip en verbetert de samenwerking tussen jong en oud, vertelt adviseur werkgeverschap Bianca Dikhooff.

De tweewielerbranche heeft de wind mee. Fietsen zijn niet aan te slepen en fietstechniek wordt complexer en uitdagender. Waarom blijft het lastig om jonge fietstechnici te vinden en te binden?

“OOMT heeft onderzoek gedaan naar de in- en uitstroom van jongeren in de mobiliteitsbranche. Daaruit blijkt dat jonge mensen het vak en het werk leuk vinden. Jongeren van nu zoeken uitdaging en hebben behoefte aan autonomie. Soms botst dat met de bedrijfscultuur en met de opvattingen van oudere collega’s. Voor een deel van de jonge vakmensen is dat een reden om naar een andere branche over te stappen.”

OOMT is dit jaar begonnen met de nieuwe workshop Generatiehelden. Wat is het doel van de workshop?

Elke generatie kijkt anders naar werk en de werksituatie”

“Met de workshop wil OOMT ervoor zorgen dat jonge beginnende vakmensen en oudere ervaren vakmensen elkaar beter begrijpen. Elke generatie heeft een andere opvoeding en opleiding en kijkt met een andere blik naar het werk. Dat is altijd zo geweest. De workshop Generatiehelden houdt jong en oud een spiegel voor en verbetert de communicatie. Als je elkaar beter begrijpt en beter communiceert, dan kan je ook beter samenwerken.”

Hoe is de workshop opgebouwd?

“De workshop duurt drie uur en bestaat uit twee delen. Het eerste deel begint met video’s over generatieverschillen. Daarna spelen acteurs herkenbare werksituaties die mislopen na. Vervolgens spelen ze de praktijksituaties nog een keer na. Nu mag het publiek aangeven wanneer en waarom het misloopt en hoe je kan zorgen dat het gesprek geen conflict wordt. Het tweede deel van de workshop gaat over stellingen over jong en oud waar iedereen op mag reageren.”

Sinds het begin van dit jaar heb je meerdere workshops in kleine en grote bedrijven bijgewoond. Wat is jou opgevallen?

“Technici werken hard. Ze praten liever over techniek en over werk dan over zichzelf. Vaak is de communicatie kort en krachtig. Dat is niet alleen generatiegebonden, ook cultuur en opvoeding hebben invloed op de manier waarop collega’s communiceren. Tijdens de workshop Generatiehelden leren jong en oud elkaar beter kennen en effectiever communiceren. Dat leidt tot meer begrip, meer inzicht en betere samenwerking.”

Wat zijn de resultaten van de workshop?

“Van de bedrijven en de mensen die de workshop hebben gedaan, hoor ik dat de positieve effecten ook na de workshop voelbaar blijven. Collega’s spreken elkaar gemakkelijker aan. Dat zorgt voor een betere sfeer binnen het team. Er zijn ook bedrijven die naar aanleiding van de workshop een buddy-systeem hebben opgezet waarbij ze oude en jonge collega’s aan elkaar koppelen. Er zijn ook bedrijven die na de workshop verder gaan met een vervolgtraject met coaching en training. Ik hoor van iedereen dat extra aandacht voor generatieverschillen het werk voor iedereen leuker maakt. Van jong tot oud.”

Lees ook:


OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.