De tweewielerbranche heeft de wind mee. Fietsen zijn niet aan te slepen en fietstechniek wordt complexer en uitdagender. Waarom blijft het lastig om jonge fietstechnici te vinden en te binden?
“OOMT heeft onderzoek gedaan naar de in- en uitstroom van jongeren in de mobiliteitsbranche. Daaruit blijkt dat jonge mensen het vak en het werk leuk vinden. Jongeren van nu zoeken uitdaging en hebben behoefte aan autonomie. Soms botst dat met de bedrijfscultuur en met de opvattingen van oudere collega’s. Voor een deel van de jonge vakmensen is dat een reden om naar een andere branche over te stappen.”
OOMT is dit jaar begonnen met de nieuwe workshop Generatiehelden. Wat is het doel van de workshop?
“Met de workshop wil OOMT ervoor zorgen dat jonge beginnende vakmensen en oudere ervaren vakmensen elkaar beter begrijpen. Elke generatie heeft een andere opvoeding en opleiding en kijkt met een andere blik naar het werk. Dat is altijd zo geweest. De workshop Generatiehelden houdt jong en oud een spiegel voor en verbetert de communicatie. Als je elkaar beter begrijpt en beter communiceert, dan kan je ook beter samenwerken.”
Hoe is de workshop opgebouwd?
“De workshop duurt drie uur en bestaat uit twee delen. Het eerste deel begint met video’s over generatieverschillen. Daarna spelen acteurs herkenbare werksituaties die mislopen na. Vervolgens spelen ze de praktijksituaties nog een keer na. Nu mag het publiek aangeven wanneer en waarom het misloopt en hoe je kan zorgen dat het gesprek geen conflict wordt. Het tweede deel van de workshop gaat over stellingen over jong en oud waar iedereen op mag reageren.”
Sinds het begin van dit jaar heb je meerdere workshops in kleine en grote bedrijven bijgewoond. Wat is jou opgevallen?
“Technici werken hard. Ze praten liever over techniek en over werk dan over zichzelf. Vaak is de communicatie kort en krachtig. Dat is niet alleen generatiegebonden, ook cultuur en opvoeding hebben invloed op de manier waarop collega’s communiceren. Tijdens de workshop Generatiehelden leren jong en oud elkaar beter kennen en effectiever communiceren. Dat leidt tot meer begrip, meer inzicht en betere samenwerking.”
Wat zijn de resultaten van de workshop?
“Van de bedrijven en de mensen die de workshop hebben gedaan, hoor ik dat de positieve effecten ook na de workshop voelbaar blijven. Collega’s spreken elkaar gemakkelijker aan. Dat zorgt voor een betere sfeer binnen het team. Er zijn ook bedrijven die naar aanleiding van de workshop een buddy-systeem hebben opgezet waarbij ze oude en jonge collega’s aan elkaar koppelen. Er zijn ook bedrijven die na de workshop verder gaan met een vervolgtraject met coaching en training. Ik hoor van iedereen dat extra aandacht voor generatieverschillen het werk voor iedereen leuker maakt. Van jong tot oud.”
Lees ook:
- Riemer en Antoon de Vries: ‘De motivatie van een leerling heb je zelf in de hand'
- Leeftijdsverschil in je team? Zo pakt De Haan Wielersport het aan
- Van babyboomer tot generatie Z, hoe laat je ze samenwerken?
- Ellen Janssen over meerdere generaties binnen een bedrijf: ‘Ontwikkelingen gaan razendsnel’