Juncker Bike Parts optimaliseert logistiek in magazijn continu

Juncker Bike Parts optimaliseert logistiek in  magazijn continu
Bij topdrukte zijn er in totaal wel 75 mensen in het magazijn werkzaam.

Vijf dagen per week, gemiddeld 3.400 pakketten per dag. Zodra een dealer een order plaatst, beginnen de raderen bij Juncker Bike Parts direct te draaien voor zorgvuldige verwerking. Het logistieke proces in de groothandel wordt continu geoptimaliseerd. Duurzaamheid, snelheid en gemak voor de dealer zijn het uitgangspunt.

Het totale magazijnoppervlak van Juncker Bike Parts in Apeldoorn beslaat zo’n 7.500 vierkante meter. Meest in het oog springende ruimte is de autostore, een magazijn met een robotsysteem. Bij een order pickt het systeem automatisch de benodigde producten en bezorgt deze in bakken bij de collega die de totale order verzamelt en inpakt. Voordelen hiervan zijn de snelheid en geringe kans op fouten. De hardlopers en handzame producten worden via de autostore verwerkt. De grote accessoires en banden hebben elk een eigen magazijn.

Laatste orderbadge om half tien ingepakt

Een inboundploeg ontvangt de inkomende producten en slaat deze in het magazijn op. De outboundploeg die later op de dag aan zet is, bekommert zich om de uitgaande stroom. De laatste orderbadge wordt om half tien ’s avonds ingepakt. Bij topdrukte zijn er in totaal wel 75 mensen in het magazijn werkzaam, verspreid over de dag. “Aan de hand van planorders proberen we de work balance bij logistiek wat te stroomlijnen. Maandag is traditioneel een heel drukke dag. Voor specifieke klanten draaien we grote, geplande orders in overleg op andere dagen, zodat we de piekdrukte verlagen.”

Ergonomie van de werkplekken verbeteren

“Op dit moment loopt er een project waarmee we de ergonomie van de werkplekken verbeteren. Hoe staat de inpakker achter de tafel? Hoe zorgen we ervoor dat het werk gemakkelijker te doen is? In de avondploeg zitten veelal studenten. Hun lengte verschilt vaak met de mensen die overdag werken. Tafels moeten beter in hoogte verstelbaar zijn. En producten moeten gemakkelijk uit de bakken van de aanvoerlijn zijn te halen en bakken moeten simpel weer terug te zetten zijn. We willen ook dat inpakdozen recht boven onze mensen staan”, zegt Ard Tiberius, logistiek manager.

De grote accessoires en banden hebben elk een eigen magazijn.
De grote accessoires en banden hebben elk een eigen magazijn.

Juncker neemt afscheid van plastic

Niet alleen het arbeidsproces, ook de pakketten zelf worden steeds duurzamer. “De luchtkussens als vulling gaan eruit; daar komt papier voor in de plaats. Plastic staat ter discussie, want in de natuur breekt het niet af. Daarbij willen we de dealer niet opzadelen met plastic dat hij moet afvoeren”, zegt Tiberius, die ook een ideaalplaatje schetst. “Het zou mooi zijn als we op termijn helemaal geen vulmateriaal meer nodig hebben. Een automatische verpakkingsmachine vouwt dan een doos om de order heen die precies groot genoeg is. We gaan volgend jaar onderzoeken of dit haalbaar is en hoe we dit dan kunnen implementeren.”

 Bij een order pickt het systeem automatisch de benodigde producten en bezorgt deze in bakken bij de collega die de totale order verzamelt en inpakt.
Bij een order pickt het systeem automatisch de benodigde producten en bezorgt deze in bakken bij de collega die de totale order verzamelt en inpakt.

Minder energieverbruik

Juncker Bike Parts let sterk op het terugdringen van het energieverbruik. “We zijn dit jaar overgestapt op ledverlichting. De lichthoeveelheid wordt gedimd naar 10% zodra er in de betreffende ruimte geen beweging meer is. Na werktijd gaat het licht helemaal uit, behalve de noodverlichting”, zegt Tiberius. “Volgend jaar installeren we ventilatoren onder het dak waarmee we warme lucht naar beneden blazen. Warme lucht stijgt immers en blijft bovenin hangen. Door die naar beneden te bewegen hoeven we het magazijn zelf minder te verwarmen.”

Op de foto

Klanttevredenheid is belangrijk voor Juncker Bike Parts. Het doel is om de komende tijd het aantal klachten nog verder te verminderen. “We doen continu aan klachtenanalyse, waarbij we kijken naar de onderliggende oorzaak. Een voorbeeld van iets wat we pas hebben ontdekt: er wordt wel eens een verkeerd product geleverd. Het blijkt dan al bij binnenkomst, bij de inbound in het magazijn, niet het juiste product te zijn, alleen wordt het niet als zodanig herkend. Eén van de oplossingen is dat we alle producten gaan fotograferen bij binnenkomst.”

Alles in één

Nog zo’n project dat in de pijplijn zit, is de consolidatie van orders. “Nu komt het nog voor dat een dealer die tegelijkertijd een binnen- en buitenband bestelt, deze apart geleverd krijgt. Dan denk je: stop ze toch in één doos. Maar het probleem is dat de binnenband uit de autostore komt en de buitenband uit het bandenmagazijn. Wij constateren ook dat dit niet optimaal is en zijn bezig om hier een passend antwoord op te formuleren. Hoe zorg je ervoor dat beide orders op hetzelfde moment beschikbaar zijn bij de inpakker, zodat ze in een doos verpakt kunnen worden.”

Dit artikel is gesponsord door Juncker Bike Parts

Schrijf in voor Fiets Innovatie Award 2025: 'Trots op innovatie in fietsbranche'

Schrijf in voor Fiets Innovatie Award 2025: 'Trots op innovatie in...

RAI Vereniging heeft de inschrijving voor de Fiets Awards 2025 geopend. Naast de awards voor beste fiets, e-bike, speed pedelec en cargobike zijn er dit jaar ook weer Fiets Innovatie Awards te winnen. Volgens een van de winnaars van vorig jaar, Schwalbe, is de Fiets Innovatie Award dé erkenning voor vernieuwers in de fietsbranche. Alphons Turk, Sales Manager bij het bedrijf, vertelt waarom deelname zo waardevol is: "Het zet innovaties in de spotlight en laat zien hoe trots we mogen zijn op onze branche."

Foto: Ziemi.

TNO: Ziemi fietslamp verhoogt zichtbaarheid met 52 procent

Fietsverlichting die speciaal ontworpen is om de benen van fietsers te verlichten, verbetert de zichtbaarheid en herkenbaarheid van fietsers in het donker aanzienlijk. Uit onderzoek van TNO, uitgevoerd in zowel stedelijke als landelijke omgevingen, blijkt dat het gebruik van Ziemi als aanvulling op bestaande verlichting de detectieafstand in stedelijke gebieden met meer dan 52% vergroot. Daarnaast verbetert de herkenningsafstand met 19% tot 24%.

Foto: Schwalbe.

Schwalbe G-ONE RX gravelband voor off-road

De Schwalbe G-ONE R-lijn krijgt er een derde lid bij: de G-ONE RX voor off-road tracks. Hij voegt zich bij de G-ONE R all-round gravelband en de G-ONE RS, een semi-slick gravelband.

Iwan Spekenbrink (links) en Tjeerd Jegen ondertekenen het contract. (Foto: Accell Group)

Accell gaat wielerploeg Team Picnic PostNL sponsoren met merken...

Accell Group heeft een vierjarig samenwerkingscontract heeft getekend met de Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL. Het racefietsmerk Lapierre wordt de fietspartner voor de ploeg en de fietsonderdelen- en accessoire die de renners gaan gebruiken komen van XLC. De samenwerking gaat in op 1 januari 2025.