De firma Darfon – een Taiwanese gigant op elektronicavlak – had voorheen twee fietsmerken in de markt: Votani en BESV. In het vierde kwartaal van vorig jaar is besloten de productie van Votani te stoppen en voortaan volledige focus te leggen op de productontwikkeling, sales en marketing van BESV. Vrijwel gelijktijdig is het team van BESV in de Benelux versterkt met ervaren mensen uit de tweewielerbranche.
“BESV is altijd een merk geweest dat over de hele wereld werd verkocht, de modellijn was geënt op wereldwijde wensen en eisen. Je ziet alleen toch dat de Europese markt, en dan specifiek de Benelux-markt, heel specifieke behoeften heeft. Het gebruik van een fiets is hier ook anders. Met dat gegeven in het achterhoofd hadden we voor modeljaar 2021 een meer Europese collectie ontwikkeld. Dat leidde ertoe dat we soms in het vaarwater zaten van Votani. Beide merken dreigden elkaar te beconcurreren. Dat wil je uiteraard niet”, stelt Reitsma.
“Votani was qua uitvoering, model en uitstraling al een Nederlands getinte fiets. BESV is veel meer designgericht en wereldwijd. Die twee hebben we
eigenlijk samengebracht in één merk: BESV. De collectie is aangepast, zodat deze nog dichter op de Europese consument zit. Qua marketingondersteuning was er altijd al meer budget voor BESV. Ook dat valt nu mooi op z’n plek. Je kunt je gemakkelijker focussen op één merk”, vertelt Reitsma, die aangeeft dat de service- en garantieafhandeling van Votani gewoon doorloopt.
Meer met minder
Op dit moment heeft BESV 41 dealers in Nederland. “Een klein aantal Votani-klanten is afgehaakt. Een aantal winkels is nieuw ingestapt en een groot aantal is, met de gewijzigde strategie, juist groter ingesprongen op BESV”, legt Reitsma uit. “Het doel is echter niet om zo veel mogelijk dealers te hebben. Maar wij hebben een bepaald aantal fietsen voor ogen dat we per jaar op de markt willen brengen. Ik heb liever minder dealers waarmee we een sterke partnership hebben dan dat we heel veel dealers hebben die allemaal een beetje BESV doen. Die richting is een weloverwogen keuze geweest. Tot nu toe heeft die buitengewoon goed uitgepakt. De modellen zijn positief ontvangen, de doorverkoop bij de dealers is perfect. We draaien ons beste jaar ooit.”
Sterk partnership met Shimano
BESV voorziet haar elektrische fietsen vrijwel allemaal van Shimano’s ondersteuningstechnologie. “Wat ons onderscheidt is dat we volledig voor Shimano gaan. Van motor en display tot aan cranks en remmen – alles komt van Shimano, we ‘shoppen’ nergens anders. Dan geef je iets meer geld uit aan de inkoopkant, maar je kunt wel een goede kwaliteit waarborgen”, stelt Reitsma, die aangeeft dat de samenwerking met Shimano ‘best ver gaat’. “Darfon is ook fabrikant van batterijen. In samenwerking met Shimano levert Darfon een intube batterij aan vele fabrikanten uit. Die batterij wordt bij ons in-house gemaakt, wij kunnen die perfect integreren.”
Onafhankelijk
Dit soort strategische samenwerkingen staat niet op zichzelf. “Als Darfon zijnde proberen we zo veel mogelijk stappen in de keten naar ons toe te trekken. Te vaak ben je afhankelijk van leveranciers; dat bepaalt wat er wel en wat er niet is. Dat wil je liever voorkomen. Om die reden heeft Darfon onlangs een meerderheidsbelang genomen in Astro Tech. Die partij heeft een goede naam als het gaat om de productie van frames. Eerder nam Darfon al een belang in Kenstone, dat onder andere in Duitsland een fabriek heeft. We willen meer stukjes van de keten zelf kunnen invullen.”
‘BESV on tour’
BESV start binnenkort met de officiële introductie van de collectie voor modeljaar 2022. Dat doet ze op soortgelijke wijze als afgelopen seizoen. Toen moest BESV op het allerlaatste moment op zoek naar een alternatieve introductievorm, nadat Vélovak – waar de onthulling was gepland – vanwege het coronavirus werd afgelast. Het bedrijf was creatief en richtte een eigen aanhanger in BESV-stijl in. Daarmee trok ze langs de dealers. “Het had geen zin om iets in afgehuurde zaaltjes te doen, want daar moest iedereen op anderhalve meter afstand op z’n stoel blijven zitten. Met ons relatief lage aantal dealers konden we ‘BESV on tour’ goed organiseren.”
Collectie flink uitgebreid
De collectie krijgt een behoorlijke uitbreiding, zo licht Reitsma een tipje van de sluier op. “Qua modelgroepen zal er niet veel veranderen, we houden de
bestaande segmenten: city, trekking, e-mountainbike en urban. Maar binnen die segmenten komt er aan de bovenkant het nodige bij. Zowel op frame- als op componentengebied zetten we een stap. Als je kijkt naar het aantal fietsen dat in onze collectie zit, gaan we bijna verdubbelen. Dat is best behoorlijk. De innovaties krijgen ook uitvoeringen die specifiek voor de Benelux-markt bedoeld zijn. Onze productmanager voor Europa heeft daar rekening mee gehouden.”
Nieuwe website
Ook op marketinggebied zit BESV allesbehalve stil. Het merk heeft een nieuwe website met extra functionaliteiten gelanceerd. Die vormt straks de basis van nieuwe campagnes. “Digitaal gaan we veel doen. In eerste instantie richten we ons op dealers. Daarna gaat de focus over op consumenten. Dit om voor meer traffic naar de winkels te zorgen. Met de komst van de nieuwe website hebben onszelf de vraag gesteld: willen we rechtstreeks aan de consument verkopen, dus online? We hebben besloten dat niet te doen. Misschien dat er op termijn nog een click-&-collect- systeem komt, maar hoe dan ook: de dealer blijft er altijd tussen. Dat is belangrijk voor ons.”
Nieuwe POS-materialen
Om dealers goed te kunnen ondersteunen, heeft BESV eveneens werk gemaakt van de ontwikkeling van nieuwe POS-materialen. “In de winkels staan onze mooie, high-end producten. Die moeten gepresenteerd worden op een manier die matcht met de kwaliteit van de fietsen. Dat niveau moet gelijk zijn, daar mag je niet in achterblijven. Relatief nieuw is ons aluminium frame met opgespannen peesdoek. Dat doek valt op termijn te wisselen, bijvoorbeeld als het seizoen verandert. Ook de beach flags zijn vernieuwd, die hebben mooiere materialen gekregen. We sturen dit soort POS-materialen niet zomaar naar elke dealer; we willen namelijk niet dat ze in een hoekje liggen te verstoffen. Dealers die ervoor open staan, krijgen het opgestuurd.”
Dit artikel is gesponsord door BESV.