'Dealer is bij Kettler Alu-Rad de overtuigende factor'

'Dealer is bij Kettler Alu-Rad de overtuigende factor'
Specifiek voor de Nederlandse consument heeft Kettler Alu-Rad het nodige te bieden.

Een hechte relatie met bestaande dealers. Dáár draait het om bij Kettler Alu-Rad. Samen met het dealernetwerk wil het Duitse merk stapsgewijs marktaandeel winnen in Nederland. De recent gestarte pre-orderfase voor volgend seizoen is veelbelovend.

Kettler Alu-Rad gaat niet voor ‘heel-snel-heel-veel-verkopen’. Liever investeert de fabrikant in een duurzame dealerrelatie, vertelt Arjan Renshof, verantwoordelijk voor de Nederlandse markt.

Er staan nu enkele dealers op de wachtlijst; zij stromen naar verwachting binnenkort in”

Hij illustreert het met een voorbeeld. “Afgelopen jaar zagen we het tekort aan producten in de branche oplopen. Toen hebben we gezegd: wij geven voorrang aan bestaande klanten. Dealers die ad-hoc voor ons kiezen omdat ze zo nog aan producten hopen te komen, hebben we moeten teleurstellen.”
Er staan nu enkele dealers op de wachtlijst. Zodra er ruimte komt – naar verwachting binnenkort – stromen zij in het netwerk van nu tachtig Nederlandse dealers. “Wij zoeken dealers die overtuigd zijn van het merk. Van daaruit groeien we door. Zo hebben we het de afgelopen jaren ook gedaan. Ik ken genoeg zaken die voorzichtig met drie, vier fietsen zijn begonnen en aan het einde van het seizoen zijn geëindigd op meer dan honderd.”

Alle fietsen zijn getest vóór transport en zijn voor 98 procent voorgemonteerd als ze naar de dealer gaan.

Hoog niveau af fabriek

De fietsen worden gemaakt in de fabriek van Kettler Alu-Rad nabij Saarbrücken. “Alle fietsen zijn getest vóór transport. De fietsen zijn voor 98 procent voorgemonteerd als ze naar de dealer gaan. Op die manier zijn we verzekerd van goede kwaliteit en bespaart het de dealer tijd. Hij hoeft enkel de pedalen te bevestigen, het stuur recht te zetten en de display te monteren. Binnen een kwartier kan de dealer een product van een hoog niveau aanbieden”, zegt Renshof.

“Het kost ons iets meer tijd om de fiets goed in de doos te stoppen. Maar daardoor is er aan de achterkant beperkt nazorg nodig”, zegt Renshof. “Mocht er toch iets zijn, dan hebben we een ervaren team dat klaar staat. Danny Hienekamp is voor dealers het aanspreekpunt vanuit de binnendienst. Dealers vinden het prettig om in het Nederlands te kunnen communiceren. Na verkoop van een fiets proberen we alles te doen om zowel de dealer als eindgebruiker tevreden te houden en het vertrouwen in Kettler Alu-Rad te versterken.”

Arjan Renshof: "Onze fietsen zijn niet de lichtste, maar qua stabiliteit scoren ze enorm goed."

Voor de Nederlandse markt

Specifiek voor de Nederlandse consument heeft Kettler Alu-Rad het nodige te bieden. Arjan Renshof: “We onderscheiden ons met de keuze voor zwaardere motoren bij e-bikes. Op de P5, bijvoorbeeld – een fiets met een adviesprijs van 3.199 euro – hebben we al een Bosch Performance Line-motor. Die is stil en kan een koppel van 65 newtonmeter afgeven. De accupacks zijn eveneens groot: op onze Duo-fietsen hebben we een intube-accu met een capaciteit tot 1.250 wattuur. Dat is precies waar de Nederlandse klant steeds meer naar vraagt.”

Een tweede onderscheidend punt is de framestabiliteit. “Onze fietsen zijn niet de lichtste, maar qua stabiliteit scoren ze enorm goed. We hebben ze anderhalf jaar geleden laten testen door de Hogeschool van Arnhem-Nijmegen. Die test bevestigde de stabiliteit en daarmee het rijcomfort”, zegt Renshof. “Ik kom in veel winkels en spreek met veel consumenten. Als zij op de Quadriga P5 Belt of op een Quadriga Plus 8 stappen, dan hoor je hen al snel over de stabiliteit en hoge mate van comfort. Ze voelen dat gewoon.”

Dit artikel is gesponsord door Kettler Alu-Rad

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda is een Chinese fabrikant van elektrische aandrijfsystemen. Het bedrijf startte in september met de massaproductie van een nieuwe M5000 middenmotor. In november heeft Ananda een callcenter geopend op het hoofdkantoor in Arnhem.

Tomi Viiala (rechts).

Ahooga verder met voormalig Stromer-ceo Tomi Viiala

Vouwfietsenproducent Ahooga heeft Tomi Viiala benoemd als adviseur van de raad van bestuur. Hij gaat Ahooga ondersteunen bij de uitbreiding van het dealernetwerk en het stimuleren van strategische groei in Europa.

Van Dam: 'De garantiekaart is de oplossing die als beste uit de bus kwam; het haalt de rompslomp weg uit de winkel, en maakt de verkoop net zo eenvoudig als dat van een paar fietstassen.'

Vomax: 'Verlengde garantie net zo makkelijk verkopen als een fietstas'

Veel rijwielhandelaren vinden verlengde garantie voor e-bikes een interessant product om bij een nieuwe e-bike te verkopen. Consumenten willen namelijk voorkomen dat ze na twee jaar al geconfronteerd worden met hoge reparatiekosten. De rijwielhandel profiteert zelf van verlengde garantie omdat de klant nog jaren verplicht moet terugkeren voor regulier onderhoud. Ondanks deze voordelen worden verlengde garanties nog relatief weinig aangeboden. Winkeliers vinden de verkoop ervan vaak lastig of tijdrovend. De nieuwe 'Garantiekaart' geïntroduceerd door Vomax, moet daar verandering in brengen.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.