Kettler Alu-Rad gaat niet voor ‘heel-snel-heel-veel-verkopen’. Liever investeert de fabrikant in een duurzame dealerrelatie, vertelt Arjan Renshof, verantwoordelijk voor de Nederlandse markt.
Hij illustreert het met een voorbeeld. “Afgelopen jaar zagen we het tekort aan producten in de branche oplopen. Toen hebben we gezegd: wij geven voorrang aan bestaande klanten. Dealers die ad-hoc voor ons kiezen omdat ze zo nog aan producten hopen te komen, hebben we moeten teleurstellen.”
Er staan nu enkele dealers op de wachtlijst. Zodra er ruimte komt – naar verwachting binnenkort – stromen zij in het netwerk van nu tachtig Nederlandse dealers. “Wij zoeken dealers die overtuigd zijn van het merk. Van daaruit groeien we door. Zo hebben we het de afgelopen jaren ook gedaan. Ik ken genoeg zaken die voorzichtig met drie, vier fietsen zijn begonnen en aan het einde van het seizoen zijn geëindigd op meer dan honderd.”
Hoog niveau af fabriek
De fietsen worden gemaakt in de fabriek van Kettler Alu-Rad nabij Saarbrücken. “Alle fietsen zijn getest vóór transport. De fietsen zijn voor 98 procent voorgemonteerd als ze naar de dealer gaan. Op die manier zijn we verzekerd van goede kwaliteit en bespaart het de dealer tijd. Hij hoeft enkel de pedalen te bevestigen, het stuur recht te zetten en de display te monteren. Binnen een kwartier kan de dealer een product van een hoog niveau aanbieden”, zegt Renshof.
“Het kost ons iets meer tijd om de fiets goed in de doos te stoppen. Maar daardoor is er aan de achterkant beperkt nazorg nodig”, zegt Renshof. “Mocht er toch iets zijn, dan hebben we een ervaren team dat klaar staat. Danny Hienekamp is voor dealers het aanspreekpunt vanuit de binnendienst. Dealers vinden het prettig om in het Nederlands te kunnen communiceren. Na verkoop van een fiets proberen we alles te doen om zowel de dealer als eindgebruiker tevreden te houden en het vertrouwen in Kettler Alu-Rad te versterken.”
Voor de Nederlandse markt
Specifiek voor de Nederlandse consument heeft Kettler Alu-Rad het nodige te bieden. Arjan Renshof: “We onderscheiden ons met de keuze voor zwaardere motoren bij e-bikes. Op de P5, bijvoorbeeld – een fiets met een adviesprijs van 3.199 euro – hebben we al een Bosch Performance Line-motor. Die is stil en kan een koppel van 65 newtonmeter afgeven. De accupacks zijn eveneens groot: op onze Duo-fietsen hebben we een intube-accu met een capaciteit tot 1.250 wattuur. Dat is precies waar de Nederlandse klant steeds meer naar vraagt.”
Een tweede onderscheidend punt is de framestabiliteit. “Onze fietsen zijn niet de lichtste, maar qua stabiliteit scoren ze enorm goed. We hebben ze anderhalf jaar geleden laten testen door de Hogeschool van Arnhem-Nijmegen. Die test bevestigde de stabiliteit en daarmee het rijcomfort”, zegt Renshof. “Ik kom in veel winkels en spreek met veel consumenten. Als zij op de Quadriga P5 Belt of op een Quadriga Plus 8 stappen, dan hoor je hen al snel over de stabiliteit en hoge mate van comfort. Ze voelen dat gewoon.”
Dit artikel is gesponsord door Kettler Alu-Rad.