Ergens in 2017 was Bob Duis, geestelijk vader van Scalato, voor een afspraak bij Stromer. Tijdens een rondleiding zag hij in het magazijn met in- en uitgaande producten een kar met kapotte banden staan. “Ik vroeg wat daarmee aan de hand was. De productmanager zei: ‘We hebben een probleem: er komt zoveel kracht van ons achterwiel, dat banden soms snel stuk gaan’. Toen antwoordde ik: ‘Het ligt niet aan die banden, die zijn gewoon prima. Alleen zijn die banden niet voor deze snelle fietsen bedoeld’.”
Duis schoot met zijn smartphone stiekem foto’s en ging daarmee naar Cheng Shin, de fabriek die ook CST en Maxxis produceert. “Ik heb toen gezegd: ‘We willen de beste e-bikeband maken en de markt zo een hoogwaardige oplossing bieden’. Daarop kreeg ik de vraag wat dat mag kosten. Ik zei: ‘Dat maakt niets uit, het mag zelfs de duurste worden’. Die benadering vond men best moeilijk, maar we zijn ermee aan de slag gegaan. Vanaf toen ben ik elke vier maanden naar de fabriek geweest om met de R&D-mensen te spreken.”
Nieuw merk met eigen productverhaal
Het resultaat is Scalato, een totaal nieuw merk met een geheel eigen productverhaal. “Overal zien we dat elektrisch fietsen aan populariteit wint. In het dagelijks vervoer, in het woon-werkverkeer, noem maar op. Doordat de e-bike wat harder gaat, zijn de krachten op de banden hoger. Het maakt nogal verschil of je met 10 of met 25 kilometer per uur door de bocht gaat. Ook als je accelereert of remt, zijn de krachten niet te vergelijken met die van een gewone fiets. Scalato speelt daar slim op in. Alle knowhow die we hebben als het gaat om banden, is in Scalato gestopt. We zijn de Bentley onder de banden voor e-bikes.”
Geïnspireerd op auto- en heftruckbanden
Bij Scalato-banden worden drie karkaslagen van zestig draden per inch toegepast. Er wordt een extra (sterkere) laag toegevoegd van hieldraad tot hieldraad, dus over het gehele oppervlak. Zowel op het loopvlak als aan de zijkant is er voordeel. “Als je iets te weinig lucht in de banden hebt en een stoep raakt, dan is er normaal gesproken vaak schade op de schouder. Dankzij ons karkas, overgenomen uit de wereld van vorkheftruckbanden, is daar niet zo snel sprake van”, legt Duis uit.
Nog vernieuwender is de keuze voor de toevoeging van aramidepulp (Twaron), net zoals dat gebeurt in de automotive. Deze pulp wordt vermengd met het rubbercompound, waardoor de band sterker, slijtvaster en stugger is. Door die betere stugheid is bovendien de rolweerstand lager. “De aramidevezels zijn vermalen tot allemaal kleine schilfers en aan het rubber toegevoegd. De materialen kleven beter aan elkaar, waardoor je minder afzonderlijke wrijving hebt. En dus gaat de rolweerstand omlaag en vermindert de slijtage.”
Uit een test van Xbits blijkt eveneens dat de lekbestendigheid van Scalato aanzienlijk beter is dan bij banden die op dit moment nog veel worden gemonteerd op e-bikes. Duis: “De anti-leklaag van de Diverso - onze luxe, allround toerband - is 50% beter dan die van de beste anti-lekband van onze concurrenten.”
Vier banden
In totaal voert Scalato straks vier banden. Naast de Diverso zijn dat de Ruvido (een SUV-band voor off- en onroad gebruik), de Spasso (voor speed pedelecs) en de Mondano (voor elektrische stadsfietsen). De Benelux is de eerste markt die Scalato, Italiaans voor beklommen, in de nazomer betreedt. Dat heeft onder meer met productiecapaciteit te maken. “We kunnen er tot oktober 9.000 per maand produceren. Daarna gaan we stapsgewijs omhoog. Met de steun van Cheng Shin kunnen we Scalato in heel veel landen op de markt brengen.”
Dit artikel is gesponsord door Cheng Shin Holland.