Scalato: 'de Bentley onder de e-bikebanden'

Scalato: 'de Bentley onder de e-bikebanden'
De Scalato Ruvido is een SUV-band voor off- en onroad gebruik.

De tweewielerindustrie is een bandenmerk rijker: Scalato. Het op zichzelf staande merk komt uit de koker van de mensen achter CST en richt zich specifiek op e-bikes, met name in het hogere segment. Vanaf de nazomer zijn de e-bikebanden op de markt, zowel voor OEM als aftermarket.

Ergens in 2017 was Bob Duis, geestelijk vader van Scalato, voor een afspraak bij Stromer. Tijdens een rondleiding zag hij in het magazijn met in- en uitgaande producten een kar met kapotte banden staan. “Ik vroeg wat daarmee aan de hand was. De productmanager zei: ‘We hebben een probleem: er komt zoveel kracht van ons achterwiel, dat banden soms snel stuk gaan’. Toen antwoordde ik: ‘Het ligt niet aan die banden, die zijn gewoon prima. Alleen zijn die banden niet voor deze snelle fietsen bedoeld’.”

We willen de beste e-bikeband maken en het mag zelfs de duurste worden”

Duis schoot met zijn smartphone stiekem foto’s en ging daarmee naar Cheng Shin, de fabriek die ook CST en Maxxis produceert. “Ik heb toen gezegd: ‘We willen de beste e-bikeband maken en de markt zo een hoogwaardige oplossing bieden’. Daarop kreeg ik de vraag wat dat mag kosten. Ik zei: ‘Dat maakt niets uit, het mag zelfs de duurste worden’. Die benadering vond men best moeilijk, maar we zijn ermee aan de slag gegaan. Vanaf toen ben ik elke vier maanden naar de fabriek geweest om met de R&D-mensen te spreken.”

Nieuw merk met eigen productverhaal

Het resultaat is Scalato, een totaal nieuw merk met een geheel eigen productverhaal. “Overal zien we dat elektrisch fietsen aan populariteit wint. In het dagelijks vervoer, in het woon-werkverkeer, noem maar op. Doordat de e-bike wat harder gaat, zijn de krachten op de banden hoger. Het maakt nogal verschil of je met 10 of met 25 kilometer per uur door de bocht gaat. Ook als je accelereert of remt, zijn de krachten niet te vergelijken met die van een gewone fiets. Scalato speelt daar slim op in. Alle knowhow die we hebben als het gaat om banden, is in Scalato gestopt. We zijn de Bentley onder de banden voor e-bikes.”

De Scalato Mondano voor elektrische stadfietsen.

Geïnspireerd op auto- en heftruckbanden

Bij Scalato-banden worden drie karkaslagen van zestig draden per inch toegepast. Er wordt een extra (sterkere) laag toegevoegd van hieldraad tot hieldraad, dus over het gehele oppervlak. Zowel op het loopvlak als aan de zijkant is er voordeel. “Als je iets te weinig lucht in de banden hebt en een stoep raakt, dan is er normaal gesproken vaak schade op de schouder. Dankzij ons karkas, overgenomen uit de wereld van vorkheftruckbanden, is daar niet zo snel sprake van”, legt Duis uit.

Bij Scalato-banden worden drie karkaslagen van zestig draden per inch toegepast”

Nog vernieuwender is de keuze voor de toevoeging van aramidepulp (Twaron), net zoals dat gebeurt in de automotive. Deze pulp wordt vermengd met het rubbercompound, waardoor de band sterker, slijtvaster en stugger is. Door die betere stugheid is bovendien de rolweerstand lager. “De aramidevezels zijn vermalen tot allemaal kleine schilfers en aan het rubber toegevoegd. De materialen kleven beter aan elkaar, waardoor je minder afzonderlijke wrijving hebt. En dus gaat de rolweerstand omlaag en vermindert de slijtage.”

Uit een test van Xbits blijkt eveneens dat de lekbestendigheid van Scalato aanzienlijk beter is dan bij banden die op dit moment nog veel worden gemonteerd op e-bikes. Duis: “De anti-leklaag van de Diverso - onze luxe, allround toerband - is 50% beter dan die van de beste anti-lekband van onze concurrenten.”

de Spasso (voor speed pedelecs
De Scalato Spasso voor speed pedelecs.

Vier banden

In totaal voert Scalato straks vier banden. Naast de Diverso zijn dat de Ruvido (een SUV-band voor off- en onroad gebruik), de Spasso (voor speed pedelecs) en de Mondano (voor elektrische stadsfietsen). De Benelux is de eerste markt die Scalato, Italiaans voor beklommen, in de nazomer betreedt. Dat heeft onder meer met productiecapaciteit te maken. “We kunnen er tot oktober 9.000 per maand produceren. Daarna gaan we stapsgewijs omhoog. Met de steun van Cheng Shin kunnen we Scalato in heel veel landen op de markt brengen.”

"De anti-leklaag van de Diverso is 50 procent beter dan die van de beste antilekband van concurrenten.”

Dit artikel is gesponsord door Cheng Shin Holland. 

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda is een Chinese fabrikant van elektrische aandrijfsystemen. Het bedrijf startte in september met de massaproductie van een nieuwe M5000 middenmotor. In november heeft Ananda een callcenter geopend op het hoofdkantoor in Arnhem.

Tomi Viiala (rechts).

Ahooga verder met voormalig Stromer-ceo Tomi Viiala

Vouwfietsenproducent Ahooga heeft Tomi Viiala benoemd als adviseur van de raad van bestuur. Hij gaat Ahooga ondersteunen bij de uitbreiding van het dealernetwerk en het stimuleren van strategische groei in Europa.

Van Dam: 'De garantiekaart is de oplossing die als beste uit de bus kwam; het haalt de rompslomp weg uit de winkel, en maakt de verkoop net zo eenvoudig als dat van een paar fietstassen.'

Vomax: 'Verlengde garantie net zo makkelijk verkopen als een fietstas'

Veel rijwielhandelaren vinden verlengde garantie voor e-bikes een interessant product om bij een nieuwe e-bike te verkopen. Consumenten willen namelijk voorkomen dat ze na twee jaar al geconfronteerd worden met hoge reparatiekosten. De rijwielhandel profiteert zelf van verlengde garantie omdat de klant nog jaren verplicht moet terugkeren voor regulier onderhoud. Ondanks deze voordelen worden verlengde garanties nog relatief weinig aangeboden. Winkeliers vinden de verkoop ervan vaak lastig of tijdrovend. De nieuwe 'Garantiekaart' geïntroduceerd door Vomax, moet daar verandering in brengen.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.