Wie een bezoek aan jullie winkel brengt, kan niet om de werkplaats heen. De technische afdeling lijkt wel een etalage. Waarom is dat?
“De aftersalesafdeling is ons visitekaartje. Dat laten we graag aan iedereen zien. Iedere klant die binnenstapt, ziet dat we serieus met ons vak bezig zijn en dat we professioneel met fietsen omgaan. We verkopen veel fietsen uit het hogere segment. Daar hoort een hoogwaardige werkplaats gewoon bij.”
Naast fietsondernemer ben je ook trainer. Hoe beïnvloedt dat jouw ondernemerschap?
“In mijn rol als technisch trainer deel ik nieuwe vakkennis met andere fietstechnici. Hier in de winkel deel ik technische kennis met medewerkers en klanten. We hebben in de winkel zelfs een eigen klaslokaal ingericht waar we trainingen kunnen organiseren. Diepgaande kennis van fietsen en fietstechniek is de basis voor alles wat we doen.”
Toen je een eigen fietswinkel begon, heb je bewust gekozen voor specialisatie. Kan je uitleggen waarom?
“Een specialisme helpt om jezelf te onderscheiden. Maar het schept ook hogere verwachtingen bij klanten. Die verwachtingen moet je samen met je team elke dag waarmaken. Daarom investeer ik niet alleen in de aankleding en de uitstraling van de winkel, maar ook in vakkennis. We zijn doorlopend bezig met de nieuwste ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Ook buiten werktijd.”
Welke technische verandering heeft de grootste invloed op het werk in de fietswerkplaats?
“Dat is zonder twijfel de opkomst van elektronica. Elektrische fietsen worden in elektronisch opzicht steeds complexer. Gelukkig wordt de elektronica ook steeds slimmer. Intelligente sensoren en foutcodes maken het opsporen van storingen gemakkelijker. Ongeveer 90% van het werk in de tweewielerwerkplaats blijft mechanisch. Maar zonder de juiste vakkennis ben je steeds meer tijd kwijt aan het oplossen van elektronicastoringen. Als team volgen we daarom meerdere keren per jaar trainingen en bijscholingscursussen om alle veranderingen bij te houden.”
Hoe belangrijk is technische kennis bij de verkoop van een fiets?
“Onze klanten verwachten dat we alles weten van de fietsen die we verkopen. Logisch, want daar zijn we specialist voor. Een dure fiets verkopen we niet op basis van een mooie kleur en een scherpe prijs. Die verkopen we omdat we klanten goed kunnen adviseren welke fiets bij hun gebruik past en omdat we de fiets kunnen onderhouden op de manier zoals de klant verwacht. De combinatie van vakkennis, productkennis en klantenkennis is bepalend voor het succes.”
Ben jij klaar voor morgen? Check het zelf met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’
De mobiliteitsbranche verandert snel. Dat heeft ook invloed op jouw werk. Wil je weten of je klaar bent voor morgen? Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.
Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus.
Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155.
Dit is een partnerartikel van OOMT - bekijk meer artikelen in het OOMT-dossier.