Joris Smink: 'Terugblik op een bewogen jaar'

Joris Smink: 'Terugblik op een bewogen jaar'

Wat een bijzonder jaar hebben we achter de rug. Van onzekerheid in het voorjaar of we überhaupt nog wel fietsen zouden verkopen tot de situatie waarin we met z'n allen de vraag niet meer aankonden. Een blog van Joris Smink.

Als organisatie was het voor ons bij de ANWB een jaar van uitersten. De impact van corona was enorm, bijvoorbeeld bij onze collega’s van ANWB Reizen. Maar ook wij kregen als grootste reisverzekeraar van Nederland natuurlijk het nodige te verstouwen. Begin maart was het voor collega’s van de schadebehandeling dan ook alle hens aan dek met vragen en claims over reizen.

Maar corona kwam ook met plussen voor ons. Mensen willen er toch op uit, hoe je het ook wendt of keert. En als we dan niet naar het buitenland kunnen, dan verkennen we ons eigen kikkerlandje wel. Het liefst op een avontuurlijke manier. Met de motor, boot of camper bijvoorbeeld. Al deze verzekeringen lieten het afgelopen jaar een mooie plus zien.

Maar er is één verzekering die er bovenuit schiet. En dan kan voor jullie geen verrassing zijn: de E-bikeverzekering! Want wat is er gigantisch veel gefietst afgelopen jaar. Veel van jullie waren strak uitverkocht, alle voorraad op. Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen. Hoewel ik natuurlijk hoop dat we elkaar snel weer in het echt kunnen ontmoeten.

Vooruitblik

En hoe gaat het verder? Zullen we volgend jaar op een soortgelijk niveau doorgroeien of zwakt de groei af? Hoe voorkomen we dat we soortgelijke uitdagingen hebben als afgelopen jaar? Of moeten we roeien met de riemen die we hebben?

Een ding is zeker: er wordt steeds meer gefietst. En dat is een positief vooruitzicht voor onze toekomst als branche. En dat merken we ook bij ANWB niet alleen in onze verzekeringsportefeuille, maar ook op andere gebieden.

Zo zien we een forse stijging in het aantal mensen die onze e-bikevergelijker raadplegen. In twaalf maanden tijd hebben twee miljoen bezoekers ANWB E-bikevergelijker geraadpleegd, een ongekende mijlpaal. En we zien ook dat het aantal gebruikers van de ANWB 'eropuit' app toeneemt. En dankzij al die fietsers heeft de Wegenwacht heeft het drukker met het oplossen van gestrande fietsers.

Fietsplezier

Hoe het jaar zich ook ontwikkelt, wij blijven ons onverminderd inzetten voor de belangen van onze 4,8 miljoen leden. Ons doel is om het fietsplezier van deze leden en van de rest van Nederland nog meer te vergroten. Zo komen we in het voorjaar wederom met onze ANWB E-bike Special magazine. Een inspirerend consumenten magazine met een bereik van 2 miljoen lezers, waarmee we hopen nog meer mensen op de fiets te krijgen. Fietsers die uiteindelijk bij u en ons terechtkomen voor aankoop, lease, onderhoud en services.

Joris Smink, salesmanager Tweewieler bij de ANWB.

En daarmee houden we de win-win cirkel in takt: ANWB als belangenbehartiger met een groot bereik en u als vakhandelaar met het juiste aanbod en serviceniveau voor fietsend Nederland.

Wij wensen u alvast fijne feestdagen en een mooi 2021 waarin we samen Nederland helpen aan nog meer fietsplezier!

Dit artikel is gesponsord door ANWB.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.