Het imago van CST verandert zienderogen. Werd het bedrijf eerst beschouwd als ‘de partij met het bandje voor in de werkplaats’, vandaag de dag staat ze te boek als een solide fabrikant met een volledig assortiment en goede, rechtstreekse begeleiding. “We hebben de afgelopen jaren steeds aandacht gehad voor de doorontwikkeling van het product. Dat blijven we doen, alleen hebben we tegelijkertijd op veel meer ingezet. Met name op optimale ondersteuning van onze dealers”, zegt Jack Duis van CST.
Het bedrijf heeft in de Benelux geïnvesteerd in een eigen buitendienstteam dat onafhankelijk opereert van de grossiers die het product leveren. Koen Peelen, Theo Onderwater en Martijn Vervark zijn dagelijks op de weg om de circa tweeduizend verkooppunten zo goed mogelijk te ondersteunen. Veelal kloppen ze op afspraak bij de tweewielerzaken aan, zeker sinds het coronavirus rondwaart.
Driehoeksverhouding
“In onze strategie zijn de grossiers onmisbaar. Zij beleveren de tweewielerzaken. Dat is hun core business. Grossiers zijn vooral sterk in het op orde hebben van de logistiek en het optimaal inrichten van de bestelsystemen. Komt er vandaag een bestelling binnen, dan moet die morgen geleverd zijn. Dat is belangrijk, want zo hoeven de winkels geen nee te verkopen aan consumenten”, legt Duis uit.
“Maar als CST nieuwe producten heeft of met innovaties komt, dan hebben de grossiers niet de tijd en ruimte om dat allemaal tot in detail uit te leggen. En andersom,
als dealers feedback hebben, dan komt die lang niet altijd via de grossiers bij ons terug. We bezoeken de winkels daarom aanvullend. Dat is een heel andere benadering dan voorheen. Toen lieten we de grossiers de verbindende schakel tussen de dealers en ons zijn.”
Het artikel gaat verder na de foto.
CST wil een nog sterkere driehoeksverhouding creëren tussen het merk, de groothandels en het dealernetwerk. “De winkel heeft de grossier nodig om binnen 24 uur bevoorraad te worden. De grossier biedt gemak, want de dealer kan naast de banden meer producten bestellen. De grossier kent zijn klanten en deelt informatie met ons. Zo van: ‘Ga daar eens kijken, dat is een goede zaak’. Wij gaan er naartoe en zorgen vervolgens dat de winkelier alles van ons merk en de producten weet. Wij helpen de dealer op een manier zoals de grossier dat niet kan, omdat die nóg dertigduizend artikelen heeft.”
De rechtstreekse lijnen zijn ideaal voor dealers. “Als ze bij de grossier banden van ons bestellen, dan weten ze dat wij voor hen klaar staan. Is er een keer een probleem, dan schieten wij in actie. Op onze website hebben we een dealerpagina cst.nl/dealer. Komt daar feedback of een vraag binnen en kunnen we niet op afstand helpen, dan staan we binnen een paar dagen voor de deur”, verzekert Duis.
Winkelinrichting
Ondersteuning is er ook bij de winkelinrichting. Gaat de tweewielerzaak zijn winkelvloer vernieuwen of komt er ruimte vrij, dan heeft CST een standaard presentatieconcept met wanden beschikbaar. Dat begint met een omvang van één meter, deze biedt plaats aan 75 buitenbanden. “We hebben een goed systeem ontwikkeld met een mooie, verlichte koof. Bij de meeste andere moet je eerst vier banden eraf halen om dan de vijfde te kunnen pakken. Bij ons kun je de banden als een elpee uit het schap nemen, je pakt hem zo weg. Daarbij zijn er lades voor binnenbanden”, vertelt Duis.
“We hebben als merk gezegd dat we willen ontzorgen. Dat betekent dus ook dat we de winkelmeters zelf komen plaatsen. De dealers krijgen geen bouwpakketjes met stellingen in een paar dozen toegestuurd. Als de wand staat, dan richten we hem netjes in. We hangen de banden in en zorgen dat de labels keurig worden gepresenteerd. De banden verrekenen we vervolgens met de grossier.”
Het artikel gaat verder na de foto.
Bewuste keuze
Eén van de dealers die tevreden gebruikmaken van de ondersteunende services is Chez Velo. Het Twentse winkelconcept vestigde zich een jaar geleden na Almelo ook in Hengelo. Ondernemer Christiaan Jurgen Boer koos daar voor de king size-uitvoering van de presentatiewand. “Dat hebben we bewust gedaan. We lopen al lang rond in de fietsbranche en hebben met onze expertise vastgesteld dat CST een kwalitatief zeer hoogwaardige band levert. Problemen die we elders regelmatig tegenkomen, zoals droogtescheuren en scheve bandslijtage, hebben we hierbij niet”, zegt hij.
“Wat daarbij superfijn is, zijn de korte lijnen met het merk. We bestellen onze banden bij de groothandel. Maar zit ik met iets, dan regelt CST het zo snel mogelijk voor ons. En vaak is dat direct. Koen is ons vaste aanspreekpunt, hij komt gemiddeld eens in de drie maanden langs. Dan deelt hij de technische informatie en vertelt hij aan welke innovaties er wordt gewerkt. Hij kijkt ook naar het schappenplan van de bandenstelling, of alles up to date is: de prijzen, de labels. Dat is prettig, want je komt er zelf vaak niet aan toe.”
Effect op consumenten
Christiaan Jurgen Boer merkt dat de inspanningen op het gebied van productontwikkeling en marketing effect hebben op consumenten. “Als winkelier moet je bepalen: welke kwaliteit ga ik verkopen? Vertrouw je eigen oordeel daarin, maar let ook op wat je van consumenten hoort. Het positieve is dat klanten CST vaker herkennen. Zij zien de banden van CST als een high-end product. Er komen meer consumenten in de winkel die zeggen: Ik wil er CST onder hebben, die band bevalt me’. Zeker voor de stadsfietsers en mensen met een e-bike biedt dat een win-win. De dealermarge is echt goed, inkooptechnisch behaal je voordeel. Tegelijkertijd verkoop je de klant een betere band voor een goede prijs. Dat is een samenwerking waar iedere fietsenzaak op zit te wachten.”
Dit artikel is gesponsord door CST.