Joris Smink: 'Positieve schwung na de eerste schrik'

Joris Smink: 'Positieve schwung na de eerste schrik'

Ook al zitten we het hele voorjaar al in de greep van het coronavirus, bij de ANWB hebben we niet stilgezeten. Lees de blog van Joris Smink, Salesmanager Tweewielers bij de ANWB.

De wegenwacht bleef operationeel, met name om mensen met vitale beroepen mobiel te houden. Onze helikopters verplaatsten zieken, we lanceerden de Reiswijzer en de ANWB Alarmcentrale ondersteunde het Rode Kruis en hielp duizenden Nederlanders bij de repatriëring.

Minister Blok (Buitenlandse Zaken) bezocht de ANWB Alarmcentrale voor een bedankje voor de hulp aan gestrande Nederlanders. Koning Willem-Alexander belde met directeur Frits van Bruggen om zijn dank uit te spreken voor alles wat de ANWB voor Nederland doet. Het is fijn om deel uit te maken van een organisatie die er in tijd van nood toe doet.

Volop beweging

Op fietsgebied was er volop beweging. Samen met Tweewieler verstrekten we posters aan fietsspecialisten, met als doel klanten te informeren over coronamaatregelen in de winkel. Onze verzekeringstak paste het sleutelbeleid aan: waar het normaal verplicht is om bij fietsdiefstal twee sleutels op te sturen, lieten we dat nu los om consumenten van de straat te houden. Slechts af en toe deden we een steekproef waarbij we slachtoffers van diefstal vroegen een foto in te sturen van de sleutels met een recente krant daarachter.
Ook gingen we met het Ministerie van Infrastructuur om tafel om te spreken over het ‘nieuwe normaal’ in het (fiets)verkeer.

Als warme broodjes

Na de eerste schrik en de noodzakelijke aanpassingen in de winkels vangen we nu vooral positieve signalen op. Consumenten hebben volop vraag naar fietsen en aanverwante producten en diensten als alternatief voor het openbaar vervoer. We merken dat zelf ook; de interesse voor onze ANWB Fietslease-propositie is pijlsnel de lucht in geschoten. Ondernemers zijn creatief en vinden manieren om het klantcontact nog korter en tegelijkertijd prettig te laten verlopen. Als ANWB blijven we meedenken om de vakhandel hier zo goed mogelijk bij te helpen.

Joris Smink, ANWB

Samen houden we de positieve schwung erin en kijken we vooruit. Onder meer naar de Tweewielerwinkel van het Jaar-verkiezing waarvan we wederom  hoofdsponsor zijn.

Dit artikel is gesponsord door ANWB.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.