KMC past assortiment en emballage aan

KMC past assortiment en emballage aan

KMC, de grootste producent van fietskettingen ter wereld, heeft onlangs gedeelten van zijn assortiment aangepast.

Alle kettingen van de nieuwe e-serie zijn speciaal ontwikkeld voor de behoeften van e-bike-gebruikers en hun fietsen.

Speciale, koud gesmede e-bike pin, 10% groter oppervlak, voor nog grotere zekerheid.

Het bedrijf heeft ook een geheel nieuw productieproces ontwikkeld voor het klinken van de e-serie-kettingen, waardoor KMC kettingbreuk tijdens verkeerd schakelen of schakelen onder extreem hoge belasting, fors heeft weten te reduceren.

10.000 km+ garantie

KMC heeft dezelfde logische naamgeving, die ze voor de X-serie kettingen hebben gebruikt, aan de e-serie meegegeven. De e1 is duidelijk herkenbaar als een naaf- of single speed ketting, terwijl de e9, e10 en e11 de bijbehorende derailleursystemen voor hun rekening nemen. De e101 heeft een speciale positie binnen de e-bike-oplossingen van KMC: er geldt namelijk een garantie voor 10.000 km+ voor deze brede gebuste ketting in combinatie met de KMC-tandwielen en -kettingbladen.

Nieuwe verpakking

De nieuwe verpakking spreekt voor zich wat duidelijkheid en logica betreft. De klant ziet meteen aan de herkenbare vierkante doos om welke ketting het gaat. Toen we vroegen waarom KMC was overgestapt naar een PP (polypropyleen) verpakking in plaats van het gebruikelijke karton, antwoordde projectmanager Rob Compas: “Omdat onze vorige verpakkingen (gelamineerd karton) heel moeilijk te recyclen waren, ging KMC op zoek naar een duurzame manier van verpakken. Polypropyleen (PP) is eenvoudig- en 100% te recyclen.”

De nieuwe verpakking biedt ook andere voordelen. “We hebben nu slechts twee verpakkingsgroottes voor ons hele assortiment”, legt Compas uit. “Die onderscheiden we van elkaar door een uniek label. Zo voorkomen we dat we verpakkingsresten moeten vernietigen als ons assortiment wijzigt. Daarnaast is het nieuwe materiaal zeer solide en presenteert het goed op muurdisplays."

Winkeldisplay veranderd

“KMC’s winkeldisplay is ook veranderd”, vertelt Compas. “De oplossingen voor TEGO en Slat Wall, die binnenkort verkrijgbaar zijn, stellen de dealer in staat om een gepersonaliseerd productassortiment te kiezen. Beide oplossingen hebben een simpele magnetische banner en scanbare productkaarten. De transparante verpakking garandeert een high end en professionele winkelpresentatie op muurdisplays. De ketting en bijbehorende MissingLinks vallen gelijk op. Een nieuw aspect is de ‘duurzaamheidsfactor’, die het voor zowel dealer als klant makkelijk maakt om de juiste ketting te vinden.”

Compas begon dit traject in 2016. Een van de belangrijkste punten was dat de kettingen volledig automatisch ingepakt moesten kunnen worden. De machine hiervoor werd ontwikkeld en gebouwd in Nederland.

Zonnepanelen

KMC streeft er naar om continu haar CO2-emissie te verlagen. Dit doet het bedrijf bijvoorbeeld door middel van zonnepanelen op productielocaties en saleskantoren.

Minder verpakkingsmateriaal

Ook is er een langlopend project om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen. Een ander speerpunt is de introductie van efficiënte werkplaatsoplossingen. KMC biedt deze al een paar jaar aan. De dealer kan kiezen voor een bulkverpakking van 25 kettingen of een spoel van 50 meter. Vooral deze laatste biedt veel voordelen. De dealer heeft altijd de juiste kettinglengte in huis en het verlies van kettingen en ander afval is verwaarloosbaar.

Bovendien is de inkoopprijs voordeliger ten opzichte van de los verpakte ketting. De complete e-serie samen met 15 andere modellen is verkrijgbaar op zo’n 50-meter spoel. KMC laat externe partijen onderzoeken hoe groot de CO2-voetafdruk per geproduceerde ketting is. Met deze gegevens kan continue bekeken worden hoe deze kan worden verminderd.

Van een perfecte productpresentatie tot een zeer efficiënte werkplaats: KMC biedt de optimale oplossing.

Dit artikel is gesponsord door KMC

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda lanceert direct-to-dealer Europees Callcenter

Ananda is een Chinese fabrikant van elektrische aandrijfsystemen. Het bedrijf startte in september met de massaproductie van een nieuwe M5000 middenmotor. In november heeft Ananda een callcenter geopend op het hoofdkantoor in Arnhem.

Tomi Viiala (rechts).

Ahooga verder met voormalig Stromer-ceo Tomi Viiala

Vouwfietsenproducent Ahooga heeft Tomi Viiala benoemd als adviseur van de raad van bestuur. Hij gaat Ahooga ondersteunen bij de uitbreiding van het dealernetwerk en het stimuleren van strategische groei in Europa.

Van Dam: 'De garantiekaart is de oplossing die als beste uit de bus kwam; het haalt de rompslomp weg uit de winkel, en maakt de verkoop net zo eenvoudig als dat van een paar fietstassen.'

Vomax: 'Verlengde garantie net zo makkelijk verkopen als een fietstas'

Veel rijwielhandelaren vinden verlengde garantie voor e-bikes een interessant product om bij een nieuwe e-bike te verkopen. Consumenten willen namelijk voorkomen dat ze na twee jaar al geconfronteerd worden met hoge reparatiekosten. De rijwielhandel profiteert zelf van verlengde garantie omdat de klant nog jaren verplicht moet terugkeren voor regulier onderhoud. Ondanks deze voordelen worden verlengde garanties nog relatief weinig aangeboden. Winkeliers vinden de verkoop ervan vaak lastig of tijdrovend. De nieuwe 'Garantiekaart' geïntroduceerd door Vomax, moet daar verandering in brengen.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.