Meer kennis, waarde én omzet dankzij nieuw trainingsaanbod Shimano

Meer kennis, waarde én omzet dankzij nieuw trainingsaanbod Shimano
Foto Shimano Benelux

Hoe zorg je ervoor dat de fietskennis van je monteurs altijd up to date is? En hoe haal je zo veel mogelijk rendement uit je werkplaats en winkel? Shimano gaat dealers vanaf oktober ondersteunen met technische en commerciële trainingen.

Er zitten ten opzichte van vorig jaar twee nieuwe trainingen in het aanbod: Werkplaatsrendement en Retail Fundamentals. Bovendien wordt het bestaande programma ververst. Redenen genoeg dus om je (weer) in te schrijven. Dat kan vanaf nu eenvoudig online.

Relevante techniektrainingen over diverse onderwerpen

Al jaren verzorgt Shimano techniektrainingen. In het verleden gebeurde dat op verschillende locaties in het land, tegenwoordig is dat op één vaste, centraal gelegen locatie. “De roep om meer techniektrainingen, met aandacht voor uiteenlopende thema’s, werd steeds luider. Met de verhuizing van Shimano Europe naar Eindhoven ontstond in Nunspeet ruimte voor het Trainings Center. We zijn sinds vorig jaar in staat om bij ons in huis een heel mooi pakket aan trainingen aan te bieden”, zegt Erik Hazenberg, één van de trainers.
De reeks trainingen in het Shimano Benelux Training Center, met vorig jaar vijf techniektrainingen en een cursus in het gebruik van sociale media (enkel voor Service Centers), was een schot in de roos: liefst zevenhonderd medewerkers van Shimano-dealers kwamen afgelopen winter over de vloer, met name monteurs. Maar ook heel wat winkelondernemers trokken naar Shimano’s zetel op de Veluwe. Met een 8,6 als gemiddeld rapportcijfer was de waardering van deelnemers buitengewoon hoog.

Partner van dealers

Dat tweewielerspecialisten meer dan ooit interesse hebben in trainingen, kan Hazenberg wel duiden. “Kennis en deskundigheid zijn nog nooit zo belangrijk geweest, want de fiets wordt complexer. Een monteur moet het veelal van zijn eigen ervaring hebben. Alleen is de fiets van nu niet meer de fiets van tien jaar geleden. Er zijn nog steeds fietsenmakers die het spannend vinden om een fiets op een computer aan te sluiten. In zo’n geval is het prettig dat ze naar onze trainingen komen. Dan kunnen ze alle vragen stellen.”

Intensief samenwerken met tweewielerspecialist

De trainingen zijn hét voorbeeld van de koers die Shimano vaart. Het bedrijf staat niet boven de tweewielerspecialisten, maar ernaast. Of nog sterker gezegd: ertussen. “We zijn niet de distributeur die zich enkel bezighoudt met verkoop van producten, maar een partner waarop dealers altijd kunnen rekenen. We creëren waarde door samen te werken. Dat moet ook wel in tijden waarin de consument meer weet en mondiger is. Om de gunsten van de klant te winnen, moet je deskundig en servicegericht zijn. Daar werken we samen aan.”

Vernieuwde trainingen

In oktober start de nieuwe reeks met dagvullende trainingen. Shimano ontvangt de tweewielerspecialisten in het Trainings Center in een grote, moderne werkplaats met twaalf werkbanken. Bij elke tafel staat een montagestandaard, zodat iedereen zelf kan sleutelen. “De groepen zijn kleiner dan vorig jaar, er kunnen per training maximaal twaalf personen inschrijven. Zo is er meer persoonlijke aandacht. Mensen stellen in een kleine groep eerder vragen en daar leren we allemaal van. Dat willen we graag.”

Trainingen race, mtb, SHIMANO STEPS

Nunspeet, 27-11-2017, Shimano Benelux

Het accent ligt op techniektrainingen. Net als afgelopen jaar onderwijst Shimano over de nieuwste technische aspecten van racefietsen, mountainbikes, SHIMANO STEPS (City en Trekking), STEPS (E-mountainbikes) en Bikefitting. “Ten opzichte van vorig jaar zijn er enkele nieuwe elementen. Bijvoorbeeld bij de training in SHIMANO STEPS laten we technische noviteiten zien en bij de gewone mountainbikes hebben we een nieuwe XTR-serie geïntroduceerd, ook daar is aandacht voor.”

Er zijn daarnaast drie niet-techniektrainingen die met name voor winkeleigenaren interessant zijn. Wederom is er een cursus in het gebruik van sociale media. Nieuw zijn de trainingen Werkplaatsrendement en Retail Fundamentals. “Bij Werkplaatsrendement leren we hoe de werkplaats een grotere inkomstenbron kan zijn. Daarbij draait het om goede communicatie, de juiste vragen stellen, upsellmogelijkheden benutten. In het geval van Retail Fundamentals leren we hoe je met category management een betere winkelvloerinrichting, schapinrichting en ondersteuning op de winkelvloer kunt creëren.”

Tweedaagse arrangementen

Er zijn ruim zestig trainingsdagen gepland voor het seizoen 2018-2019. Dealers kunnen zich hiervoor inschrijven. Voorlopig staan de trainingen tot en met december open. Medio oktober deelt Shimano de trainingsdata voor de periode tot en met februari. Hazenberg: “Tot die tijd peilen we de animo, specifiek per training. Mochten bepaalde trainingen heel populair zijn, dan kunnen we nog schuiven of misschien wel besluiten om extra data te reserveren. Dit om het voor de dealer zo ideaal mogelijk te maken.”
Shimano heeft in ieder geval geluisterd naar eerdere feedback van dealers. “Sommige dealers komen van ver, bijvoorbeeld uit België. Voor deze klanten bieden we daarom nu ook tweedaagse arrangementen met gecombineerde trainingen. Er zijn prijsafspraken met een hotel in de buurt.”

Meer weten en/ of inschrijven? Ga naar shimanobeneluxtrainingcenter.com

Online versus offline trainingen

Shimano heeft sinds twee jaar een online platform: Shimano T.E.C. Deze online trainingstool en Shimano’s trainingsaanbod in het Training Center in Nunspeet vullen elkaar aan. Het online platform heeft als voordeel dat je 24/7 gebruik kan maken van de theoretische trainingen met instructiefilms. De offline trainingen bieden, in tegenstelling tot Shimano T.E.C., veel praktijkopdrachten en persoonlijke aandacht. Het feit dat je alle vragen direct kunt stellen is een groot pluspunt.

Dit artikel is gesponsord door Shimano.


Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

De fietsbranche maakt razendsnelle ontwikkelingen door, met de ene technologische innovatie na de andere. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook nieuwe uitdagingen voor dealers met zich mee. Om als dealer bij te blijven, is het cruciaal niet alleen de innovaties te kennen, maar ook te weten hoe je deze in het dagelijks werk toepast. Trainingen zijn daarbij onmisbaar, zowel voor nieuwkomers als voor ervaren fietsenmakers die up-to-date willen blijven.

Foto: Magura.

Digitaal trainingsplatform Magura TechAcademy modeljaar 2025 weer...

De Magura TechAcademy van MBPS is ook in 2025 weer beschikbaar voor fietsdealers en -monteurs. Het platform richt zich op informatie over fietsproducten, onderhoud en service en innovaties voor het modeljaar 2025. Elf digitale modules omvatten zo het complete trainingsprogramma, dat anders alleen beschikbaar is op Magura trainingen ter plaatse. Het trainingsprogramma is nu online beschikbaar.