Met Shimano Service Center-concept blijft Bike Totaal Bloemendal koploper

Met Shimano Service Center-concept blijft Bike Totaal Bloemendal koploper
Peter Bloemendal, bij de balei: Onze jongens gaan nu twee keer per jaar naar Nunspeet. En in de werkroosters zijn uren opgenomen waarin ze zich bijscholen met instructiefilmpjes en tests. Je moet het zo doen, anders wordt het vergeten en dat wil je niet als kwaliteitszaak.” Foto

Nog even en dan bestaat Bike Totaal Bloemendal in Rijssen zestig jaar. Die respectabele leeftijd heeft ze alleen maar kunnen halen door met de tijd mee te gaan. "Met high-end materialen en goed opgeleide medewerkers die in een professionele omgeving werken, maak je het verschil. Dankzij het Shimano Service Center-concept blijven we een koploper in de regio en zijn we interessant voor alle consumenten; of het nou racefietsers of e-bikers zijn", zegt Peter Bloemendal.

“We kijken hier altijd naar de langere termijn”, zegt Peter Bloemendal, de derde generatie in het bedrijf. “We investeren in materiaal en kennis en zorgen dat onze jongens goed hun werk kunnen doen. Dat is de key. We begeven ons in een wereld die een passie is van je klanten. Zij diepen thuis alles uit, als het moet tot ’s avonds laat. Als je stil blijft staan in deze wereld die zich zo snel ontwikkelt, gaat de klant vertellen hoe het moet. Op dat moment ben je je leidende positie kwijt en loop je achter de feiten aan.”

Meer ruimte

Het is daarom dat de Overijsselse tweewielerzaak begin dit jaar de werkplaats vernieuwde en uitbreidde en daarbij Shimano Service Center werd. “Directe aanleiding was de kapotte vloer; die had zeventien jaar dienst gedaan en was aan vervanging toe. Als je met de vloer aan de slag gaat, moet alles van de plaats en kun je net zo goed kijken wat je nog meer kunt doen. We hebben meteen meer ruimte gecreëerd: van vier zijn we naar vijf werkbanken gegaan. We groeien immers en hebben zo extra capaciteit voor de toekomst”, zegt Bloemendal.
Daarnaast heeft de werkplaats nog meer het karakter van een open keuken gekregen. “Dat hadden we eigenlijk altijd al wel, alleen zat er een scheidingswand met een raam tussen de werkplaats en de showroom. We willen transparantie, klanten mogen onze vakkundigheid en service zien. Alleen moet je wel enige afstand behouden. Je wilt niet dat de klant naast de monteur staat en bijvoorbeeld in de remmen van de reparatiefiets knijpt. Het werk van de fietsenmaker bestaat niet meer uit alleen een bandje vervangen. Je hebt te maken met statische ontlading, hydraulica, noem maar op. Daarom hebben we gekozen voor een lage wand met doorkijk.”

Elk jaar bewijzen

Om een nog groter deel van de markt te bedienen, is Bike Totaal Bloemendal tegenwoordig actief op vele fronten. Nog altijd maakt de zaak een speerpunt van het sportieve segment – daar is de kelder voor ingeruimd – maar meer dan ooit tevoren is er ruimte voor stadsfietsen en e-bikes. “We willen elke fiets hier in ontvangst kunnen nemen. Dat is het doel. Met het Shimano Service Center-concept houden we onszelf scherp. Als onderneming moet je je immers elk jaar bewijzen en een diploma halen, anders vervalt je status als Shimano Service Center.”
De continue personeelstrainingen en -cursussen, onderdeel van het Shimano Service Center-concept, passen bij de koers die Bike Totaal Bloemendal vaart. “Er zijn veel ontwikkelingen in alle segmenten. Als je monteurs het werk in de praktijk moeten leren, sta je nog voordat het spel is begonnen met 1-0 achter. Onze jongens gaan nu twee keer per jaar naar Nunspeet. En in de werkroosters zijn uren opgenomen waarin ze zich bijscholen met instructiefilmpjes en tests. Je moet het zo doen, anders wordt het vergeten en dat wil je niet als kwaliteitszaak.”

High-end materialen

'Met het Shimano Service Center-concept houden we onszelf scherp', zegt Peter Bloemendal.

Hoe groot de effecten zijn van het Shimano Service Center-label, valt nu nog moeilijk te zeggen, stelt Bloemendal. Maar hoe dan ook: ze zijn er. “We werken met de high-end materialen van Shimano en maken dat zichtbaar met instore materialen. Ook het feit dat we Shimano Service Center zijn. Het valt op”, zegt Bloemendal. “Toen we startten als Shimano Service Center en de nieuwe werkplaats in gebruik namen, was er een promotieactie: mensen konden een busje kettingolie afhalen. Binnen drie dagen was de doos leeg. Dat was een goede kennismakingsactie. Het is aan ons om de meerwaarde aan bestaande en nieuwe klanten te laten zien.”

Deze tekst  is gesponsord door Shimano

Campagnolo 12 en 13 speed kettingen kunnen gesloten worden met een sluitpen of sluitschakel. (Foto's: David Thörig)

Dertien kransjes op het achterwiel? Het kan dus wel

Campagnolo verraste met de introductie van dertien kransjes op de achternaaf. Tweewieler mocht op de werkplaats van Campagnolo-verdeler Bicimondo zien wat er veranderd is.

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

De fietsbranche maakt razendsnelle ontwikkelingen door, met de ene technologische innovatie na de andere. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook nieuwe uitdagingen voor dealers met zich mee. Om als dealer bij te blijven, is het cruciaal niet alleen de innovaties te kennen, maar ook te weten hoe je deze in het dagelijks werk toepast. Trainingen zijn daarbij onmisbaar, zowel voor nieuwkomers als voor ervaren fietsenmakers die up-to-date willen blijven.