Atlas Fietsen in Alphen aan den Rijn
Batavus, Sparta, Koga, Rih en Cortina zijn de belangrijkste merken in de 300 vierkante meter grote, eind 2022 verbouwde winkel van Atlas Fietsen in Alphen aan den Rijn. Atlas wil volgens directeur Ekmat Nabizada meer zijn dan een fietsenwinkel: “We zijn een inspirerend voorbeeld van een onderneming die innovatie omarmt, klantgericht is en moderne technologieën gebruikt.”
Ben de Ruiter in Nijkerk
Eigenaar Ben de Ruiter en zijn medewerkers focussen met hun fietsenwinkel op maatwerk – onder andere met het eigen racefietsenmerk BdR – en klantvriendelijkheid. “We willen dat iedereen zich thuis voelt in onze winkel.” Deze aanpak legt de Nijkerkse ondernemer geen windeieren. In 2022 is de bestaande winkel eens zo groot geworden en compleet vernieuwd.
Bike Totaal Hofstede in Beltrum
Na 15 maanden verbouwen is de belevingswinkel van Peter Hofstede in Beltrum klaar. Bike Totaal Hofstede beslaat liefst 1.500 vierkante meter en heeft zelfs een eigen testbaan. “Voor ons is het essentieel dat alles perfect is. Daarom zijn we elke dag kritisch op onze eigen werkzaamheden, willen we telkens een stap meer doen dan de consument van ons verwacht.”
Cyclobility in Gent
Met 185 vierkante meter is Cyclobility in het Belgische Gent niet groot. Maar groot is wel de ambitie van eigenaar Andries Aumann: “We willen onze klanten duurzame oplossingen bieden. Daarom werken we uitsluitend met de beste merken met producten die lang meegaan. Een fietser kan op die manier langer zorgeloos van de fiets genieten en zo zijn ecologische voetafdruk verder beperken.”
Fietsen Luc in Arendonk
De tweede Belgische genomineerde is Fietsen Luc van ondernemer Luc Wijnands. Na de realisatie van een extra showroom telt zijn winkel inmiddels 700 vierkante meter. “Wij willen bij elke klant een glimlach op het gezicht toveren na zijn of haar bezoek aan onze winkel. Dat bereiken we door goed te luisteren, servicegericht te zijn en voortdurend te blijven vernieuwen.”
Giant Store Sittard-Geleen in Sittard
Jelle Schins van Giant Store Sittard-Geleen in Sittard kijkt niet zozeer naar de concurrentie maar gaat uit van zijn eigen kracht. “We staan met beide benen op de grond, laten ons niet gek maken door anderen. We zetten een sfeer neer die uitnodigend en ongedwongen is, maar ook uiterst professioneel. Die aanpak maakt dat we heel rustig groeien en blijven groeien.”
Halfords Den Bosch in Den Bosch
Open en transparant zijn, dat is wat eigenaar Ruud de Koning van Halfords in Den Bosch essentieel vindt. Daarom plaatste hij begin 2023 de werkplaats in het hart van winkel. “Dit is één van de veranderingen in de winkel die uit onze eigen koker komt. Als team hebben we daar plannen voor gemaakt en deze ook grotendeels vormgegeven.”
Herman Beleef Fietsen in Nijverdal
Net zo bijzonder als de naam is ook de winkel en het verhaal van Jeroen van der Heide en Herbert Korblet: een speciaalzaak met één merk gelegen aan de voet van een fietswalhalla. “Na 13 jaar lang een schoonmaakbedrijf te hebben gehad, maakten we van onze hobby ons werk. Wij runnen Beleef Herman vanuit passie en gevoel en zijn daar succesvol mee.”
IJsselbikes De Goede Tweewielers in Schalkhaar
Net dat ene stapje doen, dat is waar Raymond Hulzinga van IJsselbikes De Goede voor staat. Het levert hem tevreden klanten en veel positieve reviews op. “Wij vinden het essentieel dat we luisteren naar de wens van de klant. Bij de verkoop, maar zeker ook in de werkplaats. Veel winkels gaan voor pracht en praal. Wij laten zien waar een klein bedrijf groot in kan zijn.”
Lacros in Schijndel
Lacros beschikt in Schijndel over een winkel van 200 vierkante meter waar elektrische vouwfietsen van het eigen merk worden verkocht. Het bedrijf zet zwaar in op service en klanttevredenheid. Marketingmanager Jesse Smit: “Onze basis is een jong en energiek team. We delen de passie voor elektrische vouwfietsen met onze klanten en willen hen vanuit die gezamenlijke interesse informeren en inspireren.”
Leijenhorst2wielers in Voorthuizen
Erik van Leijenhorst verkoopt in zijn recent verbouwde winkel van 370 vierkante meter een geselecteerde kerncollectie van de merken die hij voert. “Als er een fiets wordt verkocht, kunnen we die gelijk leveren uit onze eigen opslag.” Deze manier van werken sluit naadloos aan bij het streven van Leijenhorst2wielers: “Wij willen een winkel zijn waar alles draait om dienstbaarheid en verbinding.”
QicQ in Amsterdam
Slechts 160 vierkante meter telt de showroom van QicQ. Dat betekent echter niet dat we hier met een kleine zaak van doen hebben. Eigenaresse Odette Oostindiën: “We zijn een onconventioneel fietsbedrijf. sterk online georiënteerd. Veel van onze klanten zien we nooit. Wat ons verder onderscheidt is dat we een eigen leaseproduct hebben, waarbij de klant zelf het maandbedrag bepaalt.”
Riesewijk Exclusives in Deventer
Marc Riesewijk startte in januari van dit jaar met een 550 vierkante meter grote winkel met uitsluitend exclusieve fietsen. “Met deze winkel hebben we als team een risico genomen. We zijn uit onze comfort-zone gestapt en hebben onze eigen snoepwinkel gecreëerd.” Riesewijk pakt flink uit met de beste koffie, snelle en duidelijke klantcommunicatie en een heuse afleverbioscoop.
Roggeveld Fietsen in Scheemda
‘Blijf gewoon’ is het credo van Johan Roggeveld. Vanuit die gedachte bouwde hij zijn fietsenzaak in tien jaar tijd uit van een kleine dorpswinkel tot een regionale speler. Roggeveld Fietsen telt inmiddels een winkeloppervlak van 300 vierkante meter en heeft naast eigenaar Johan inmiddels drie mensen in dienst. “Onze kracht is dat we klanten veel service bieden en altijd vriendelijk benaderen.”
Roto Tweewielers in Deventer
Wilco Wolterink was met Roto Tweewielers twee jaar geleden één van de vijf finalisten. Dit jaar gaat hij opnieuw voor de winst. “We doen niets zomaar, we willen blijven groeien en ontwikkelen. Overtreffen is onze kernwaarde. We lossen voor onze klanten veel, zo niet alles op. We zijn een echte local hero, hebben een goede reputatie in de keten en doen er alles aan om deze te behouden en verbeteren.”
De 15 genomineerde bedrijven worden de komende weken uitgebreider door de onafhankelijke vakjury en externe specialisten gescreend. Verder krijgen ze bezoek van een mystery shopper. Uit de genomineerden kiest de vakjury drie tot vijf finalisten. Deze gaan vervolgens door naar de finale die op maandag 6 november wordt gehouden in AFAS in Leusden. Als detaillist in de tweewielerbranche kun je de finalebijeenkomst met maximaal twee personen gratis bijwonen. Ga voor meer informatie en opgave naar www.tweewielerawards.nl