OOMT, als partner verbonden aan de Tweewieler Awards, zet zich in voor de opleiding en ontwikkeling van personeel in de mobiliteitsbranche. “Het containerbegrip dat we daarvoor gebruiken is duurzame inzetbaarheid”, zegt Verweij. “Wat daar voor ons ook bij hoort, en dat wordt steeds belangrijker, is de rol van de werkgever. Wat kan je doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn? Dat draagt er uiteindelijk aan bij dat personeel zich blijft doorontwikkelen.”
Meer dan geld
Het onderwerp aantrekkelijk werkgeverschap is actueler dan ooit, al is het alleen maar vanwege de tekorten aan gekwalificeerd personeel. “Vooral technisch personeel is schaars, een goede monteur kan nu overal aan de slag. Waar ik ook kom, ik krijg steeds dezelfde vraag: heeft het OOMT ook mensen die werk zoeken? Maar nee, helaas. Ik zeg weleens gekscherend: ‘Als ik een paar monteurs in m’n tas zou hebben, ben ik ze al kwijt voordat ik de straat uit ben’. Wat we als OOMT wél doen, is het gesprek met werkgevers aangaan. Hoe zorg je ervoor dat mensen graag bij je willen werken? En dat mensen binnen blijven? Want er wordt langs alle kanten aan ze getrokken, ze worden verleid met salarissen en welkomstbonussen. Maar het gaat echt niet alleen om geld, er is méér.”
Uitstraling
Verweij legt onder meer uit hoe belangrijk de uitstraling van het bedrijf is. “Hoe draag je je bedrijf naar buiten toe uit? Wat maakt jou onderscheidend?” Onder meer in een werving is dat essentieel. “Wat me opvalt, is dat vacatureteksten in grote lijnen hetzelfde zijn. Er staat vooral in wat de werknemer kan doen en moet kunnen en slechts een klein beetje wat de werkgever biedt. Maar wat maakt nou dat ik bij jou aan een fiets ga sleutelen in plaats van in het dorp verderop? Als een monteur meer gevoel krijgt bij jouw bedrijf, dan komt hij wellicht heel graag. Dan gaat het over de cultuur die op de werkvloer heerst en het team waar je in komt te werken, de manier van aansturen, de verantwoordelijkheden en de vrijheid die personeel krijgt om zich te ontwikkelen. Employer branding doet ertoe.”
Tijdig inspelen
Sleutelbegrip bij goed werkgeverschap is aandacht. “Aandacht in de vorm van een gesprek, een compliment, ondersteuning. Als je ziet hoeveel gesprekken er op de werkvloer worden gevoerd, dan zijn dat er doorgaans best weinig. Heel simpel: pak eens samen een kop koffie, ga even rustig zitten en vraag de werknemer hoe het gaat. Heeft-ie het naar de zin? Waar loopt hij tegenaan? Wat zou voor hem reden kunnen zijn om weg te gaan? Wat ik in gesprekken met ondernemers vaak terug hoor: ‘Werk ik het met zulke gesprekken niet in de hand dat ze verder gaan kijken?’ Nee, het is juist andersom: als je niet precies weet wat er onder personeel leeft, dan kun je er niet tijdig op inspelen en gaat iemand op een gegeven moment weg. Dan denk je: verdorie, had ik dit of dat maar eerder geweten.”
Loyaliteit
Je mag als werkgever ook best weten hoe het iemand privé gaat, vult Verweij aan. “Een werknemer neemt de situatie van thuis mee naar het werk, en dus mag je er aandacht voor hebben. Als iemands vader in het ziekenhuis ligt, dan is het goed om extra op je werknemer te letten, want misschien is hij even iets minder scherp. Zorg dat het hele team rekening met elkaar houdt. Toon je je menselijke kant, dan krijg je die loyaliteit bijna altijd terug. Mensen vergeten niet snel.”
Ondersteuning van het OOMT
Verweij komt bij tweewielerbedrijven over de vloer en helpt hen bij de invulling van goed werkgeverschap. Ondernemers kunnen kosteloos gebruikmaken van de dienstverlening van het OOMT. De manier waarop Verweij en zijn collega’s ondersteuning bieden, verschilt per geval. De ene keer is een enkel gesprek afdoende om een ondernemer op het juiste spoor te zetten, de andere keer is een serie van korte interventies nodig.
“Laatst voerde ik een gesprek met twee werkgevers. Waar wil je heen met jouw bedrijf? Wat komt er op je af? En wat betekent dat voor je personeel? Daar kwam een actieplan uit, dat moest met het team worden gedeeld. Ik zei: ‘We nodigen de jongens uit, gaan het verhaal vertellen’. Ik deed de introductie, faciliteerde het gesprek, maakte de aantekeningen. We dachten met een uurtje wel klaar te zijn. Maar we hebben wel twee uur met elkaar zitten praten, want er kwamen heel waardevolle reacties vanuit het team naar boven. Toen hebben we gezegd: misschien is het handig dat de ondernemers eens in de twee weken met het team samen zitten. Soms is er een drempel om dit soort dingen te doen. En pak je het niet goed aan, dan ontbreekt de interactie en wordt het meer een monoloog van de werkgever, waarbij iedereen onderuitgezakt zit. Maar als je gerichte vragen stelt, komt er bijna altijd bruikbare input. Vanuit het team wordt het enorm gewaardeerd als ze erbij betrokken worden.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT