Christian Verhoeven nam een fietswinkel over en toen kwam corona

Christian Verhoeven nam een fietswinkel over en toen kwam corona
Minder stress en meer werkplezier bij Bike Totaal Krimpen.

Heb je net een fietswinkel overgenomen, barst kort daarna de coronacrisis los. Rustig wennen aan ondernemerschap en werkgeverschap was er voor Christian Verhoeven niet bij. Met coaching en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling leidt hij de groei van zijn bedrijf in goede banen. Vier vragen aan Christian.

In 2019 nam je een fietswinkel over. Niet lang daarna kwam de coronacrisis. Hoe heb je deze periode als starter ervaren?

“Het voelde alsof ik samen met mijn collega’s in een achtbaan zat. Ik werk sinds mijn vijftiende in de tweewielerbranche. Eerst als fietstechnicus, later als bedrijfsleider. Ondernemer worden was altijd mijn droom. Mijn werkgever gaf mij de kans om de vestiging over te nemen waarvan ik al zes jaar bedrijfsleider was. Dat was eind 2019. Daarna begon de coronacrisis en ontstond er een enorme vraag naar fietsen en fietsonderhoud. De fietsenwereld stond op zijn kop, en wij ook.”

Een enorme vraag naar fietsen en fietsonderhoud klinkt positief. Waarom heb je een coach ingeschakeld?

“Als ondernemer en werkgever komt alles op jou terecht. Dat is een grote verantwoordelijkheid. Vooraf wist ik dat, maar ik vond het lastig om daar goed mee om te gaan. Tijd om rustig na te denken was er niet. Op een gegeven moment werkte ik structureel 80, 90 uur in de week. Ondanks het plezier van het ondernemen werd dat ongezond. Daarom heb ik een coach ingeschakeld.
Coaching gaf mij meer zelfinzicht. Ik werk nog steeds hard, maar ik bewaak mijn grenzen beter. Ik ga niet meer eindeloos door.”

Waarom heb je aansluitend ook een coach voor het team ingeschakeld?

“Door coaching ben ik met een andere blik naar de mensen om mij heen gaan kijken. Waar heeft het team eigenlijk behoefte aan? Uit gesprekken met medewerkers kwam naar voren dat iedereen open stond voor coaching. Via BOVAG kwam ik in contact met OOMT. OOMT-coach Dymphie Woudenberg is bij ons geweest en heeft met iedereen gepraat. Op basis van de gesprekken is iedereen aan de slag gegaan met loopbaancoaching en persoonlijke ontwikkeling.”

Wat vinden medewerkers van het coachingtraject? Wat zijn de resultaten?

“We hebben geleerd dat we een prettige werksfeer, gezonde werkdruk en werkplezier belangrijker vinden dan alleen maar keihard werken voor het resultaat. De afgelopen jaren waren we aan het rennen, zonder dat we wisten waarom of waarheen. Het is goed dat we op de rem hebben getrapt. We zijn nu een half jaar bezig met coaching. Soms blijft dat wennen maar het heeft effect. We communiceren beter, we geven onze grenzen duidelijk aan en we voelen ons beter.”

“Wat we hier samen doen, draait niet alleen om fietsen en fietstechniek. Het draait vooral om mensen. Wat goed is voor het team, is goed voor het bedrijf.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.Bekijk hier hun partnerdossier.

Lees ook:

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Team Groeneveld: 'Goede sfeer helpt beter om te gaan met hoge werkdruk'

Team Groeneveld: 'Goede sfeer helpt beter om te gaan met hoge...

In 2021 stapte Leo Lekkerkerker over van de autobranche naar de fietsbranche. Samen met het team van Groeneveld Fietsen doet hij er alles aan om het klanten zoveel mogelijk naar de zin te maken. OOMT helpt, zodat het ook achter de schermen op rolletjes loopt.

Van fietsenmaker naar leidinggevende, zo doe je dat

Van fietsenmaker naar leidinggevende, zo doe je dat

In de wereld van fietsen en maatwerkfietsen is 't Mannetje Fietstechniek in Haarlem een bekende naam. Een periode van snelle groei leidde hier en daar tot groeipijn. HR-manager Joost Schuit vertelt hoe dat is aangepakt.

Zo houd je het hoofd koel in drukke tijden (dit kun je nu al doen)

Zo houd je het hoofd koel in drukke tijden (dit kun je nu al doen)

Je bent een klant aan het helpen, de telefoon gaat, er komen klanten binnen. Balen, de collega's kunnen niet bijspringen. En dan moet je zo ook nog bellen over een garantiegeval en moet die bestelling de deur nog uit… Herkenbaar? Vast! Drukke tijden staan garant voor flink wat stress. In dit artikel geven we praktische tips, doe er je voordeel mee!

‘Regeren is vooruitzien’ - Hoe ziet de toekomst van jouw bedrijf eruit en wat betekent dat voor jouw medewerkers?

Is jouw tweewielerbedrijf klaar voor de toekomst? Stel jezelf deze...

Hoe maak je jouw bedrijf toekomstbestendig? Door in te spelen op ontwikkelingen en jouw medewerkers hierin mee te nemen, blijft jouw organisatie aantrekkelijk voor klanten én medewerkers. Regeren is vooruitzien, maar niet iedere werkgever neemt de tijd om hierover na te denken. Hoe je zorg je ervoor dat je voor deze essentiële vragen de noodzakelijke antwoorden formuleert, in de hectiek van alledag? Je leest het in dit artikel.