De strategie van Timyo is erop gericht om zo onafhankelijk mogelijk te opereren. Zeker sinds de coronatijd is dat streven nog groter geworden. Het bedrijf trekt zelf aan de touwtjes als het gaat om productie, lakken (China), assemblage (Litouwen) en distributie. Bij de productie maakt Timyo specifieke keuzes die de doorlooptijd en kwaliteit ten goede komen. Zo hebben de fietsen maximaal vijf lasnaden, waardoor de productie 50 procent korter is.
Voordelen van dry-casting
Daarnaast kiest Timyo voor een onderscheidende productietechniek – dry-casting – die resulteert in designvormen die de modellen fraaier, lichter en sterker moeten maken.
“High pressure dry-casting is een techniek die afkomstig is uit de auto-industrie. Brackets en andere delen worden onder een hoge druk van 500 ton gegoten. Zo hebben wij de mogelijkheid om op een snelle manier innovaties te implementeren en nieuwe, slimme oplossingen in de frameproductie te brengen. De techniek levert niet alleen minder lasnaden op, maar zorgt voor een beter rijcomfort en een beter sturende fiets”, zegt marketingmanager Will Scheper van Timyo.
Om maximale controle over het productieproces te verkrijgen, heeft de framefabriek ook een T4- en T6-hittebehandelingsfaciliteit en een nieuwe laklijn. Deze is voorzien van de nieuwste poedercoating- en natlaktechnologie die voldoet aan strenge milieuvoorschriften. De capaciteit van het huidige machinepark is 150.000 eenheden per jaar en kan eenvoudig worden opgeschaald naar 250.000 eenheden. “Na de productie gaan de fietsen op transport naar onze assemblagefabriek in Litouwen. Deze is onlangs flink uitgebreid, waardoor de capaciteit bijna is verdubbeld.”
Eén bedrijf, drie merken
Naar de branche toe opereert het bedrijf onder de naam Timyo. Richting de consument communiceert de snel groeiende onderneming met haar merken Muon, Keola en VanDijck. “De segmentatie staat nu nog strakker”, zegt Scheper. “Met Keola mikken we op de doelgroep tot 35 jaar. De fietsen hebben een wat hippere uitstraling, met felle, aansprekende kleuren. VanDijck is veel meer klassiek en op kwaliteit geënt. Daar is de prijs ook naar. Muon is voor degenen die doordeweeks op een racefiets of gravelbike rijden en ook elektrisch willen gaan. We zeggen wel eens stoer: Muon is voor de yup in de stad die plek heeft voor één fiets waarmee je zowel je woon-werkverkeer kunt doen als een gravelpad kunt pakken.”
Nieuwe modellen
De nog strakkere segmentatie komt heel duidelijk tot uiting in de nieuwe modellen van de drie merken. Tijdens Velovak zijn ze voor het grote publiek te zien. VanDijck komt met enkele gewijzigde modellen, waaronder de Ceto en Leto. De kabels hiervan lopen niet langer buitenom maar gaan nu door het frame. De Kalii – tot dusver het best verkopende model van VanDijck – krijgt een dubbele vorkkroon van nog hogere kwaliteit dan de single headshock voorvork die voorheen werd gebruikt. De Freya, het instapmodel, is er vanaf heden met een intubebatterij. De accu zit niet langer op de bagagedrager. VanDijck schrapt voorts het aantal derailleurfietsen.
Bij Keola beperkt het aantal vernieuwingen zich tot drie. Er komen drie nieuwe e-bikes met een achterwiel-, voorwiel- en middenmotor. De lichtere fiets met voorwielmotor vervangt de transporter in de collectie. De e-bike met achterwielmotor biedt een betaalbare oplossing. Wél kiest Keola hier voor een intube batterij. Bij Muon vallen met name de sportieve cross-overs op die multifunctioneel zijn. De Elon is bijvoorbeeld gebouwd rondom een mountainbikeframe. Je kunt er een wiel met noppenband onder steken, maar net zo goed een normale als je hem voor woon-werkverkeer gebruikt. De Axion is net zo multifunctioneel. Qua looks schuurt deze tegen een fatbike aan. De fatbike-achtige uitvoering was een belangrijke toevoeging voor Muon om voet aan de grond te krijgen in Noord-Amerika. “Muon is echt sportiever dan ooit tevoren”, benadrukt Scheper.
Kruisbestuiving
Fietsenzaken die in zee gaan met één of meerdere Timyo-merken hebben sinds kort één aanspreekpunt. De mensen van het salesteam, bestaande uit diverse ex-profrenners en -mountainbikers, kennen de ins en outs van alle drie merken. “Vergelijkbaar is de keuze om voor alle merken met nog één login voor de B2B-portal te werken. Dat werkt veel gemakkelijker en sneller voor de dealer. En er is veel meer kruisbestuiving tussen de drie merken. Voor een zaak die al Keola voert, wordt het veel laagdrempeliger om er een ander Timyo-merk naast te zetten.”
Dealers kunnen volgens Scheper daarnaast rekenen op goed voorraadbeleid en goede ondersteuning op alle vlakken, met name doordat Timyo veel schakels van de keten in eigen beheer heeft.
“Wat voor bestaande en nieuwe dealers óók belangrijk is, is dat we sinds enige tijd sterker inzetten op vergroting van onze naamsbekendheid. Onze campagnes worden groter, we zijn op meer evenementen vertegenwoordigd en we zijn een samenwerking met de Hartstichting aangegaan. Onderdeel daarvan is een eigen e-biketoertocht. Binnenkort komen we speciaal voor onze klanten met clinics voor betere fietsveiligheid, Michael Govaarts gaat ze verzorgen.”
Belgische Timyo Days
In de eerste twee weken van september hield Timyo haar Timyo Days in Roosendaal. Die waren gericht op bestaande dealers. Vanwege het succes wordt het concept nu doorgestempeld naar België. Van 9 tot en met 11 oktober vinden deze plaats bij het Experience Center Belgium in Bornem. “België heeft sowieso geen vakbeurs en dealers reizen niet of minder gemakkelijk naar Nederland. We komen daarom naar de Belgische dealer en draaien het Belgische concept volgens de Nederlandse opzet, dus ook hier werken we samen met suppliers en partners als Magura, 2Moso en Vittoria. Zij bieden interessante trainingen aan onze dealers. Daardoor hebben de Timyo Days een nog veel grotere meerwaarde.”
Dit artikel is gesponsord door Timyo