Léon Overgaag, manager productontwikkeling, trad in 2002 in dienst bij BBB Cycling, drie jaar na de introductie van de eerste lijn BBB Cycling-producten. Zijn doel was om het productontwikkelingsproces steeds verder te professionaliseren.
“In het begin schetsten we onze producten zelf met potlood. En daarmee gingen we naar de ontwerpers bij onze fabrikant. We praatten met handen en voeten en creëerden zo onze eigen stijl. Na 2007 is het hard gegaan, we kregen 3D-tekenaars in huis, we konden veel beter maken wat we wilden maken, het kwam echt van de grond. We hadden op dat moment ook al het grote volume om daarin te kúnnen investeren. Zou je op een te kleine schaal actief zijn, dan was dat te kostbaar geweest.”
Vijf ontwerpers
Inmiddels bestaat het team uit vijf ontwerpers die de producten daadwerkelijk leven inblazen. Daaromheen opereren productmanagers die voortdurend in gesprek zijn met klanten en consumenten en zo de marktbehoeften vaststellen. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de productnamen en prijsstelling.
Overgaag: “Alle productmensen hebben een duidelijke overeenkomst: ze hebben fietsen als hobby en spreken dezelfde taal als onze eindgebruikers. In huis hebben we allerlei type fietsers, van voormalig olympiërs op de baan en ultrafietsers tot aan ex-profs op de weg en ligfietsers. Iedereen kijkt vanuit een andere optiek naar het product dat we in de steigers zetten. Dat maakt het eindproduct sterker.”
Projecten met prioriteit
Gezamenlijk, met de collega’s van sales en marketing, definieert het productteam de projecten met prioriteit. “Er komen ontzettend veel ideeën voorbij, maar je kunt niet met alle winden meewaaien”, stelt Overgaag, die aangeeft dat er doorgaans zo’n vijftig tot zestig ontwikkelingstrajecten tegelijkertijd lopen. “Het gaat om een mix van grote en kleine projecten. Moeten we een speciale tool voor een nieuw direct mount-kettingblad maken, dan is dat een inkopper. Maar moeten we een nieuwe helm van scratch ontwerpen, dan zijn we daar van het idee tot aan de productie wel zo’n drie jaar mee bezig”, zegt Sebastiaan Bowier, lead designer.
Logische opbouw productcategorie
BBB Cycling wil er met eigen ontwerpen voor zorgen dat elke productcategorie een logische opbouw heeft qua functionaliteit in prijs. Die moet bovendien duidelijk zijn voor de consument. “In elke categorie hebben we Hero-producten. Dat zijn producten waarmee we ons echt onderscheiden, zowel offline als online.”
Differentiatie
Dat BBB Cycling veel waarde hecht aan het eigen, Nederlandse, design heeft meerdere redenen. “In de eerste plaats differentieer je je van andere merken. Er zijn al zoveel merken met producten die eenzelfde visie hebben”, stelt Bowier. “Bij BBB Cycling hebben we bij productontwikkeling drie absolute pijlers: value for money, producten moeten smart zijn en daarnaast vinden we functionaliteit belangrijk. Onze producten brengen net dat beetje extra. Neem bijvoorbeeld onze slimme functie op een achterlicht: die zorgt ervoor dat de lamp niet uitgaat als de batterij leeg raakt, zoals bij een standaard product. In plaats daarvan springt de lamp in de battery saving mode. Hij gaat dan nog tien uur mee, alleen geeft hij iets minder licht.”
Doorloopsnelheid
Eigen productontwikkeling draagt ook bij aan de doorloopsnelheid. Met behulp van eigen ontwerpen en in huis geprinte 3D-ontwerpen kan BBB Cycling sneller op marktwensen inspringen. “Het drukt ook de prijzen”, zegt Overgaag. Bowier: “Wat ik daarnaast belangrijk vind, is dat we met ons team een soort BBB Cycling-designtaal hebben ontwikkeld. Door zelf te ontwerpen zorgen we ervoor dat nieuwe of verbeterde producten in onze lijn passen. Met specifieke vormen en toepassingen – denk aan mounts, sluitingsystemen en meer – vergroten we de herkenbaarheid. Productcategorieën vormen een complete lijn met een logische opbouw.”
Expertise extern niet groot
Overgaag ziet een 'point of no return'. “We ontwerpen al vele jaren zelf bij BBB Cycling, hebben dus veel geleerd en ervaring opgedaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat we enorme kennis in huis hebben. We hebben weleens onderzocht of we de ontwikkeling van een bepaald product konden uitbesteden. Maar dan kom je erachter dat de expertise extern helemaal niet zo groot is, we hebben een enorme voorsprong. Probeer maar eens een ontwikkelaar te vinden die alles van zadels weet; die vind je niet. Terwijl wij, met ons team en dankzij onze vele contacten, in de loop der jaren veel specifieke, onmisbare kennis hebben opgedaan.”
Dit artikel is gesponsord door BBB Cycling.