“Wanneer klanten zelf moeten gaan zoeken, dan kunnen ze dat ook op internet doen. Dat is in de basis het belangrijkste om in je achterhoofd te houden als je een fysieke winkel hebt”, zegt Erwin van Dijk van Joop Fietsen in Renswoude overtuigd. “Je moet zorgen voor een goede reputatie met goede adviezen. Daarover spreken klanten met elkaar.”
Bewuste keuzes gemaakt in het aanbod
“In onze winkel hebben we een breed aanbod van producten en daarbij hebben we heel bewuste keuzes gemaakt", vertelt Erwin. "Achter ieder product zit een reden waarom we het in ons assortiment hebben opgenomen. Daar vallen de producten van Schwalbe ook onder. Het zijn kwalitatieve producten, die we bij alle typen fietsen adviseren: van e-bike en stadsfiets tot MTB en gravelbike. Onze website wordt daarbij gebruikt als een online showroom, hoewel niet eens al onze producten daar op staan. En wat we zien, is dat beschikbaarheid soms belangrijker is dan prijs.”
Sneller inspelen op de markt
Vorig jaar is de winkel van Joop Fietsen verhuisd naar een andere locatie, waar ze een groter pand lieten bouwen. Erwin van Dijk: “We hebben toen ook ons assortiment tegen het licht gehouden. We waren al aan het opschalen met voorraden om sneller in te kunnen spelen op de marktontwikkelingen. Daarbij zochten we ook naar een nieuwe bandenpresentatie. In samenspraak met onze interieurarchitect en Schwalbe hebben we een aantal details aan hun presentatie aangepast. Ze waren meedenkend, precies zoals wij dat ook bij onze klanten doen. Het resultaat is dat de presentatie heel duidelijk het Schwalbe-merk toont en dat tegelijkertijd onze kleuren erin terugkomen. De outline aan de schappen zorgen ervoor dat het één geheel is met de rest van de winkel.”
Winkelpresentatie mét advies
“We hebben nu een heldere winkelpresentatie, naast het schap hangt een groot doek met uitleg over de Marathon-banden en welke compounds gebruikt zijn bij de sportieve banden. We merken dat een consument snel ziet welk product hij wil hebben én de producten uit het schap pakt. Daarnaast zorgt onze adviserende rol natuurlijk ook voor verkoop. Bijvoorbeeld door bij reparatie of een onderhoudsbeurt te vragen of iemand met z’n band wil doorrijden of deze indien nodig wil laten vervangen. Bij het laatste bieden we keuzes aan volgens het good, better, best principe. Koopt een klant nieuwe fiets? Dan vragen we gelijk al of hij anti-lekbanden wil en bij een mountainbike of racefiets of een andere breedte of profiel gewenst is.”
Assortiment op basis van cijfers
Om hun bandenassortiment samen te stellen, maakt Joop Fietsen samen met de vertegenwoordiger periodiek een inschatting en een planning. Daarbij wordt gekeken naar de cijfers en geeft de vertegenwoordiger aan welke trends en nieuwigheden er zijn. Erwin van Dijk vindt dat Schwalbe vaak met hun producten vooroploopt en dat dat wel eens uitdagingen geeft. “Maar het assortiment voor stads- en sportieve fietsen wisselt minder snel, waardoor je daarmee voorraadhoudend kunt zijn. Neem de Marathon Plus, dat is een evergreen. Nu zitten we overigens op een kantelpunt, want na anderhalf jaar van veel bestellen gaan we nu de nadruk weer meer leggen op analyseren. Wat kunnen we verwachten en wat gaan we eventueel aanpassen? Dat doen we uiteraard samen met Schwalbe. Ze denken altijd goed mee, onze slogan ‘gewoon goed’ geldt voor ons allebei!”
Dit artikel is gesponsord door Schwalbe.