“AGU staat al heel lang bekend om zijn lichtgewicht en technisch hoogstaande fietstassen. Al sinds de jaren zeventig hebben we dit product in ons gamma”, zegt Haitske Jacobs, hoofd productontwikkeling van AGU. “We wilden ons nu echter heel sterk richten op het waterdichte segment. De bedoeling was om de tassenlijn die we al hebben nog completer te maken en zo interessant te maken voor alle gebruikers van fietstassen.”
Gerecycled polyester
De ontwikkeling van de Shelter startte met materiaal-, kleur- en modelonderzoek. “We wilden onze signature van de bestaande tassencollectie doortrekken naar de lijn met waterdichte tassen. Zo hebben we onze eigen tassenmallen gemaakt en zelf nieuw materiaal ontwikkeld. Daarbij hebben we zowel PVC-vrij als gerecycled materiaal gebruikt, omdat duurzaamheid een belangrijk aspect voor ons is. In plaats van PVC hebben we een speciaal PU aangebracht. Voor deze combinatie was behoorlijk wat onderzoek nodig, omdat het materiaal uiteraard sterk genoeg moet zijn en lang moet meegaan. Er zijn, logisch natuurlijk, vele samplerondes geweest, we wilden het perfecte product brengen.”
Optimale zichtbaarheid
Daarnaast is zichtbaarheid een belangrijk criterium geweest bij de productontwikkeling. “Daarom hebben we ervoor gekozen om 3M-reflectie te gebruiken. Die biedt dezelfde kwaliteit als de strepen op de weg en dus optimale zichtbaarheid. Tegelijkertijd komen onze tassen met een neongele kleur en met volledig reflecterende prints, zodat je nóg beter opvalt in het verkeer. Dit in combinatie met een uitstekende waterdichtheid. Als je in de herfst op de speed pedelec fietst en het schemert en regent, wil je veiligheid en de zekerheid dat je laptop droog aankomt. AGU’s nieuwste tassen voorzien daarin.”
Bekijk de video over AGU:
Overzichtelijke collectie
De waterdichte Shelter-serie is er in twee soorten: de Clean met een strak uiterlijk en de Tech met extra opbergmogelijkheden. Er zijn zowel zijtassen voor montage aan de bagagedrager als stuurtassen.
De zijtassen hebben een hoofdvak met rolltopsluiting en klik-gespen. Met behulp van het KLICKfix-systeem zijn de tassen gemakkelijk aan het frame te bevestigen. De tassen zijn als schoudertas te gebruiken dankzij de standaard bijgeleverde schouderriem. “Maar deze kan je er ook af laten.”
“We hebben de collectie bewust niet te groot gemaakt. Dit houdt het voor de consument heel overzichtelijk welke tassen ze zouden kunnen gebruiken”, zegt Jacobs.
“De tassen zijn vrij neutraal en niet zozeer gericht op een specifiek gebruik. Daarmee zijn ze geschikt voor allerlei momenten: voor de dagelijkse boodschappen, de woon-werkrit en de fietsvakantie van een paar weken. Het compacte assortiment is prettig. Wél hebben we verschillende kleuren toegevoegd voor extra keuze.”
Branded wallspace
Met de nieuwe Shelter bedient AGU een zeer breed publiek. “AGU heeft bij de totstandkoming van deze lijn aan alle belangrijke punten gedacht waarbij je als fietser stil staat als je op zoek bent naar een fietstas. Die punten zijn: waterdichtheid, zichtbaarheid, gemak, functionaliteit, duurzaamheid en design”, zegt marketingmanager Paula Meeuwes van AGU. “We presenteren de nieuwe lijn in een AGU branded wallspace. Zo komen de tassen goed tot hun recht in een overzichtelijke presentatie voor de winkel en de klant. Onze dealers passen het aangeboden assortiment aan de stijl van de winkel en de interesse van hun klantdoelgroep aan.”
Dit artikel is gesponsord door AGU.