Denk je aan de ANWB, dan denk je aan verkeerseducatie

Denk je aan de ANWB, dan denk je aan verkeerseducatie
Joris Smink, salesmanager Tweewieler bij de ANWB.

Wanneer je iemand vraagt naar de eerste associaties met de ANWB, dan zal hij of zij het waarschijnlijk al vrij snel hebben over de Wegenwacht, het ledenblad de Kampioen, de alarmcentrale, de fietsverzekeringen en de toeristische informatie die onder meer in gids- en boekvorm verschijnt... Er is meer, en aangesloten dealers helpen ons daarbij. Een blog van Joris Smink van de ANWB.

Die eerste gedachten zijn heel logisch, want het zijn de diensten waarmee de bond in de loop der jaren naam heeft gemaakt en een stevige, niet meer weg te denken, positie in de Nederlandse samenleving heeft verworven. Echter, we doen veel meer en daarop ben ik misschien wel minstens zo trots.

De ANWB mengt zich steeds vaker in verkeerseducatie, met name bij kinderen. Zo is er ANWB Streetwise, het verkeersprogramma met vier lesmodules voor alle basisschoolleerlingen. Kinderen leren hierbij op een praktische manier hoe ze beter kunnen omgaan met het drukke verkeer.

Promoten fietshelm

In dat kader startte begin april een actie waarbij we veilig fietsen en het dragen van een fietshelm promoten. De ANWB deelde maar liefst dertienduizend helmen uit aan kinderen uit groep 3 en 4 in Overijssel en Gelderland.

Waarom we juist dit doen? Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) publiceerde dit jaar een onderzoek dat aantoont dat helmgebruik jaarlijks ongeveer tweehonderd zwaargewonde verkeersslachtoffers en vijf jonge verkeersdoden voorkomt. Als wij daar wat aan kunnen doen, dan zullen we dat niet laten.

Verspreiden fietshelmen via dealers

Het verspreiden van helmen past in een reeks van veiligheidsinitiatieven. En dat doen we niet alleen. Steeds meer aangesloten dealers helpen ons het fietsverkeer veiliger te maken. Denk bijvoorbeeld aan de ANWB Lichtbrigade, met meer dan 2.500 fietsverlichtingsacties door het hele land. Samen maken we Nederland een veiliger fietsland. Bedankt daarvoor!

Joris Smink

Dit artikel is gesponsord door de ANWB.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.