Vomax: 'Verlengde garantie net zo makkelijk verkopen als een fietstas'

Vomax: 'Verlengde garantie net zo makkelijk verkopen als een fietstas'
Van Dam: 'De garantiekaart is de oplossing die als beste uit de bus kwam; het haalt de rompslomp weg uit de winkel, en maakt de verkoop net zo eenvoudig als dat van een paar fietstassen.'

Veel rijwielhandelaren vinden verlengde garantie voor e-bikes een interessant product om bij een nieuwe e-bike te verkopen. Consumenten willen namelijk voorkomen dat ze na twee jaar al geconfronteerd worden met hoge reparatiekosten. De rijwielhandel profiteert zelf van verlengde garantie omdat de klant nog jaren verplicht moet terugkeren voor regulier onderhoud. Ondanks deze voordelen worden verlengde garanties nog relatief weinig aangeboden. Winkeliers vinden de verkoop ervan vaak lastig of tijdrovend. De nieuwe 'Garantiekaart' geïntroduceerd door Vomax, moet daar verandering in brengen.

De verkoop van verlengde garanties brengt vaak extra handelingen met zich mee. Het wordt daarom op de winkelvloer vaak gezien als tijdrovend of ingewikkeld. Soms is de garantieverlenging onderdeel van een groot service pakket, waar de winkelier veel over moet uitleggen aan de klant. Als gevolg hiervan wordt slechts ongeveer 10% van alle e-bikes daadwerkelijk voorzien van een garantie-verlenging.

“De meeste winkeliers zien wel degelijk de waarde van een verlengde garantie”, zegt Gerben van Dam, directeur van Vomax. “Maar wat veel bedrijven weerhoudt is de bijbehorende administratie of het complexe verkoopproces.”

Geen administratie

Garantiebedrijf Vomax heeft een innovatieve oplossing bedacht om winkeliers te helpen: een garantie gekoppeld aan een kaart, die net zo verkocht kan worden als een accessoire: gewoon via de scanner van de kassa, zonder aparte administratie.

“We hebben lang nagedacht over de meest efficiënte manier van verkoop van garantie voor een fietsenwinkel”, vervolgt van Dam. “De garantiekaart is de oplossing die als beste uit de bus kwam; het haalt de rompslomp weg uit de winkel, en maakt de verkoop net zo eenvoudig als dat van een paar fietstassen.”

Werkplaatssturing belangrijkste argument

Uit een recent eigen onderzoek van Vomax blijkt dat rijwielhandelaren een verlengde garantie vooral belangrijk vinden om de klant voor onderhoud aan de werkplaats te binden. “Wij zorgen er daarom voor dat fietseigenaren met een verlengde garantie automatisch een onderhoudsuitnodiging krijgen”, zegt van Dam. “Ook is voor de fietsvakhandel het vermijden van discussies na het einde van de fabrieksgarantie een zwaarwegend argument om verlengde garantie aan te bieden. Soms kiezen winkels er ook voor om het product cadeau te geven, vaak in plaats van het geven van een korting op de e-bike.”

Ondanks de vele voordelen blijven sommige rijwielhandelaren terughoudend. “Voor hen is ‘gemak van verkoop’ een absolute voorwaarde om mee te doen. Als dat er niet is, vervalt vaak de interesse in de verkoop van verlengde garantie.”

'Een garantie gekoppeld aan een kaart, die net zo verkocht kan worden als een accessoire: gewoon via de scanner van de kassa, zonder aparte administratie.'
'Een garantie gekoppeld aan een kaart, die net zo verkocht kan worden als een accessoire: gewoon via de scanner van de kassa, zonder aparte administratie.'

Hoge marge zonder voorraad

Naast indirecte voordelen levert de verkoop van verlengde garantie ook relatief hoge provisies op. Van Dam: “Het voordeel van dit soort diensten is dat er ook geld kan worden verdient aan producten waarop geen ‘voorraadrisico’ wordt gelopen. Dit wordt door veel fietsenwinkels erg gewaardeerd.”

Garantie op hele e-bike

De verlengde garantie die Vomax aanbiedt moet de consument langdurige bescherming bieden tegen alle mogelijke defecten. Ook het defect raken van de accu valt onder de garantie. Vomax introduceert 3 verschillende dekkingen; een garantie-verlenging voor reguliere e-bikes, een variant voor elektrische bak- en vouwfietsen en een dekking voor speed-pedelecs. De garanties hebben een looptijd van 4 of 5 jaar.

Dit artikel is gesponsord door Vomax.

Innovaties van Bosch eBike Systems voor 2025

Innovaties van Bosch eBike Systems voor 2025

Elektrische fietsen zijn de afgelopen jaren een essentieel onderdeel van ons dagelijkse leven geworden. Met hun focus op comfort, duurzaamheid en connectiviteit blijven e-bikes in populariteit toenemen. Bosch eBike Systems, een pionier in de sector, presenteert zijn innovaties voor modeljaar 2025.

De Grandamo e-bike is ontworpen om tot 170 kg aan gewicht te dragen dankzij versterkte frames.

Van stad tot bergtop: HoheAcht e-bikes inspireren en verbinden

Nu de e-mobiliteitsindustrie blijft groeien, staan e-bike merken onder druk om zich te onderscheiden in een steeds competitievere markt. HoheAcht, een relatief nieuw merk, heeft een eigen niche gevonden door inspiratie te putten uit de Eifel-regio en klanten een unieke designfilosofie te bieden.

Het Amola-model is een volgeveerde fiets met een lage instap en 120 mm veerweg aan zowel de voor- als achterkant.

Nieuwe HoheAcht e-bikes voor stad, trail en toertocht

HoheAcht, een merk van Technibike, ontwikkelt e-bikes voor uiteenlopende toepassingen, zoals stedelijk woon-werkverkeer, recreatieve toertochten en off-road omgevingen. De nieuwste serie e-bikes kenmerkt zich door lichte frames, stevige remsystemen en motoren van bekende fabrikanten als Shimano en Mahle. Met een focus op Duitse precisie en oog voor detail zijn deze fietsen gebouwd om de rijervaring te optimaliseren.

Comodule lanceert 'verzekeringscompatibele' tracker en fietsherstelservice

Comodule lanceert 'verzekeringscompatibele' tracker en...

De diefstal van e-bikes neemt toe, en fabrikanten en dealers staan onder druk om verzekeringscompatibele oplossingen te bieden. De nieuwe GPS-tracking en fietsherstelservice van Comodule, afgestemd op de Nederlandse markt, speelt in op de vraag van zowel verzekeraars als klanten. Met integratie en beveiliging zorgt deze technologie ervoor dat e-bikes beschermd blijven en dat OEM's een voorsprong behouden in een competitieve markt.