De verkoop van verlengde garanties brengt vaak extra handelingen met zich mee. Het wordt daarom op de winkelvloer vaak gezien als tijdrovend of ingewikkeld. Soms is de garantieverlenging onderdeel van een groot service pakket, waar de winkelier veel over moet uitleggen aan de klant. Als gevolg hiervan wordt slechts ongeveer 10% van alle e-bikes daadwerkelijk voorzien van een garantie-verlenging.
“De meeste winkeliers zien wel degelijk de waarde van een verlengde garantie”, zegt Gerben van Dam, directeur van Vomax. “Maar wat veel bedrijven weerhoudt is de bijbehorende administratie of het complexe verkoopproces.”
Geen administratie
Garantiebedrijf Vomax heeft een innovatieve oplossing bedacht om winkeliers te helpen: een garantie gekoppeld aan een kaart, die net zo verkocht kan worden als een accessoire: gewoon via de scanner van de kassa, zonder aparte administratie.
“We hebben lang nagedacht over de meest efficiënte manier van verkoop van garantie voor een fietsenwinkel”, vervolgt van Dam. “De garantiekaart is de oplossing die als beste uit de bus kwam; het haalt de rompslomp weg uit de winkel, en maakt de verkoop net zo eenvoudig als dat van een paar fietstassen.”
Werkplaatssturing belangrijkste argument
Uit een recent eigen onderzoek van Vomax blijkt dat rijwielhandelaren een verlengde garantie vooral belangrijk vinden om de klant voor onderhoud aan de werkplaats te binden. “Wij zorgen er daarom voor dat fietseigenaren met een verlengde garantie automatisch een onderhoudsuitnodiging krijgen”, zegt van Dam. “Ook is voor de fietsvakhandel het vermijden van discussies na het einde van de fabrieksgarantie een zwaarwegend argument om verlengde garantie aan te bieden. Soms kiezen winkels er ook voor om het product cadeau te geven, vaak in plaats van het geven van een korting op de e-bike.”
Ondanks de vele voordelen blijven sommige rijwielhandelaren terughoudend. “Voor hen is ‘gemak van verkoop’ een absolute voorwaarde om mee te doen. Als dat er niet is, vervalt vaak de interesse in de verkoop van verlengde garantie.”
Hoge marge zonder voorraad
Naast indirecte voordelen levert de verkoop van verlengde garantie ook relatief hoge provisies op. Van Dam: “Het voordeel van dit soort diensten is dat er ook geld kan worden verdient aan producten waarop geen ‘voorraadrisico’ wordt gelopen. Dit wordt door veel fietsenwinkels erg gewaardeerd.”
Garantie op hele e-bike
De verlengde garantie die Vomax aanbiedt moet de consument langdurige bescherming bieden tegen alle mogelijke defecten. Ook het defect raken van de accu valt onder de garantie. Vomax introduceert 3 verschillende dekkingen; een garantie-verlenging voor reguliere e-bikes, een variant voor elektrische bak- en vouwfietsen en een dekking voor speed-pedelecs. De garanties hebben een looptijd van 4 of 5 jaar.
Dit artikel is gesponsord door Vomax.