Al jaren eerder had Marc Groven zijn oog laten vallen op dit enorme pand. Met de ruime winkel kunnen ze klanten nog beter van dienst zijn. Projectinrichter Decoproject zorgde voor het ontwerp en de inrichting. Marc Groven: “Ik wist al dat het heel goed ging zijn, maar het is nog beter geworden.”
Bij de entree van de enorme winkel valt je oog direct op de informatiebalie, die prominent vooraan staat. “Het liefst sta ik daar, om klanten te ontvangen en om te vragen met welke vraag of behoefte zij onze winkel bezoeken”, zegt Marc Groven van Lucien. Het valt hem op dat de helft van hun klanten binnenkomt op aanbeveling van anderen. “Heel prettig, want we willen van onze klanten ambassadeurs maken. Mond-tot-mondreclame werkt daarbij nog steeds het beste. De rode draad van ons bedrijf is de kwaliteit van onze mensen en de producten. In die volgorde – en niet andersom.”
Klanten niet pushen
Gevraagd naar hun strategie, legt Marc Groven uit dat ze altijd voor de lange termijn kiezen. “We geven eerlijk en onafhankelijk advies. Wij pushen klanten niet, maar willen de juiste fiets adviseren. Soms zeggen we daarbij ‘nee’ tegen een klant.” Daarbij maakt hij de vergelijking tussen een auto en een fiets: “Kijk, iedereen kan met een VW Golf rijden, maar niet met een fiets. Het draait om het juiste type fiets en om de juiste maat. Je moet dat mensen laten proberen, waarbij wij doorvragen wat mensen met de fiets willen gaan doen. Die kennis hebben we namelijk in huis. Dat laten we online ook zien. Daar hebben mensen vaak wel iets gelezen, maar nog nooit in het echt gezien. Dat is juist de rol van onze winkel, gecombineerd met ons advies.”
Die focus op de lange termijn blijkt overigens ook uit de leveranciers- en merkenkeuze van Lucien. Marc Groven: “We hebben langdurige relaties met onze merken, waarbij we naar veel en verschillende factoren kijken. Ook zetten we soms fietsen neer die misschien minder vaak verkocht worden, maar wel een blikvanger zijn of extra publiek aantrekken. Het zijn de krenten in de pap”.
Plannen voor ander pand
Het assortiment van elke Lucien-winkel is afgestemd op het verzorgingsgebied en de behoeften van de doelgroep. Dat fietsaanbod is onderverdeeld in verschillende fietssegmenten, van elektrisch tot sportief. In Wilrijk had Lucien een winkel, waarbij het team al langer de wens had om naar dit grotere pand te gaan. “We willen mensen namelijk meer beleving en aandacht in de winkel kunnen geven. Dat moet ook wel, omdat de gemiddelde prijs van een fiets op een hoger niveau is komen te liggen.” Toen dit grotere pand beschikbaar kwam, liet Groven een inrichtingsplan ontwerpen door Decoproject. “Dat plan heb ik op mijn kantoor gelegd, waar alle medewerkers naar konden kijken. Zo werd iedereen erbij betrokken: zij gaven waardevolle input, van de logistiek tot de inrichting van de winkel.”
Begeleiding is anders
“Zes jaar geleden was onze vorige winkel al ingericht door Decoproject”, vervolgt Groven. “Hun begeleiding was toen al anders. Ze stelden enorm veel vragen, waarbij ik dacht: ‘Waarom wil je dat allemaal weten?’ Ze belden zelfs ’s avonds over de hoogte van de balie. Uiteindelijk zijn er veel veranderingen geweest, die allemaal verbeteringen bleken te zijn.” Lachend zegt hij dat ze bij Lucien veel weten van fietsen en dat Decoproject alles weet van de wensen voor een fietsenwinkel.
“Van tekening naar de uitvoering ging perfect. Ze hebben een topteam van inrichters die hun afspraken nakwamen. De goedkoopste? Dat weet ik niet, maar dat zijn wij ook niet. Het draait ook om de details, waarvoor zij een scherp oog hebben. Ook zaken die ik last-minute aandroeg, werden opgepakt. Niets was te veel. Dat was al zo vanaf het eerste gesprek tot iemand die op een zaterdag komt kijken en vraagt naar onze wensen en bevindingen.”
In de nieuwe, ruime winkel zijn klanten veel relaxter, valt het team direct na de opening op. “Mensen lopen langer rond en kijken rustig naar het aanbod. Het interieur straalt veel rust uit. Ik wist al dat het heel goed ging zijn, maar het is nog beter geworden.”
Dit artikel is gesponsord door Decoproject