Het klantenbestand van interieurbedrijf Decoproject bestaat uit fietsfabrikanten en tweewielerzaken waarvoor Decoproject het volledige plaatje voor zijn rekening neemt, van interieurconcept tot uitvoering. “Fabrikanten zijn zich al langer bewust van het belang van presentatie en uitstraling. Zij hebben een corporate identity, een duidelijke herkenbaarheid die overal gelijk is, ook bij hun dealers op de winkelvloer. Maar ik moet zeggen, dealers zijn bezig met een sterke opmars als het gaat om winkelinrichting en -presentatie”, zegt relatiemanager Ronnie van Bindsbergen van Decoproject.
Toekomst van speciaalzaken borgen
En juist die ontwikkeling wil Decoproject stimuleren als partner van de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar. Dit om de toekomst van speciaalzaken te borgen. Ronnie van Bindsbergen: “De fysieke tweewielerwinkel is nog steeds populair. Dat komt mede doordat de fiets een superintensief serviceproduct is. Vroeger plakte een fietser zijn band en repareerde hij kleine dingen zelf, maar sinds er elektronica op de fiets zit, durft men dat niet meer. De technieken gaan ver, de e-bike heeft de fietsenbranche naar een veel hoger level gebracht. Dat vraagt om een zaak met een goede uitstraling, een plek waarvan mensen weten dat die betrouwbaar is. In die zaak willen mensen beleving en professionaliteit ervaren.”
Identificeren met de fiets
Decoproject hoopt om die reden fabrikanten en retailers dichter bij elkaar te brengen. Ronnie van Bindsbergen: “Het draait niet alleen om de kwaliteit van de fiets. Die is onderdeel van het totaalplaatje, net zoals de winkelinrichting dat is. De fiets heeft steeds vaker hetzelfde effect als een auto: mensen kunnen zich ermee identificeren. Een tevreden consument die naar een professionele zaak gaat die er uitziet en daar goede uitleg krijgt, voelt zich bijvoorbeeld Gazelle-rijder. Je wakkert een gevoel aan van: dit is mijn merk fiets, gekocht bij mijn vakman. Als interior company proberen we de brug tussen merk en retailer te slaan.”
Interieurexperts: van idee tot uitvoering
De verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar is volgens Decoproject een goed moment om het onderwerp winkelinrichting op de kaart te zetten bij veel twijfelende en oriënterende ondernemers. “We kunnen het volledige interieur voor onze rekening nemen, van idee tot uitvoering. Maar in de praktijk zie je nog te vaak dat we pas last minute worden benaderd, als men het al zelf heeft geprobeerd, maar helaas zonder succes. We zitten in de overgangsfase: van doe-het-zelven naar expertise erbij halen. Van één ding ben ik overtuigd: alleen met een goed plan krijg je de droomwinkel die je voor ogen had.”
Verkiezing zorgt voor inspiratie
Van Bindsbergen stelt dat de verkiezing steeds veel inspiratie oplevert. “We zijn er enorm trots op dat we de winnaar van vorig jaar, Hoogeveen Fietsbeleving, volledig hebben mogen ontzorgen. En ook voor één van de finalisten van dit jaar, Liemers Fietsen, hebben wij het concept ontwikkeld en uitgevoerd. Ondernemers kijken graag naar elkaar, dus ook naar de winkelinrichting en -presentatie. De verkiezing is daarmee een mooi moment om je te laten inspireren hoe je het zou kunnen doen. Als Decoproject ondersteunen we de verkiezing graag; we laten zien dat we klaar staan om ook andere ondernemers te helpen.”