Was overname van het bedrijf een uitgemaakte zaak?
“M’n vader is de fietsenwinkel in 1984 begonnen. Als zestienjarige hielp ik mee, het was m’n eerste weekendbaan. Vervolgens vloog ik uit. Naast mijn opleiding bedrijfseconomie werkte ik twee dagen als assistent-accountant. Dat was het toch niet voor mij, merkte ik later. Intussen ging ik op mezelf wonen en kon ik extra inkomen goed gebruiken. M’n vader zei: ‘Weet je wat, kom terug in onze zaak’. Ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheden en 1 januari 2019 werd ik op papier eigenaar.”
Hoe is het contact met OOMT ontstaan?
“Al vóór de overname leerde ik adviseur Paul Wagenaar van OOMT kennen. We hebben samen besproken wat OOMT voor ons kon betekenen. Ik zag die ondersteuning wel zitten, want ik vind het belangrijk dat het bedrijf zich blijft ontwikkelen en dat medewerkers hun kennis bijspijkeren. In het begin zijn alle medewerkers trainingen gaan volgen. Verkopers de commerciële, monteurs de meer technische. Ze spaarden budget met dit traject. Slaagden ze niet voor een toets, dan konden ze van hun budget relevante trainingen volgen. Ik ben zelf bij Paul geweest om mijn vaardigheden als leidinggevende te verbeteren.”
Hoe is die ondersteuning nu?
“Elk jaar zitten Paul en ik samen en kijken we waaraan behoefte is. Zo nodig schakelen we een coach van OOMT in. Per medewerker kijken we wat nuttig is, het personeel heeft zelf ook inspraak. Onlangs kwamen we op het idee de training Samenwerken en Communiceren te doen. Eén medewerker kreeg een VR-bril op en moest een bom ontmantelen op basis van instructies van twee anderen die raadsels oplosten. Als leidinggevende krijg je mooie inzichten: hoe werkt je team samen? De training was leuk en sloot prima aan bij de verwachtingen van onze mensen. Die denken bij het horen van het woord training: oef, zware kost. Niet dus!”
Wat is de meerwaarde?
“Die zit hem in veel dingen, onder meer in bewustwording. Ik herinner me de GastvrijheidsCheck met een websitescan en bezoek van een mystery shopper. Na afloop kregen we feedback en moesten onze medewerkers aangeven wat de reden kan zijn waarom een klant niet meer terugkomt. Iedereen zette een te hoge prijs op één, maar wat blijkt: te weinig aandacht vanuit de verkoper, gebrek aan initiatief en niet meedenken staan in de top drie. Van die sheet heb ik een foto gemaakt, ik toon die als mensen in dienst treden.”
Wat staat er voor dit jaar op stapel?
“We zetten naar aanleiding van recente sessies in op een hoger werkplaatsrendement. Het uurtarief gaat omhoog en ook zijn we ons dankzij OOMT bewuster geworden van wat je allemaal in de prijscalculatie mee moet nemen. Simpel, maar waardevol! In dezelfde
lijn past de plaatsing van twee infoschermen met uitleg over de onderhoudsmenu’s. We voegen een premium variant met optimale poetsbeurt toe. Je laat duidelijk het verschil zien, wat bijdraagt aan een positieve klantervaring, en prikkelt consumenten voor het premium menu te kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat we daar profijt van hebben.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT