“Met enige regelmaat krijgen we in onze mailbox een noodkreet van een hersenchirurg. ‘Promoot de e-bikehelm, die kan hersenschade helpen voorkomen’. En: ‘Doe iets!’ Chirurgen zijn oprecht bezorgd”, zegt Suzanne Buijtelaar. Tezamen met de nieuwste CBS-cijfers over het toenemende aantal verkeerslachtoffers met een e-bike, heeft die lobby de ANWB aan het denken gezet. “In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn er 84 meer dan het jaar ervoor. We hebben goed gekeken wat wij als ANWB kunnen betekenen om het tij te helpen keren.”
Promotor van veilig fietsen
Het oorspronkelijke standpunt van de ANWB is niet gewijzigd, maar ze draagt dat nu wel actiever uit. “We zijn voorstander van helmgebruik, maar wel op basis van vrijwilligheid. Ons doel is zo veel mogelijk mensen op de fiets krijgen. Voor sommigen kan de helm een belemmering zijn en dat zou ten koste kunnen gaan van het fietsgebruik. Dat willen we natuurlijk niet. Aan de andere kant: als mensen open staan voor een helm, dan helpen we hen met alle plezier. Een helm voorkomt een ongeval niet, maar kan de gevolgen daarvan wel verkleinen.”
De grootste ledenorganisatie van het land heeft in aanloop naar de Dag van de Fietshelm (19 april 2023) content ontwikkeld. Die gaat over fietsveiligheid in zijn algemeenheid, biedt consumenten keuzehulp bij de aanschaf en geeft uitleg over hoe je de helm draagt. “We merken dat het taboe rond een helm op de e-bike langzaam verdwijnt en spelen op die trend en veranderende behoeften in. Zo zijn consumenten beter beschermd in het verkeer en kunnen ze tot op latere leeftijd veiliger aan het verkeer deelnemen.”
Grotere helmverkopen
De ANWB heeft de adviserende content in april en mei gepromoot, onder andere via social media en nieuwsbrieven. “Die campagne heeft een groot bereik en enorme zichtbaarheid opgeleverd, zo bevestigen de effectresultaten. Dat is interessant, want hoe groter de exposure, hoe meer mensen gaan nadenken over helmgebruik en overgaan tot verkoop. Verreweg het grootste gedeelte van de accessoires en fietsonderdelen wordt nog altijd via fietsspeciaalzaken aangekocht. Het kan bijna niet anders of de branche heeft een plus in de helmverkopen opgemerkt.”
Consument is ijdel
Bij de ontwikkeling van de campagne heeft de ANWB vooronderzoek gedaan. Dit heeft interessante data en inzichten opgeleverd. Veel van die informatie is relevant voor fietsspecialisten die op verkoop van e-bikehelmen inzetten.
“We vonden tijdens interviews en enquêtes bijvoorbeeld blokkades bij helmgebruik op e-bikes. Sommigen vinden het te heet op hun hoofd. E-bikers willen, meer dan sportieve fietsers, de wind door hun haren voelen. Luchtige fietshelmen zijn dus belangrijker dan helmen die nog beter beschermen, maar daardoor minder ventileren – denk aan modellen met het Multi Directional Impact Protection System (MIPS). Verkoopdata bevestigen dat. Wat we ook terugzien, is dat mensen zich afvragen: waar laat ik m’n helm? ‘Moet ik hem in de supermarkt op m’n hoofd houden?’ Met content en uitleg kun je dat soort wrijvingen wegnemen.”
Ook het design telt voor consumenten. “Volgens het onderzoek zou wit of zwart de populairste helmkleur zijn, maar we zien in de praktijk dat dat blauw is. Mensen zijn ijdel, ze stemmen de helmkleur dus af op de fiets of op bijpassende kleding. Wat ook opvallend is, is dat een groot deel van de consumenten bewust kiest voor een helm met klep.”
Welkome ontwikkeling
De snel toenemende acceptatie is voor de ANWB een eyeopener geweest. “Onze hoop is dat fietsspecialisten het onderwerp helmgebruik vaker integreren in het verkoopgesprek over een nieuwe e-bike, dat ze de helm daarin naar voren brengen. De bijverkoop van een helm is een mooie manier van cross-selling. Bovenal is het toenemende helmgebruik vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid een welkome ontwikkeling.”
Dit artikel is gesponsord door ANWB.