De eerste 'SOS'-palen zijn onlangs geplaatst op de VAM-Berg. Deze nieuwe servicestations van Shimano hebben de bekende blauwe kleur en worden onderhouden door Reinders Fietsen uit Ruinerwold. De tweede zuil wordt geplaatst bij Velodroom in Roden.
Uitbreiding op het bestaande netwerk
In de Benelux zijn er ruim 200 Shimano Service Centers te vinden waar grote reparaties kunnen worden uitgevoerd door gecertificeerde mecaniciens. De nieuwe SOS-palen, waar zelf kleinere reparaties kunnen worden uitgevoerd, worden geplaatst op strategische plekken waar veel fietsers komen en zijn daarmee een aanvulling op het bestaande netwerk.
Positieve geluiden
Erik-Jan Brunninkreef, Shimano retail manager over de Shimano Onderhoudsstations: “De eerste zuilen staan en de reacties zijn zeer positief. Er liggen voor deze SOS-palen volop kansen voor bijvoorbeeld bikeparks, op fietsroutes en bij de horeca. Een voorwaarde voor plaatsing is dat de zuilen worden geadopteerd door een Shimano Service Center in de buurt. Shimano betaalt mee aan de aanschaf en plaatsing. De fietsenwinkel controleert en onderhoudt het servicestation. Daarmee werken we samen aan lokale hulp voor fietsers en zichtbaarheid voor de servicecenters. Fietsers blij, Service Centers blij, Shimano blij; een win-win(-win) situatie.”
Voorzien van de essentiële tools
De SOS-paal heeft een fietsophangmogelijkheid, zodat de pedalen vrij kunnen bewegen en er zo crankreparaties kunnen worden uitgevoerd. Het hart van de SOS is de pomp waarmee je de band tot tien bar op kunt pompen. Verder bevat de onderhoudspaal 12 verschillende essentiële fietsgereedschappen. Het servicestation is hufterproof en de tools hangen aan roestvrijstalen kabels om diefstal te ontmoedigen.