Het concept van MyAzor is even vernuftig als simpel. Consumenten hebben in dit programma legio mogelijkheden om een Azor-fiets naar wens handen en voeten te geven. Keuzemogelijkheden zijn onder andere de optie voor wel of geen elektrische ondersteuning, het soort frame, de framemaat, de kleuren, de transfers, het zadel en het achterlicht. Volgens Azor zijn er dankzij de vele opties tien miljard samenstellingen mogelijk. Als de consument in het programma een aanpassing maakt, wordt die gelijk in beeld zichtbaar.
Dealer levert geconfigureerde fiets uit
Is de configuratie volledig naar wens, dan slaat de consument het ontwerp op, deelt hij of zij het eventueel met bekenden en bestelt hij de fiets. Zit de consument thuis achter de computer, dan bepaalt hij of zij zelf bij welke Azor-dealer hij of zij de fiets laat uitleveren. Het komt ook voor dat de consument in de tweewielerwinkel gebruik maakt van de configurator. Deze kan bijvoorbeeld een beroep doen op de nieuwe zuil die Azor sinds kort tegen kostprijs aanbiedt aan premium- en selectdealers. Want alleen zij zijn in de gelegenheid om MyAzor aan te bieden.
Consument trots op ontwerp
“Het concept is een schot in de roos geweest”, zegt directeur Jan Rijkeboer van Azor. “Door corona zien we dat mensen soms liever thuisblijven dan dat ze risico’s opzoeken. Met MyAzor kunnen ze online de gewenste fiets samenstellen, zonder dat ze daarvoor in de drukke winkel moeten zijn. Die service wordt als zeer prettig ervaren. Daarbij horen we van dealers dat het configureren voor extra betrokkenheid zorgt. Consumenten zijn trots op hetgeen ze zelf hebben samengesteld, zij kunnen vaak niet wachten op de uitlevering van de fiets.”
Het artikel gaat verder na de foto.
Hogere verkoopprijs
Ook voor dealers zitten er tal van voordelen aan het programma, zo blijkt na enkele maanden. Rijkeboer: “We produceren veel gepersonaliseerde fietsen die een dealer normaal gesproken niet zo snel in zijn showroom zou hebben gezet. Klanten bestellen net even wat anders en zijn er vervolgens extreem gelukkig mee. Ze klikken met gemak een gewone fiets van 1.400 euro of een e-bike van ruim 3.000 euro bij elkaar. De gemiddelde verkoopprijs ligt hoger dan bij onze standaard fietsen. De fietsen worden altijd via de dealer uitgeleverd en er zit uiteraard normale marge op.”
Adviesrol blijft
“Je kunt als dealer dankzij de configurator veel kostbare tijd besparen bij het verkopen van een fiets", vertelt Rijkeboer." En tóch kun je bij het aankoopproces je adviesrol behouden. Wat ik steeds zeg: laat consumenten eerst zelf ‘modderen’. Geef daarbij aan dat ze aan het einde het ontwerp nog even met je moeten delen. Vervolgens doe je aanpassingen op basis van je ervaring. Dat vinden we heel belangrijk. Iemand die een comfortfiets zoekt, laat je natuurlijk geen te sportieve zit kiezen. En voor iemand die met een fiets de trap op moet, is het belangrijk dat de fiets niet te zwaar is.”
Het artikel gaat verder na de video.
Grenzen over
Azor merkt dat er steeds meer internationale interesse voor het merk vanuit het buitenland komt. Met name in Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten is er meer vraag ontstaan. In relatief korte tijd is het exportdeel van Azor toegenomen tot ongeveer een kwart. “De interesse ontstaat vaak doordat mensen in Nederland op vakantie zijn geweest en hier kennis hebben gemaakt met Azor”, zegt Rijkeboer. “Om hen ook gebruik te laten maken van MyAzor is de ontwikkeling van een Engelstalige configurator nu één van onze prioriteiten.”
Dit artikel is gesponsord door Azor.