ENRA bouwt ook in toekomst op fietsvakhandel

ENRA bouwt ook in toekomst op fietsvakhandel
“De positie van de vakhandel ligt verankerd in ons beleid.” (Foto FietsVAK 2004)

In de afgelopen tien jaar is ENRA verder uitgegroeid tot een van de grootste fietsverzekeraars in Nederland, Duitsland en België. Met name de verregaande acceptatie van de e-bike heeft hieraan bijgedragen. De toenemende populariteit van elektrisch rijden, zowel voor privé als zakelijk gebruik, is ook bepalend voor de koers die het bedrijf nu en in de nabije toekomst volgt.

ENRA is al sinds begin jaren tachtig de toegewijde aanbieder van schade- en diefstalverzekeringen voor fietsen; aanvankelijk alleen in Noord-Holland maar niet veel later in heel Nederland en tegenwoordig ook in Duitsland en België. De bijdrage van Duitsland aan de totaalomzet is inmiddels net zo groot als het Nederlandse aandeel. ENRA,
onderdeel van Bovemij, groeit in een hoog tempo door. Dat komt mede door de grensoverschrijdende activiteiten.

ENRA ziet zich als branchegenoot

Kenmerkend voor het bedrijf is de intensieve samenwerking met de vakhandel. Bijna alle verzekeringen worden direct bij aankoop van een nieuwe fiets afgesloten. “Veel consumenten kennen ons daardoor niet eens bij naam. Is er sprake van schade of diefstal, dan gaan ze naar de dealer, en die lost het dan professioneel op”, vertelt directeur Douwe Boeijenga.
“De positie van de vakhandel ligt verankerd in ons beleid. Fietsen zijn en blijven servicegevoelige producten. Wij hechten daarom enorm aan een optimale samenwerking met fietshandelaren. Zij zien ons niet als verzekeraar, maar als branchegenoot.”

Samenwerking met Gazelle

ENRA heeft de laatste jaren grote successen gehad met e-bikespecifieke producten. Die zorgen naar verwachting ook in de nabije toekomst voor mooie resultaten. In haar producten verweeft het bedrijf steeds vaker track-and- trace-oplossingen. ENRA is ervan overtuigd dat dit een effectief wapen is in de strijd tegen diefstal van e-bikes.
Enerzijds schrikt track-and-trace dieven af, anderzijds gaat de opsporing gemakkelijker. “Omdat dit een gunstig effect heeft op de diefstalschades, zijn de premies van deze verzekeringen ook gunstiger voor de consument.”
Een mooi voorbeeld is de samenwerking met Gazelle. Bij aankoop van een Gazelle Connected E-bike wordt sinds enige tijd, via de dealer, een ENRA Connected cascoverzekering met een looptijd van vier jaar aangeboden. “We zijn zeer tevreden over de resultaten. En weten nu ook wat de randvoorwaarden zijn om succesvol te zijn met track-and-trace. Dit werkt het beste als de fabrikant de software standaard in de fiets stopt want in- of opbouw achteraf bij de dealer is te kostbaar. Ook moet er een hele goede en professionele recoveryservice achter zitten voor opsporing. ENRA heeft daarbij bewust gekozen voor G4S.”

Ook actief in de leasemarkt

Een andere belangrijke, opkomende e-biketrend is leasing. Door verandering van de fiscale wet- en regelgeving per 1 januari 2020 heeft dit in Nederland een boost gekregen. “We zien dat er steeds meer vraag komt naar lease-proposities en doen daarbij vooral veel zaken met FrieslandLease, een zeer professionele partij op dit gebied. ENRA levert de verzekeringen op alle leasecontracten die FrieslandLease afsluit.”
Als onderdeel van Bovemij is ENRA tegenwoordig niet alleen aanbieder van fiets- en e-bikeverzekeringen; ze voorziet ook in bedrijfsmatige verzekeringen. Ook daarop zet het bedrijf de komende jaren sterker in.
Boeijenga: “Onze core-business is natuurlijk de fiets- en e-bikeverzekering. Maar we zijn blij dat we de vakhandel tegenwoordig ook kunnen adviseren op een breder terrein, met alle nodige bedrijfsmatige verzekeringen. Ook deze zijn weer goed en specifiek afgestemd op onze doelgroep: de rijwielvakhandel.”

Dit artikel is gesponsord door ENRA.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.