Corona-protocol voor het tweewielerbedrijf: zó werk je corona-proof!

Corona-protocol voor het tweewielerbedrijf: zó werk je corona-proof!

Hoe hou je anderhalve meter afstand in je werkplaats? Hoeveel klanten mogen in je bedrijf zijn? Hoe werk je veilig aan de fietsen? Hoe pas je de officiële RIVM-richtlijnen toe in je bedrijf? Om je daarbij te helpen is een corona-protocol tot stand gekomen, speciaal voor onze branche. Arbodeskundige Josje Salentijn vertelt je hoe het protocol eruit ziet én geeft tips voor een corona-proof bedrijf.

Brancheorganisaties, opleiders, vakbonden en specialisten in de mobiliteitssector hebben de handen ineengeslagen om een gezamenlijk branche breed corona-protocol op te stellen, dat veilig, hygiënisch en ‘corona-proof’ werken moet garanderen.

Het artikel gaat verder na de video.

Handleiding met praktische instructies

Het protocol bevat een handleiding met praktische instructies voor werkgevers, medewerkers, klanten, bezoekers en leveranciers. Uitgangspunt zijn de voorschriften van het RIVM en de dagelijkse praktijk bij de aangesloten bedrijven.

Wie is bij jullie de coronaverantwoordelijke?

Wist je bijvoorbeeld dat elk bedrijf in de mobiliteitsector volgens het protocol een coronaverantwoordelijke moet aanwijzen? Wat dat inhoudt, legt Josje in deze video duidelijk uit. Daarnaast geeft ze praktische tips en legt ze uit waarom het zo belangrijk is je aan de richtlijnen te houden, ook als corona in jouw regio niet veel voor komt.

Heb je na het bekijken van de video nog vragen? Dan kun je terecht op de speciale coronahelpdesk van OOMT.

Wil je het protocol lezen? Download het document hier.

Wil je je klanten aan de deur informeren over je werkwijze? Download de Bovag-coronaposter.


Deze video’s vind je vast ook interessant:

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

KMC zorgt voor een langdurig schone smering met de GO WAXED producten. (Foto: David Thörig)

KMC Go Waxed introduceert af fabriek gesmeerde kettingen: tijd...

Een smerige ketting is de vijand van iedere fietsliefhebber. Een goed smeermiddel is daarom de basis voor het behoud. Waxen van de ketting is redelijk nieuw, maar een prima alternatief voor oliën.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

De fietsbranche maakt razendsnelle ontwikkelingen door, met de ene technologische innovatie na de andere. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook nieuwe uitdagingen voor dealers met zich mee. Om als dealer bij te blijven, is het cruciaal niet alleen de innovaties te kennen, maar ook te weten hoe je deze in het dagelijks werk toepast. Trainingen zijn daarbij onmisbaar, zowel voor nieuwkomers als voor ervaren fietsenmakers die up-to-date willen blijven.