Een helm op de fiets? In Nederland is dat nog lang geen gewoonte. Minister Madlener wil dit veranderen en hoopt, met Denemarken als voorbeeld, het aantal helmdragers te verhogen naar 25 procent - een kantelpunt in de acceptatie van de fietshelm.
Een helm op de fiets? In Nederland is dat nog lang geen gewoonte. Minister Madlener wil dit veranderen en hoopt, met Denemarken als voorbeeld, het aantal helmdragers te verhogen naar 25 procent - een kantelpunt in de acceptatie van de fietshelm.
Een opvallend initiatief van de provincie Gelderland. Ze geeft 55-plussers die bij de vakhandel een fietshelm aanschaffen 25 euro korting op de aankoop. Er is subsidie voor maximaal 3.000 helmen. Met de helmenactie wil de provincie ouderen veiliger laten fietsen.
Decennialang was de tweewielerbranche de wereld van zwarte herenfietsen, canvas fietstassen, grindvloeren en stofjassen. Doodsaai dus. Hoe anders liggen de kaarten nu op tafel; de media heeft ons ontdekt. Tweewieler-hoofdredacteur Harrie Hoitink wijst op de gevolgen daarvan.
Meer dan de helft van de Nederlanders wil dat elektrische fietsers verplicht worden een helm te dragen. Ook is een meerderheid voor het invoeren van een minimumleeftijd, een maximumleeftijd of een combinatie van die twee voor e-bikers. Het vergroten van de veiligheid wordt hierbij als belangrijk argument genoemd. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants.
De ANWB is bezorgd over het toegenomen aantal fietsslachtoffers in het verkeer. Een helm kan hersenletsel helpen voorkomen. "We zijn blij met initiatieven als de Dag van de Fietshelm die aandacht genereren voor helmgebruik en zetten de helm ook zelf in de schijnwerpers. Dat alles zorgt voor grotere acceptatie en daarmee betere bescherming", zegt marketeer Suzanne Buijtelaar van de ANWB.
Van de 88.000 fietsers die in 2022 in Nederland op de Spoedeisende Hulp belandden, hadden er 57.000 ernstig letsel. Ruim een kwart van hen, meer dan 15.000 fietsers, liep hersenletsel op. ABUS laat in een Youtube-filmpje zien dat bij een crash het dragen van een fietshelm de kans op ernstig hersenletsel met 60 procent vermindert.
Nadat het CBS afgelopen dinsdag de cijfers presenteerde over het aantal dodelijke fietsslachtoffers in het verkeer, laait de discussie over de helmplicht weer in alle hevigheid op. Uit onderzoek dat Tweewieler eind 2022 al liet doen door GfK blijkt dat een helmplicht de verkoop van elektrische fietsen grote schade zal aandoen. Al blijkt uit het onderzoek ook dat ouderen eerder een helm zullen dragen dan jongeren.
Sinds 1996 is het aantal dodelijk verongelukte fietsers in het verkeer niet zo hoog geweest en hard gestegen als vorig jaar: van 207 in 2021 naar 291 in 2022. Onder 75-plussers is de toename helemaal explosief: plus 59 procent.
Dacky - opgericht in december 2021 door zussen Renée en Emma Snaak - probeert het imagoprobleem van e-bike helmen in Nederland te veranderen; door een helm op de markt te brengen die minimalistisch, elegant en stoer is.
Per 1 januari 2023 is het dragen van een helm op een snorfiets verplicht in Nederland. Daarom heeft ABUS haar assortiment NTA-8776 gekeurde helmen verder uitgebreid. Naast de speed pedelect zijn deze helmen ook geaccepteerd als snorfietshelm.