Het is een gouden greep geweest om direct voor de Pinion MGU te kiezen, stelt Renshof in de fabrieksshowroom in het Duitse St. Ingbert. “De consument die ermee kennismaakt en de technologie op waarde schat, is eigenlijk meteen om.” Het nieuwe Pinion-systeem, vorig jaar gepresenteerd op Eurobike, integreert een krachtige middenmotor met een versnellingsbak, wat voor een compleet nieuwe rij-dimensie zorgt.
Lage instap en Highspeed
Vijf Kettlers beschikken inmiddels over de technologie. De Pinniato HT Comfort heeft een 9-speed versnellingsbak en hydraulische, luchtgeveerde voorvork. En dan zijn er nog de Pinniato HT Sport en Pinniato FS Sport, twee modellen met een 12-speed unit. Verschil daartussen is dat eerstgenoemde een hardtail is, terwijl de FS Sport zowel voor als achter is geveerd. Een soortgelijk onderscheid zien we bij de speed pedelecs met Pinion MGU. De Pinniato HT Speed en Pinniato FS Speed, beiden met een 12-speed versnellingsbak, zijn respectievelijk een hardtail en full suspension. Voor alle full suspensions geldt dat deze er ook met een lage instap (dames) zijn, en dat maakt de fietsen bijzonder. Een speed pedelec met zo’n lage instap is zelfs uniek.
Bij deze vijf modellen blijft het niet. Na de zomer verschijnt ook de eerder aangekondigde PicCargo van Kettler. Deze cargobike met de Pinion MGU komt er in meerdere uitvoeringen.
Geen onderhoud
“Pinion staat al jaren bekend om haar kwaliteit en duurzaamheid”, zegt Renshof. “Kies je voor een Pinniato, dan krijg je een vrijwel onderhoudsvrije fiets. Het enige echte aandachtspunt bij regulier onderhoud is de slijtage van de remblokken. Je hoeft verder slechts eens in de tienduizend kilometer de olie van de unit te verversen. Bij een gemiddelde highspeed-rijder is dat één keer per anderhalf jaar. Is de riemspanning goed, dan hoef je er voor de rest niets meer aan te doen.”
Handmatig en (semi-)automatisch
Alle Pinniato-modellen schakelen handmatig of semi-automatisch. In dat laatste geval schakelt de technologie op en af op basis van de vooraf ingestelde cadans. “Volledig automatisch schakelen is naar verwachting in oktober beschikbaar. Middels een softwareupdate kan je dat als dealer aan alle eerder verkochte Pinniato’s toevoegen”, zegt Renshof. “Mooie feature is de pre-start. Daarmee gaat het systeem vanzelf terug naar de beginversnelling als je stil staat. Dat fietst lekkerder, spaart de accu en remt de slijtage.”
Comfortabel
Niet alledaags voor de Nederlandse fietsmarkt: de Pinniato-fietsen van Kettler hebben standaard een dropper zadelpen. “Bij de hardtailuitvoering is deze ook nog eens geveerd; een echte innovatie.” Qua accucapaciteit zijn er drie smaken: sommige modellen hebben standaard een accu van 720 wattuur, andere van bijna 1.000 wattuur. Uitbreiding van de capaciteit is mogelijk met een range-extender op de onderbuis (550 wattuur).
Dezelfde passie
Dealers zijn enthousiast over de Pinniato, zowel in de Duitse thuismarkt als in andere Europese landen. Export, onder meer in de Benelux, is belangrijk voor de fabrikant. Kettler heeft onmiskenbaar ambities om het stabiele dealernetwerk in onder meer Nederland en België uit te breiden, maar doet dat stapsgewijs.
“We krijgen regelmatig dealeraanvragen. We verwachten van een dealer dat deze beschikt over vakkundige monteurs en een nette winkel die past bij ons merk. Of de winkel groot of klein is maakt niet uit, Kettler zoekt dealers met een passie en liefde voor fietsen. Neem onze Pinniato’s; deze fietsen met een hogere adviesprijs behoeven uitleg. Daar moet een ondernemer tijd voor willen nemen.”
Samenwerking op hoog niveau
Kettler, dat recentelijk haar nieuwe, moderne fabriek in gebruik nam, investeert in dealerrelaties. “Nu we echt in bedrijf zijn, nodigen we steeds vaker dealers uit. Als zij eenmaal met eigen ogen zien hoe we het hier aanpakken, krijgen zij de bevestiging dat onze ambities serieus zijn. Zij kunnen ons verhaal vervolgens gemakkelijker overdragen op consumenten”, zegt Renshof.
“De samenwerking met dealers ligt op een hoog niveau. Wij staan voor het merk en de kwaliteit. Is er wat met een fiets, dan lossen we dat op. Iedereen kan een fiets verkopen, maar het gaat ook om wat er daarna gebeurt. We zijn er voor dealers.”
Dit artikel is gesponsord door Kettler